Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 19:10

10
مهر
مراقبت از پوست كودكان در برابر نور خورشيد

مراقبت از پوست كودكان در برابر نور خورشيد

تماس با نور خورشيد مي‌تواند داراي نتايج ناخوشايند و بسيار زيانبخش باشد...

مراقبت از پوست كودكان در برابر نور خورشيد

 

 

تماس با نور خورشید می‌تواند دارای نتایج ناخوشایند و بسیار زیانبخش باشد. ممكن است فكر كنید فرزند شما با گونه‌های قرمز، برافروخته ناشی از تابش آفتاب با مزه‌تر به نظر برسد ولی در حقیقت این قرمزی صورت نشانه صدمات آفتابی می‌باشد.بعضی از آسیب‌های پوستی ناشی از عوارض زودرس می‌باشند از قبیل: برنزه شدن، آفتاب سوختگی و كك و مك، اما بعضی صدمات مزمن هستند و سالها طول می‌كشد تا بروز كنند، از قبیل: چین و چروك، لكه‌های تیره روی صورت و دست‌ها كه در افراد پیر دیده می‌شود، شل شدن پوست و از همه مهمتر، سرطان‌های پوستی كه بعضا ممكن است كشنده نیز باشند.پوست آسیب‌های خورشیدی را در طول زمان ذخیره و ثبت می‌كند و تغییرات آن بالاخره با چشم قابل رویت می‌گردد. اكثر افراد، 80-50 درصد آفتابی را كه در طول عمر دریافت می‌كنند به سنین قبل از 18 سالگی منوط می‌شود. مصرف منظم ضدآفتاب با عیار حفاظتی حداقل 15 به صورت طولانی‌مدت، می‌تواند شانس و خطر بروز سرطان را تا 80 درصد كاهش دهد. حداقل 90 درصد سرطان‌های پوستی ناشی از تماس با نور خورشید می‌باشد. بعضی معتقدند كه حتی یك بار آفتاب سوختگی شدید كه منجر به تاول پوستی شده باشد، خطر بروز ملانوما (خطرناك‌ترین سرطان پوستی) را دو برابر می‌كند. در هر حال حتی اگر آفتاب سوختگی هم رخ ندهد، تماس روزانه با نور خورشید می‌تواند به پوست كودك آسیب زند.

پوست بچه‌ها نرم، حساس و آسیب‌پذیر است. پوست‌های جوان زودتر از پوست‌های پیر ترمیم می‌شوند ولی برعكس، قدرت محافظت كمتری در مقابل عوامل طبیعی از جمله اشعه زیانبار آفتاب دارند. رنگدانه‌های موجود در پوست (ملانین) تا حدود كمی پوست را در مقابل آفتاب محافظت می‌كنند.

 

آموزش كودكان:

در مورد آفتاب هم باید از كودك مواظبت كرد. همیشه از یك ضدآفتاب با عیار حفاظتی 15 یا بالاتر استفاده كنید. ضدآفتاب‌هایی كه به شكل كرم یا محلول هستند مناسب‌تر می‌باشند. یك روز قبل از شروع استفاده از كرم جدید مقداری از كرم را روی سطح داخلی مچ كودك بمالید تا از حساس نبودن پوست كودك مطمئن شوید.ضدآفتاب در كودكان زیر 6 ماه نباید استفاده شود. در كودكان بالای 6 ماه ضدآفتاب را به طور یكنواخت و ملایم روی پوست كودك بمالید. ضدآفتاب‌های حاوی اكسید روی یا تیتانیوم برای حفاظت پوست كودكان مناسب‌تر است. 20

 دقیقه قبل از بیرون رفتن و بلافاصله هر 2 ساعت ضدآفتاب را مصرف كنید.

بهتر است از بیرون بردن كودكان در ساعت‌های بین 10 صبح الی 4 عصر كه آفتاب حداكثر شدت دارد بپرهیزید. بدن كودك با كلاه و لباس مناسب پوشانده شود. استفاده از عینك آفتابی خطر آب مروارید چشم‌ها را كه در سنین بالا به وجود می‌آید كاهش می‌دهد. در روزهای ابری هم نیاز به ضدآفتاب لازم است، نسبت به انعكاس نور آگاه بوده، شن بیابان، برف، سنگ‌های ساختمانی و سطح آب باعث برگشت نور به اطراف می‌شوند.

 

توصیه‌های لازم در آفتاب سوختگی كودكان:

 در بچه‌های زیر یك سال، آفتاب سوختگی اورژانسی می‌باشد و باید فورا به پزشك مراجعه شود.

 به منظور جبران آب از دست رفته بدن، از آب یا آبمیوه استفاده كنید.

 مالیدن مرطوب‌كننده ملایم باعث تسكین ناراحتی و درد پوست می‌شود ولی از مالش شدید و محكم پوست خودداری كنید.

 تا بهبودی كامل آفتاب سوختگی از آفتاب دور باشد.

 

برچسب ها: آفتاب سوختگی، سوختگی، زندگی آنلاین، شل شدن پوست تعداد بازديد: 836 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز