Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 07:44

28
تیر
شیوه تغذیه دركودكان سرطانی (1)

شیوه تغذیه دركودكان سرطانی (1)

بخش اول- كودكانی كه مبتلا به سرطان هستند، نیاز به رژیم غذایی سالم و مناسبی دارند و شاید خانواده‌ها در چنین موقعیتی، به این مسأله كمتر اهمیت دهند.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه دنیای سلامت

 

 

كودكانی كه مبتلا به سرطان هستند، نیاز به رژیم غذایی سالم و مناسبی دارند و شاید خانواده‌ها در چنین موقعیتی، به این مسأله كمتر اهمیت دهند. اما یك تغذیه خوب كه حاوی مواد مغذی لازم است، برای كودكان سرطانی اهمیت بسیاری دارد. خوردن مناسب‌ترین چیزها، حتی در وضعیتی كه بسیار دشوار است، باعث تقویت بیشتر كودكان بیمار می‌شود.

برای كودكان سرطانی داشتن رژیم غذایی متعادل دشوار است، زیرا بیماری و درمان آن روی اشتهای آنها تأثیر زیادی می‌گذارد. كودكان دچار حالت تهوع و استفراغ می‌شوند، دهان‌شان خشك می‌شود و اغلب دهانشان آفت می‌زند. علاوه بر این موارد، نسبت به بسیاری از غذاها حساس می‌شوند، سردی، گرمی، بوها و طعم‌ها آزارشان می‌دهند، هنگام بلعیدن غذا دچار مشكل می‌شوند و مثل گذشته قادر به جذب مواد مغذی نخواهند بود.

تمام این موارد خوردن را دچار اشكال می‌كند، اما شما نباید كم بیاورید و منصرف شوید؛ باید با خلاقیت بیشتر راهی بیابید تا مواد مغذی مورد نیاز را به او برسانید تا در طول دوره درمان ضعیف‌تر نشود.

نیازهای خاص

تمام كودكان سرطانی نیاز به مواد مغذی خاصی دارند؛ بنابراین لازم است از متخصصین تغذیه در این زمینه كمك بگیرید. اما به طور كلی آنها نیاز بیشتری به پروتئین، كربوهیدرات‌ها، چربی‌ها، ویتامین‌ها، املاح و آب دارند.

پروتئین

 برخی از متخصصان معتقدند كه كودكان تحت مداوای سرطان در مقایسه با سایر كودكان هم‌سن و سال خود نیاز به 50 درصد پروتئین بیشتر دارند تا بدن به رشد، ترمیم بافت‌ها، ساخت سلول‌های خونی و شارژ مجدد و سیستم دفاعی خود بپردازد. دریافت پروتئین كافی كمك می‌كند كودك شما سریع‌تر بهبود یابد و عوارض جانبی تشعشعات و شیمی درمانی كمتر به او آسیب برساند و از همه مهم‌تر از ابتلا به عفونت‌ها نیز در امان بماند.

پنیر، تخم‌مرغ، شیر، ماست، گوشت، مرغ، ماهی، انواع لوبیا، كره بادام‌زمینی، آجیل، عدس و سویا بهترین منابع تأمین پروتئین هستند.

كربوهیدرات‌ها

كربوهیدرات‌ها بهترین سوخت بدن محسوب می‌شوند كه انرژی مورد نیاز را به سلول‌ها می‌رسانند و به عملكرد ارگان‌های بدن كمك می‌كنند. اگر بدانید كه یك كودك مبتلا به بیماری سرطان چقدر انرژی از دست می‌دهد، به مقدار كربوهیدرات‌های مورد نیازش پی می‌برید.

بهترین منابع تأمین كربوهیدرات عبارتند از: نان، ماكارونی، سیب‌زمینی، برنج، غلات، میوه‌ها، ذرت و لوبیاها. تمام انواع نان‌ها و ماكارونی‌ها همواره بهترین نوع از كربوهیدرات‌ها محسوب می‌شوند، زیرا علاوه بر كربوهیدرات‌، فیبر مورد نیاز كودكان را تأمین می‌كنند.

فیبر برای سلامت دستگاه گوارش و جلوگیری از یبوست ضروری است و همانطور كه بیشتر والدین می‌دانند، یبوست از عوارض درمان‌های سرطانی می‌باشد.

 چربی‌ها

چربی‌ها به بدن كمك می‌كنند تا انرژی بیشتری ذخیره كند و ویتامین‌های محلول در چربی وارد رگ‌های خونی شوند. چربی‌ها سرشار از كالری هستند و برای كودكان سرطانی كه دچار كاهش وزن شدید می‌شوند، لازم‌اند. البته تمام چربی‌ها یكسان نیستند.

چربی‌های اشباع‌ نشده كه در ماهی، آجیل‌ها، روغن زیتون و نیز آووكادو یافت می‌شوند، بسیار سالم‌تر از چربی‌های اشباع‌شده و چربی‌های تغییر یافته می‌باشند كه در گوشت قرمز و روغن‌ها و غذاهای سرخ‌شده وجود دارند.

ویتامین‌ها و املاح

ویتامین‌ها و املاح نقش مهمی در رشد و بهبود بیماری داشته و به جذب مواد مغذی كمك می‌كنند. اغلب كودكانی كه به خاطر بیماری سرطان تحت مداوا هستند، به اندازه كافی ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز را دریافت نمی‌كنند، زیرا داروهای خاص سرطانی باعث از بین رفتن بسیاری از ویتامین‌های اصلی مثل ویتامین D و مواد معدنی مانند كلسیم و تضعیف فیزیكی می‌شوند.

در چنین مواقعی معمولاً پزشكان استفاده از انواع مولتی ویتامین‌ها را تجویز می‌كنند. مصرف مولتی ویتامین‌ها ارتباط زیادی با بهبودی دارد...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- شیوه تغذیه دركودكان سرطانی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: سرطان، كربوهیدرات‌ها، کودکان سرطانی، سرطان در کودکان، درمان سرطان در کودکان، کودکان مبتلا به سرطان تعداد بازديد: 787 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز