Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 13:29

15
اسفند
فواید ماهی سرخو برای سلامتی

فواید ماهی سرخو برای سلامتی

ماهی سرخو که یکی از خوش خوراک ترین ماهی های جنوب کشور است به رنگ قرمز پوست خود مشهور است. دهان و سر بزرگ یکی دیگر از نشانه های ظاهری ماهی سرخو می باشد.

تحریریه زندگی آنلاین : ماهی سرخو که یکی از خوش خوراک ترین ماهی های جنوب کشور است به رنگ قرمز پوست خود مشهور است. دهان و سر بزرگ یکی دیگر از نشانه های ظاهری ماهی سرخو می باشد. این ماهی بیشتر از ماهی های کوچکتر، میگوها، خرچنگ و سایر آبزیان بی مهره تغذیه می نماید. علاوه بر سواحل خلیج فارس در کیش، لارک، قشم و هرمز، زیستگاه اصلی این ماهی آب های اقیانوس آرام و استرالیا نیز می باشد. وزن این ماهی به دلیل ابعاد متفاوت ماهی ها متغیر است و بعضا تا سه کیلوگرم یا بیشتر نیز مشاهده شده است. گوشت این ماهی در صورتی که تازه باشد بسیار نرم و لطیف و خوش خوراک بوده، فوق العاده کم تیغ است و در جنوب کشور در تهیه غذاهای دریایی نظیر قلیه ماهی به کار برده می شود. 

آیا ماهی سرخو ارزش تغذیه ای قابل توجهی دارد؟

همانند سایر ماهیان جنوب، سرخو نیز خواص متعددی برای سلامتی انسان دارد. در اصل به دلیل پروتئین بالای موجود در گوشت این ماهی، آن را در برنامه غذایی ورزشکاران به عنوان یکی از وعده های مهم قرار می دهند. همچنین به دلیل غنی بودن از انواع ویتامین ها برای سلامتی بسیاری از ارگان های بدن مفید می باشد و به تنظیم قند خون نیز کمک می نماید. 

ضمن آنکه با مصرف ماهی سرخو می توانید سیستم ایمنی خود را در برابر انواع بیماری های ویروسی، میکروبی و حتی سرطان ها مقاوم کنید. همچنین از بیماری های قلبی نظیر سکته و … به واسطه غنی بودن از اسیدهای چرب امگا ۳ پیشگیری نمائید. به دلیل ویتامین D که در گوشت ماهی سرخو وجود دارد می توان از بیماری هایی نظیر پوکی استخوان، نرمی استخوان همچنین راشیتیسم و تغییر فرم استخوان پاها جلوگیری نمود. ضمن آنکه با دارا بودن مقادیر قابل توجهی از سلنیوم می توان از بروز انواع سرطان ها و بیماری های مزمن در افراد در تمامی سنین پیشگیری کرد. 

بیشتربخوانید:

خواص ماهی برای سلامت بدن؛ از کاهش افسردگی تا بهبود خواب

 

ویتامین ها

مقدار در هر ۱۰۰ گرم ماهی سرخو

ویتامین A

۳۵ میکروگرم

ویتامین B6

۰.۴۵ میلی گرم

ویتامین B3 (نیاسین)

۰.۳۵ میلی گرم

ویتامین B9 (فولات)

۵.۹ میکروگرم

ویتامین C

۱.۶ میکروگرم

خواص ماهی سرخو برای سلامتی و پیشگیری از بیماری ها

این ماهی خوشمزه یک منبع خوب از کلیه مواد مغذی نظیر ویتامین های، پروتئین و مواد معدنی مورد نیاز بدن به منظور سلامتی و پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری ها می باشد. بطور مثال ماهی سرخو سرشار از ویتامین های حیاتی گروه ب، ویتامین های E‌ و D، همچنین مواد معدنی مهم نظیر کلسیم، پتاسیم، آهن و فسفر می باشد. مقادیر بالای سلنیوم و اسید آمینه تریپتوفان در گوشت ماهی سرخو به ثبت رسیده است که می تواند تا ۴۰ درصد ریسک ابتلا به انواع سرطان های مرتبط با گوارش نظیر کبد، پانکراس، حتی پروستات و کلیه ها را کاهش دهد. 

بیشتربخوانید:

قارچ یا روغن ماهی گیاهی؟

 

 

 

۱- با سلنیوم سیستم ایمنی قدرتمندی داشته باشید

مقادیر قابل توجهی سلنیوم که در ماهی سرخو وجود دارد می تواند تا ۸۰ درصد نیاز روزانه بدن به این ماده معدنی مهم را تامین کند. در نتیجه این امر سیستم ایمنی قوی تری خواهید داشت که می تواند از بدن در برابر رادیکالهای آزاد مخرب به خوبی محافظت نماید. این عنصر عملکرد آنتی اکسیدانی دارد و در بهبود و کاهش ریسک بیماری های قلبی بسیار موثر است. ضمن آنکه یک ضد سرطان قوی نیز محسوب می شود. 

۲- امگا ۳ ماهی سرخو از چندین بیماری پیشگیری می کند!

امگا ۳ از اسیدهای چرب ضروری برای بدن می باشد که سلامتی و فعالیت ها حیاتی سلول ها و ارگان های مهم نظیر قلب، مغز، عروق، پوست و … به آن وابسته است. با مصرف ماهی سرخو که سرشار از امگا ۳ است می توانید از ابتلا به انواع سرطان ها پیشگیری کرده، روند رشد آن را بسیار کند کنید. پوست و موی سالمی داشته باشید و از خطر سکته های قلبی و مغزی در امان باشید. ضمن آنکه امگا ۳ می تواند از پیری سلول های مغز، آسیب به سلول های عصبی و ابتلا به بیماری آلزایمر جلوگیری نماید. همچنین از پوکی استخوان و لخته شدن خون جلوگیری نمایید. 

۳- قند خون خود را ثابت نگه دارید.

به دلیل پروتئین بالایی که در گوشت ماهی سرخو وجود دارد می توانید در کنار اسیدهای چرب امگا۳ و ویتامین های گروه B موجود در ماهی سرخو، میزان قند خون خود را ثابت نگه دارید. این ویژگی برای بیماران دیابتی، همچنین افرادی که از رژیم های لاغری پیروی می کنند و ورزشکاران، بسیار مفید می باشد. 

 

۴- کم خونی را با مصرف ماهی سرخو درمان کنید

یکی از علل ابتلا به کم خونی، کاهش سطح ویتامین B12 در بدن است. این ویتامین مهم نقش اساسی در ساخت گلبول های قرمز خون را ایفا می نماید. همچنین علاوه بر آنکه به رشد سلول های مغزی کمک می نماید، متابولیسم کربوهیدارت ها، چربی و پروتئین را نیز بر عهده دارد.

۵- قلب و عروق سالمی داشته باشید

به دلیل وجود اسیدهای چرب امگا ۳، افرادی که ماهی های چرب از جمله ماهی سرخو را در برنامه غذایی خود گنجانده اند کمتر به سکته های قلبی و مشکلات مشابه مبتلا می شوند. ضمن آنکه ویتامین B6‌ موجود در گوشت ماهی سرخو از تجمع مولکول های غیر ضروری در بدن و ریسک پارگی عروق و خونریزی داخلی جلوگیری می نماید. ویتامین B12 نیز به افراد کمک می نماید که گلبول های قرمز سالم و کار آمدی داشته باشند و خون رسانی و اکسیژن رسانی به سایر ارگان های حیاتی را به خوبی انجام دهند. 

 

۶- پتاسیم موجود در ماهی سرخو فشار خون شما را ثابت نگه می دارد

افرادی که دچار مشکل فشارخون بالا هستند که به راحتی کنترل نمی شوند می توانند از مواد غذایی حاوی پتاسیم برای بهبود علائم خود استفاده کنند. ضمن آنکه پتاسیم عملکرد عضلات و حرکت آنها را بهتر کرده، برای سلامتی استخوان ها و اسکلت مفید است. پتاسیوم همچنین متابولیسم بدن را تحریک می نماید و به لاغر شدن در افراد دچار اضافه وزن کمک می کند. 

- چشمان سالمی داشته باشید

ماهی سرخو حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین A‌ است که برای سلامتی چشم ها حیاتی می باشد و خطر ابتلا به بیماری های چشمی به ویژه آب مروارید را به طور قابل توجهی کاهش می دهد. ضمن آنکه ویتامین آ‌ برای سلامتی پوست، استخوان ها، سیستم ایمنی و دستگاه تناسلی بسیار ضروری و حیاتی است. 

 

چه کسانی نباید ماهی سرخو مصرف کنند؟

افرادی که دارای اسید اوریک بالایی هستند بهتر است از ماهی سرخو استفاده نکنند و یا مصرف آن را به یک یا دو وعده در هر ماه محدود کنند. زیرا در گوشت این آبزی قرمز رنگ مقادیری پورین وجود دارد. این ترکیب آلی که به طور طبیعی در بدن انسان نیز وجود دارد می تواند موجب بروز حساسیت در برخی از افراد شود. همچنین پورین موجب تجمع اسید اوریک در بدن می شود.ش

تعداد بازديد: 58 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز