Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 18:39

5
اردیبهشت
بهترین و بدترین زمان مصرف قهوه

بهترین و بدترین زمان مصرف قهوه

قهوه، یکی از نوشیدنی‌های محبوب در دنیاست که به‌خاطر کافئین بالا شهرت دارد. بسیاری از افراد پس از بیدار شدن از خواب تمایل به نوشیدن قهوه دارند و بعضی دیگر ترجیح می‌دهند همراه صبحانه یا به‌عنوان میان‌وعده قهوه بنوشند.

بهترین زمان مصرف قهوه برای بهره‌مندی بیشتر از خواص آن چیست؟ این پرسشی است که در ادامه همین مطلب به آن پاسخ خواهیم داد.

قهوه را ۲ ساعت پس از بیدار شدن از خواب بنوشید

به‌نظر می‌رسد بهترین زمان برای نوشیدن قهوه، حدود ۲ تا ۴ ساعت پس از بیدار شدن از خواب است. به‌عنوان مثال، اگر فردی ساعت ۶ و نیم صبح از خواب برمی‌خیزد، این زمان بین نه و نیم تا یازده و نیم است. در واقع، نوشیدن قهوه بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب تاثیرات انرژی‌بخش این نوشیدنی را کاهش می‌دهد زیرا سطح هورمون استرس؛‌ کورتیزول، در این زمان بالاترین مقدار است. کورتیزول هورمونی است که هوشیاری و تمرکز را بهبود می‌بخشد و از طرفی سطح متابولیسم بدن، واکنش سیستم ایمنی و فشار خون را تنظیم می‌کند. این هورمون از یک ریتم منحصربه‌فرد برای چرخه خواب و بیداری پیروی می‌کند به‌طوری‌که ۳۰ تا ۴۵ دقیقه پس از بیدار شدن از خواب به اوج می‌رسد و به‌تدریج در ساعات دیگر روز کاهش پیدا می کند. فاصله بیدار شدن و نوشیدن قهوه از این جهت اهمیت دارد که نوشیدن قهوه در زمانی که سطح هورمون کورتیزول در بدن بالا است به‌تدریج می‌تواند سیستم ایمنی را ضعیف کند و زمینه‌ساز مشکلات برای سلامت بدن شود. علاوه بر این افزایش هورمون کورتیزول ناشی از مصرف کافئین در افرادی که به‌طور منظم آن مصرف می‌کنند، کاهش پیدا می کند.

بیشتربخوانید:

بهترین زمان خوردن قهوه برای لاغری

ورزشکاران تاثیر قهوه را فراموش نکنند

قهوه علاوه بر تاثیری که بر افزایش هوشیاری دارد، به‌عنوان محرک موثر برای ورزشکاران نیز شناخته می‌شود. به همین‌دلیل قهوه می‌تواند جایگزین خوب و ارزان‌تری نسبت به مکمل‌های حاوی کافئین باشد. مطالعات بسیاری نشان می‌دهد کافئین خستگی تمرینات ورزشی را به تاخیر می‌اندازد و قدرت و توان عضلانی را بهبود می‌بخشد. برای بهره‌مندی از این تاثیرات قهوه توصیه می‌شود ورزشکاران ۳۰ تا ۶۰ دقیقه پیش از انجام تمرینات یا مسابقات قهوه بنوشند تا در این فاصله سطح کافئین به بیشترین سطح در بدن برسد. این نوشیدنی همچنین حاوی اسیدآمینه‌ای به‌نام تئانینL است که خواص آرامش‌بخشی دارد.

چه زمانی نباید قهوه نوشید؟!

کافئین موجود در قهوه علاوه بر افزایش توانایی ورزشکاران و افزایش هوشیاری می‌تواند زمینه‌ساز اختلالات خواب و اضطراب در بعضی افراد شود. تاثیرات محرک قهوه ۳ تا ۵ ساعت با توجه به ویژگی‌های افراد مختلف در بدن باقی می‌ماند و حدود نیمی از کافئین نیز تا ۵ ساعت بعد در بدن وجود دارد. به همین‌دلیل نوشیدن قهوه در فاصله خیلی کوتاه تا زمان خواب می‌تواند موجب اختلال در به خواب‌رفتن شود و در نتیجه حداقل ۶ ساعت فاصله ضروری است. علاوه بر اختلالات خواب، قهوه احساس اضطراب را در بعضی افراد افزایش می‌دهد و کسانی که دچار اضطراب هستند، بهتر است مصرف این نوشیدنی را قطع یا به حداقل برسانند.

 بیشتربخوانید:

عوارض رژیم لاغری قهوه

کافئین برای این افراد ممنوع + چطور کافئین را ترک کنیم؟

 

 

برچسب ها: استرس، قهوه، کافئین، فشار خون، اضطراب، احساس خستگی، کورتیزول تعداد بازديد: 93 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز