Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 14:41

17
اسفند
دنیای پرخاصیت کدوحلوایی

دنیای پرخاصیت  کدوحلوایی

پس از چندین قرن برای اولین بار در سال ۱۴۹۲ میلادی،کریستف کلمب در سفرنامه خود کاشت کدو را به‌صورت جالیزی گزارش نمود. ۲۷ سال بعد اپینوزا در سفرنامه پاناما کشت کدو را در آن کشور ثبت نمود و آن را هندوانه

به قلم : پریسا ایران‌نژاد - کارشناس تغذیه و رژیم‌درمانی 

 

تحریریه زندگی آنلاین : پس از چندین قرن برای اولین بار در سال ۱۴۹۲ میلادی،کریستف کلمب در سفرنامه خود کاشت کدو را به‌صورت جالیزی گزارش نمود. ۲۷ سال بعد اپینوزا در سفرنامه پاناما کشت کدو را در آن کشور ثبت نمود و آن را هندوانه ایندوها نامید که در درمان بسیاری از بیماری‌ها نیز استفاده می‌شد. بعدها بذر کدو توسط او به اروپا آورده شده،کاشت این گیاه جالیزی در اروپا نیز آغاز شد. کدوحلوایی که برخی آن را بانام‌های کدو زمستانی یا کدوتنبل می‌شناسند،میوه یک گیاه علفی است که ساقه‌های بلند و خزنده و برگ‌های پهن دارد. گل‌های این گیاه زرد و میوه آن کدوحلوایی است.این میوه مفید طعم شیرین و بافت نرم و لطیفی دارد.

بیشتربخوانید:

آیا کدو حلوایی را می‌شود خام خورد؟

 

 

 

خواص کدوحلوایی برای لاغری

کدوحلوایی کالری بسیار کمی دارد. کالری ۱۰۰ گرم از کدوحلوایی فقط ۲۶ کالری است. به کسانی که به دنبال لاغری و کاهش وزن هستند، گنجاندن کدوحلوایی در رژیم غذایی‌شان توصیه می‌شود. علاوه بر این کدوحلوایی سرشار از فیبر است. یک فنجان کدوحلوایی پخته‌شده حاوی ۳ گرم فیبر است که حدود ۱۱    درصد از نیاز روزانه ما است. فیبر، به هضم غذا و جلوگیری از یبوست کمک می‌کند. همچنین سبب طولانی‌تر شدن مدت سیری  می‌شود و از پرخوری جلوگیری می‌کند و از این طریق باعث لاغری می‌شود.

 

کدوحلوایی یک منبع غنی از بتا کاروتن:

رنگ نارنجی درخشان کدوتنبل نشان‌دهنده یک منبع غنی از بتا کاروتن می‌باشد. افرادی که رژیم غذایی غنی از بتا کاروتن دارند کم‌تر مستعد ابتلا به سرطان هستند. بتا سیپتوکسانتین و کاروتنویید موجود در کدوتنبل خطر سرطان ریه در افراد سیگاری را کاهش می‌دهند.

 

کدوحلوایی منبع غنی از پتاسیم:

پتاسیم یک ماده معدنی مهم برای عملکرد درست قلب و ماهیچه‌ها است. یک وعده کدوتنبل حدود 550 گرم پتاسیم دارد، کدوتنبل یکی از بزرگ‌ترین منابع پتاسیم است. شما می‌توانید کدوتنبل را به‌عنوان  میان وعده یا در کنار وعده‌های اصلی غذایی استفاده نمایید.

 بیشتربخوانید:

آشنایی با ترکیبات و خواص بینظیر کدو حلوایی

 

 

 

کدوحلوایی برای بهبود سیستم ایمنی:

کدوحلوایی  مقادیر زیادی منیزیم برای حفظ عملکرد ماهیچه‌ها و تقویت سیستم ایمنی دارد.با افزایش تولید گلبول‌های سفید خون در بدن, سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. این باعث ایجاد مقاومت در برابر انواع مختلفی از عفونت‌ها مانند سرما, آنفولانزا و تب می‌شود.

 

کدوحلوایی منبع غنی ویتامین K:

کدوحلوایی یکی از بهترین منابع ویتامین K است..ویتامین K برای سلامتی استخوان‌ها و قلب بسیار مفید است.ویتامین C موجود در کدوتنبل برای رشد مناسب و ترمیم بافت های بدن لازم است.

 

خواص کدوحلوایی  برای مو

کدوحلوایی  خواص زیادی برای مو دارد. از خواص کدوحلوایی  برای مو می‌توانیم به موارد زیر اشاره‌کنیم:

تقویت و افزایش رشد مو:  کدوتنبل سرشار از مواد معدنی مانند پتاسیم و روی است. پتاسیم موجود در کدوتنبل به حفظ سلامت مو و رشد مجدد موها کمک می‌کند. روی، به حفظ کلاژن مو کمک می‌کند و موجب تقویت موها می‌شود. کدوتنبل حاوی مقادیر بالای فولات یا ویتامین B است که این ویتامین با بهبود گردش خون در پوست سر به تقویت فولیکول‌ها و افزایش رشد مو کمک می‌کند.

نرم‌کننده مو: از دیگر خواص کدوتنبل برای مو می‌توان به خاصیت نرم‌کنندگی آن برای مو‌ها اشاره کرد. کدوتنبل یا کدوحلوایی به نرم‌تر و صاف‌تر شدن موی سر کمک می‌کند. برای تهیه ماسک کدوتنبل برای مو، دو فنجان پوره کدوتنبل را با یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل، یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی و یک قاشق غذاخوری ماست ترکیب کنید و روی موهای سرتان بمالید. یک کلاه رنگ مو روی موهای خود بگذارید و بعد از ۱۵ دقیقه با آب‌گرم آبکشی کنید.

رطوبت رسانی به مو:  عصاره کدوحلوائی یا کدوتنبل می‌تواند به‌خوبی مو‌های خشک و آسیب‌دیده را ترمیم کند.

کمک به درمان ریزش مو: عصاره کدوتنبل یک ماده مؤثر برای درمان ریزش مو است.

 بیشتربخوانید:

 

 

 

خواص کدوحلوایی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا

از دیگر خواص کدوحلوایی می‌توانیم به خواص کدوحلوایی برای پیش‌گیری از ابتلا به انواع بیماری‌های عفونی و ویروسی مانند  کرونا اشاره‌کنیم. کدوحلوایی را می‌توان یک قرص طبیعی ویتامین و داروی طبیعی برای پیشگیری از ابتلا به انواع عفونت‌های ویروسی دانست. کدوحلوایی باعث پیشگیری از گلودرد در هنگام ابتلا به زکام و سرماخوردگی می‌شود و همچنین می‌تواند از شدت سرفه بکاهد و دوره‌ی بیماری را کاهش دهد. کدوحلوایی سرشار از ویتامین ،مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان برای تقویت سیستم ایمنی است. کدوحلوایی با افزایش تولید گلبول‌های سفید خون در بدن، سیستم ایمنی را تقویت می‌کند که باعث ایجاد مقاومت در برابر انواع مختلفی از عفونت‌ها مانند سرماخوردگی، کرونا، آنفلوانزا و تب می‌شود.  توصیه می‌شود در فصول سرد و هم‌زمان با بروز پدیده آلودگی هوا از مصرف این میوه پرخاصیت در برنامه غذایی روزانه جهت تقویت سیستم ایمنی  به‌ویژه برای گروه‌های در معرض خطر ازجمله  کودکان ، سالمندان و مادران باردار غافل نشوید.

 

برچسب ها: سبزیجات، ریزش مو، لاغری، تب، آنفولانزا، بتاکاروتن، سیستم ایمنی بدن، کدو حلوایی، خواص کدو حلوایی تعداد بازديد: 117 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز