Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 11:25

4
آبان
درباره پنیرهای گیاهی چه می‌دانید؟

درباره پنیرهای گیاهی چه می‌دانید؟

برای بسیاری از گیاهخواران، یکی از سخت‌ترین کارها کنارگذاشتن پنیر است. بر همین اساس تولیدکنندگان مواد غذایی به تولید انواع بیشتری از پنیرهای گیاهی روی‌آورده‌اند.

مواد اصلی در بسیاری از پنیر‌های گیاهی نشاسته و روغن‌های گیاهی (معمولا روغن نارگیل یا روغن پالم) است. از آنجا که نشاسته به قند تجزیه می‌شود مصرف زیاد آن می‌تواند به‌طور بالقوه به افزایش وزن یا بیماری‌هایی مانند دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی منجر شود. روغن‌های گیاهی موجود در پنیر گیاهی نیز تاثیرات حتی بدتری دارند. روغن نارگیل تقریبا به‌طور کامل از چربی‌های اشباع که می‌توانند خطر بیماری‌های قلبی را افزایش دهند تشکیل شده است. روغن پالم نیز که در برخی پنیر‌های گیاهی یافت می‌شود، هرچند جایگزین نسبتا بهتری است، اما حدود نیمی از چربی موجود در آن نیز چربی اشباع‌شده است. با وجود آن‌که پنیر‌های لبنی هم سرشار از چربی‌های اشباع‌شده هستند، اما شواهد خوبی وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف آن‌ها با افزایش خطر بیماری‌های قلبی - عروقی مرتبط نیست. دلیل این موضوع به‌طور قطع مشخص نیست، اما احتمالا دلیلش این است که چربی‌های اشباع در پنیر‌های لبنی به اندازه چربی‌های موجود در سایر مواد غذایی مانند گوشت یا روغن نارگیل توسط بدن جذب نمی‌شوند.

بیشتربخوانید:

دنیای پنیرها (قسمت آخر)

 

 

 

 

محتوای غذایی پنیر‌های گیاهی

شاید بسیاری از افراد انتظار داشته باشند که پنیر گیاهی، مانند پنیر لبنی، منبع خوبی از پروتئین باشد، اما پنیر‌های گیاهی که از روغن‌های گیاهی و نشاسته تشکیل شده‌اند، پروتئین کمی دارند. مقدار و انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در پنیر‌های گیاهی نیز به‌طور قابل‌توجهی متفاوت است، زیرا سطح این مواد در این پنیر‌ها به میزان اضافه‌شدن آن‌ها توسط تولیدکننده بستگی دارد. در نتیجه، برخلاف پنیر لبنی، بیشتر پنیر‌های گیاهی حاوی کلسیم کمی هستند یا اصلا کلسیم ندارند. این پنیر‌ها همچنین اغلب فاقد سایر ریزمغذی‌های مهم موجود در پنیر لبنی مانند ید، ویتامین B ۱۲ و ویتامین D هستند. هرچند بعید به نظر می‌رسد که مصرف گاه‌به‌گاه یک تکه پنیر گیاهی ضرری برای بدن داشته باشد، اما تکیه بر آن به‌عنوان جایگزینی برای لبنیات، ممکن است سلامت شما را به خطر بیندازد. در یک مطالعه بالینی، افرادی که به مدت ۱۲ هفته لبنیات و تخم‌مرغ حیوانی را با معادل‌های گیاهی آن‌ها جایگزین کردند، در پایان مطالعه سلامت استخوان ضعیف‌تری داشتند. بااین‌حال برخی پنیر‌های گیاهی بسته به مواد تشکیل‌دهنده شان می‌توانند سالم‌تر از بقیه باشند. برای مثال، پنیر‌هایی که حاوی بادام‌هندی هستند. این محصولات معمولا نسبت به سایر انواع پنیر‌های گیاهی سطوح بالاتر پروتئین و سطوح کمتر سدیم و چربی اشباع‌شده دارند. این بدان معنی است که گیاهخواران باید محتویات پنیر‌های گیاهی (و سایر جایگزین‌های گیاهی) را به‌دقت بررسی کنند تا مصرف مواد مضر مانند چربی‌های اشباع را به حداقل برسانند. گیاهخواران همچنین باید روی دریافت ریزمغذی‌های ضروری مانند ویتامین B ۱۲، کلسیم و ویتامین D از مکمل‌های ویتامین یا غذا‌های کامل تمرکز کنند.

 بیشتربخوانید:

انواع پنیر را بشناسید ( قسمت دوم)

انواع پنیر و خواص آن را بیشتر بشناسید!

مصرف روزانه 2 لیوان شیر چه تاثیری بر سلامتی شما می گذارد؟

توفو یک بمب کلسیم

 

 

 

 

برچسب ها: گیاهخواری، لبنیات، روغن نارگیل، پنیر، ویتامین D، پنیر گیاهی، ویتامین B ۱۲ تعداد بازديد: 119 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز