Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 00:13

18
مرداد
مواد غذایی بهبود دهنده و تشدید کننده بیماری نقرس را بشناسید

مواد غذایی بهبود دهنده و تشدید کننده بیماری نقرس را بشناسید

نقرس یکی از بیماری‌های التهابی است. علت این بیماری اختلال در متابولیسم پورین است که در آن به‌ صورت غیرطبیعی میزان اسیداوریک بالا است در نتیجه اورات‌های سدیم شکل گرفته و در مفاصل رسوب می‌کنند

به قلم : پریسا خلیلی

 

تحریریه زندگی آنلاین : نقرس یکی از بیماری‌های التهابی است. علت این بیماری اختلال در متابولیسم پورین است که در آن به‌ صورت غیرطبیعی میزان اسیداوریک بالا است در نتیجه اورات‌های سدیم شکل گرفته و در مفاصل رسوب می‌کنند و موجب احساس درد در مفاصل می‌شوند. بنا بر اعلام دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، در این افراد ابتلا به بیماری‌های کلیوی مانند سنگ‌ کلیه اوریک اسیدی شایع است.

بیشتربخوانید:

تغذیه درمانی در نقرس

 

 

به گزارش دنیای تغذیه به نقل از ایسنا، نقرس معمولاً بعد از سن 45 سالگی و در مردان شایع‌تر است. همچنین با درد ناگهانی حاد در مفصل انگشت پا شروع‌ شده و به بالا می‌رود. کاهش وزن یک عامل محافظت کننده در افراد چاق و دارای اضافه وزن است. کتوزیس مرتبط با ناشتایی و رژیم کم‌کربوهیدرات علائم را در این بیماری تشدید می‌کند. در نتیجه رژیم‌های خودسرانه با محدودیت شدید نگیرید. افزایش مصرف گوشت و غذاهای دریایی با افزایش اسیداوریک سرم مرتبط است، ولی دریافت پروتئین گیاهی این‌طور نیست. رژیم حاوی مقادیر بالای پورین گیاهی (لوبیاها، نخود و عدس) موجب افزایش ریسک بروز نقرس نمی‌شود. مصرف وعده غذایی متعادل همراه با دریافت محدود منابع حیوانی، حذف الکل، کاهش مصرف منابع فروکتوز (نوشیدنی‌های شیرین شده و آب‌میوه‌ها، کمپوت‌ها)، کنترل کردن اندازه غذا و کاهش دریافت کربوهیدرات‌های ساده برای رسیدن به کاهش وزن و حساسیت انسولین توصیه می‌شوند. رژیم سرشار از لبنیات کم‌چرب و مکمل ویتامین C با کاهش خطر بروز نقرس در ارتباط است. دریافت قهوه، اما نه چای سبز، با کاهش سطوح سرمی اورات همراه است و از این نظر می‌تواند محافظت‌کننده باشد.

 بیشتربخوانید:

نقرس را بیشتر بشناسیم

درمان های دارویی بیماری نقرس

فواید طب سوزنی در درمان نقرس

 

 

لبنیات مانند شیر یا پنیر، تخم‌مرغ، پروتئین گیاهی و قهوه در نقرس نقش محافظت‌کننده‌ دارند. هر واحد اضافی گوشت در روز خطر نقرس را ۲۱ درصد و هر واحد اضافه غذای دریایی در هفته خطر نقرس را ۷ درصد افزایش می‌دهد. دریافت حبوبات خشک و سبزیجات با نقرس در ارتباط نیست. فروکتوز و شکر باعث مقاومت به انسولین و سندروم متابولیک شده و ریسک هایپر اوریسمی را افزایش می‌دهند. دریافت بالای پروتئین گیاهی، مغزها، سبزی‌ها، حبوبات، غلات کامل، میوه‌های با قند پایین و روغن‌های گیاهی توصیه می‌شود. اگرچه ماهی باعث افزایش سطح اورات می‌شود، اما فواید قلبی عروقی آن بیشتر است (به ویژه ماهی‌هایی که امگا-۳ بیشتری دارند). تخم‌مرغ و مرغ، منابع پروتئینی کم‌خطر‌تری هستند؛ در صورتی که در حد تعادل استفاده شوند. مصرف قهوه مفید است اما شروع تازه مصرف قهوه (برای اولین بار) با بدتر شدن نقرس همراه است. مکمل یاری با ویتامین C مفید است. مصرف گیلاس ممکن است مفید باشد. در دوره‌های فعال بیماری باید مصرف آب افزایش یابد (حداقل ۸ لیوان در روز) و از دریافت گوشت و الکل پرهیز شود. غذاهای غنی از پورین مانند آبگوشت، مغز حیوان، دل، جگر، قلوه و انواع گوشت‌ها (گوشت قرمز، مرغ و ماهی) باید در مبتلایان نقرس محدود شود.

 بیشتربخوانید:

نقرس را بیشتر بشناسیم

 

 

برچسب ها: رژیم غذایی، کاهش وزن، ویتامین c، نقرس، درمان نقرس، درد مفاصل، علائم نقرس، کربوهیدرات‌ تعداد بازديد: 133 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز