Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 18:14

9
فروردین
چهار مغز پرخاصیت نوروزی

چهار مغز پرخاصیت نوروزی

خانواده آجیل‌ها دسته‌ای از میوه‌جات با پوست سخت و سفت هستند که از درختان با دانه ناشکوفا و باز عمل می‌آیند. در زبان انگلیسی کلمه nut به گستره بزرگی از دانه‌های خشکبار شده اطلاق می‌شود

سارا مینایی -  کارشناس ارشد تغذیه

 

تحریریه زندگی آنلاین : خانواده آجیل‌ها دسته‌ای از میوه‌جات با پوست سخت و سفت هستند که از درختان با دانه ناشکوفا و باز عمل می‌آیند. در زبان انگلیسی کلمه nut به گستره بزرگی از دانه‌های خشکبار شده اطلاق می‌شود اما در دانش زیست شناسی تعداد مشخص و محدودی از آنها nut (آجیل) هستند. آجیل‌ها یک منبع مهم غذایی برای حیات‌وحش و انسان‌ها محسوب می‌شوند. گردو، پسته، فندق، بادام، بلوط، بادام‌هندی، بادام‌زمینی جزو آجیل‌ها هستند. ما در این پرونده فقط به چهار مغز آجیل یعنی بادام، فندق، بادام‌هندی و پسته می‌پردازیم:

 بیشتربخوانید:

معجزه قطع ریزش مو با این آجیل عید

آجیل ها زیر ذره‌بین طب سنتی

 

 

 

 بادام درختی:

اگر لبنیات نمی‌خورید! بادام گزینه مناسبی برای دریافت کلسیم است تا مي‌توانید از این ماده معدنی برای ساخت استخوان استفاده کنید. علاوه بر اینها پوست بادام حاوی ترکیبات محافظت کننده قلب بنام فلاوونوئید است. ۴۹ درصد دانه بادام را روغن تشکیل می‌دهد که ۶۲ درصد آن اولئیک اسید غیر اشباع، ۲۴ درصد لینولئیک اسید غیر اشباع، و ۶ درصد آن پالمیتیک اسید اشباع است. مقدار انرژی موجود در هر ۱۰۰ گرم مغز بادام، ۵۷۶ کیلوکالری است. مغز بادام تلخ به مقدار کم حاوی سیانور دو پتاس و اسید سیانيدریک است که اگر فردی به مقدار زیاد آن را مصرف کند، مسموم می‌شود. مصرف پنج تا ده عدد مغز بادام تلخ در کودکان می‌تواند مسمومیت شدید به همراه داشته باشد.

 

 بادام‌هندی:

به دلیل میزان بالای پروتئین و منبع خوب مواد معدنی چون آهن و روی, بادام‌هندی انتخابی عالی است اگر شما گیاهخوار هستید. این آجیل غنی از منیزیم است. دانه آجیلی بادام‌هندی برخلاف سایر دانه‌های آجیلی، حاوی نشاسته به میزان ۱۰ درصد وزن خویش است. این موضوع باعث می‌شود که با جذب آب بتواند باعث تغلیظ سوپ و آبگوشت و دسرهای سنتی حاوی شیر شود. بادام‌هندی سرشار از کالری است، به‌طوری‌که هر یکصد گرم از آجیل بادام‌هندی حاوی ۵۵۳ کیلوکالری انرژی است.

 بیشتربخوانید:

روش تشخیص آجیل کهنه و رنگ شده

 

 

 

فندق:

فندق از درختی به همین نام به دست می‌آید که امروزه به دلیل استفاده آن در تولید شکلات نوتلا شناخته شده‌تر است. مغز فندق نیز خیلی محبوب بوده و به قهوه و روغن اضافه می‌شود تا در آشپزی استفاده شود. ترکیه اصلی‌ترین تولید کننده فندق در جهان بوده و پس از آن ایتالیا و آمریکا قرار دارند. فندق غنی از ویتامین‌های گروه B است که ساخت و تجزیه درشت مغذی‌ها در بدن به این ویتامین نیاز دارد تا بتواند انرژی لازم برای عملکرد مناسب بدن را فراهم سازد. ویتامین‌های این خانواده باعث کاهش استرس و افسردگی شده و به حفظ و بهبود حافظه کمک می‌کنند. (B6) برای تولید ناقلین عصبی نظیر سروتونین ضروری است. اسیدفولیک (B9) به ساخت هورمون‌ها کمک می‌کند. ریبوفلاوین (B2) برای سلامت گلبول‌های قرمز ضروری است. نیاسین نیز به سلامت پوست و سیستم عصبی و گوارشی کمک می‌کند.

 

 پسته:

غنی از ویتامین B6 می‌باشد که در نگهداری تعادل هورمونی و سلامت حائز اهمیت است. پسته تنها آجیلی است که منبع خوبی از لوتئین و گزانتین است. پسته همچنین حاوی پتاسیم و فیبر است که در حقیقت 30 گرم آن بیش از سه برابر آلو فیبر و پتاسیم دارد.

 

 آیا آجیل برای سلامت قلب مفید است؟

مطالعات پیشنهاد می‌کنند مصرف روزانه حدود 30 گرم (یک مشت) آجیل حدود 50-30 درصد از خطر پیشرفت بیماری‌های قلبی و 20 درصد از خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی می‌کاهد. به نظر می‌رسد یکسری مواد مغذی دوستدار سلامت قلب در آجیل‌ها با هم همکاری می‌کنند تا اثرات حمایتی بر قلب بگذارند. چربی‌های غیراشباع تک و چند زنجیره به تنظیم کلسترول خون کمک می‌کنند. همچنین فیبر و استرول‌های گیاهی به کاهش کلسترول باز جذب شده از روده بزرگ کمک می‌کنند. آرژی نین (آمینواسیدی که به نیتریک اکسید در بدن تبدیل می‌شود) که به گشادی عروق و در نتیجه کاهش خطر تصلب شرایین (سفت شدگی شریان‌ها) کمک می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند ویتامین E، مس، منیزیوم، سلنیوم، مس و روی و سایر ترکیبات آنتی‌اکسیدانی مانند فلاونویید و رزوراترول دارد که موجب کاهش اکسیداسیون و التهاب می‌گردند. سطوح پایین سدیم و بالای پتاسیم به طور طبیعی کمک به سلامت فشار خون می‌کند. خوردن روزانه حدود 67 گرم آجیل به بهبود کلسترول کمک می‌کند.

 

 آیا آجیل خطر پیشرفت دیابت نوع 2 را کاهش می‌دهد؟

مطالعه گسترده‌ای نشان داده زنانی که حدود 30 گرم آجیل در پنج روز هفته یا بیشتر مصرف می‌کنند حدود 30 درصد کمتر در معرض خطر پیشرفت دیابت نوع 2 در مقایسه با کسانی که آجیل کمتری مصرف می‌کنند یا نمی‌خورند، هستند. این اثر به سطوح بالای چربی‌های غیر اشباع موجود در آجیل نسبت داده شده که تأثیر مثبت بر روی کلسترول خون دارند و معتقدند سبب افزایش حساسیت انسولینی می‌شود. یک متاآنالیز در هاروارد، گروه‌هایی که باهم مطالعات بسیاری انجام می‌دهند، نشان داد هنگامی‌که چهار واحد 30 گرمی از آجیل در هفته خورده می‌شود، 13 درصد کاهش خطر دیابت نوع 2 وجود دارد. آجیل می‌تواند به کاهش کلی شاخص گلایسمی رژیم غذایی در افراد دیابتی کمک کند. در صورتی‌که به وعده غذایی غنی از کربوهیدرات اضافه ‌شود، آجیل به کاهش حرکت غذا در روده بزرگ کمک می‌کند و سطوح گلوکز خون را پایین می‌آورد. فیتوکمیکال‌هایی که در پوست آجیل یافت می‌شود هضم کربوهیدرات‌ها را کند می‌کند. علاوه بر این، آجیل‌ها به کاهش خطر پیشرفت سندروم متابولیک (شاخه‌ای از ارزیابی متابولیک که در صورت عدم تشخیص منجر به دیابت نوع 2، بیماری قلبی و پرفشاری خون می‌گردد) کمک می‌کنند.

 بیشتر بخوانید:

دمای لازم برای سالم سازی مواد غذایی در مقابل کرونا

 

 

 

 آیا می‌توان در رژیم مدیترانه‌ای آجیل مصرف کرد؟

روزانه یک مشت آجیل (30 گرم) در رژیم مدیترانه‌ای یا استفاده از روغن زیتون ناخالص اثرات سلامتی بخش بیشتری در مقایسه با مصرف کمتر روغن دارد و باعث کاهش بیماری‌های قلبی مانند انفارکتوس قلبی، سکته و مرگ ناشی از مشکلات قلبی مي‌شود. عادت به خوردن 30 گرم آجیل بیشتر از سه روز در هفته منجر به کاهش 39 درصدی مرگ در جمعیت مسن مدیترانه با خطر بیماری قلبی می‌شود. مطالعه‌ای نشان داده که افرادی که مغزها را مصرف می‌کند 3-2 سال بیشتر از کسانی که مغز دانه نمی‌خورند عمر می‌کنند. شاید به این دلیل که این افراد غذاهایی فاقد انرژی غذایی هم کمتر می‌کنند. خوردن مغزها با فواید زیادی در رابطه با سلامتی ارتباط داده شده است از جمله افزایش عملکرد مغز برای محافظت در برابر آلزایمر و سالم نگه داشتن قلب.

 

 دریک مطالعه نتایج زیر به دست آمده است:

کسانی که کمتر از یک بار در هفته مغزها را مصرف می‌کنند خطر مرگ آنها 7 درصد کمتر است. کسانی که کمتر از دو بار در هفته مغزها را مصرف می‌کنند خطر مرگ آنها 11 درصد کمتر است. کسانی که 4-2 بار در هفته مغزها را مصرف می‌کنند خطر مرگ آنها 13 درصد کمتر است.

کسانی که 6-5 بار در هفته مغزها را مصرف می‌کنند خطر مرگ آنها 15 درصد کمتر است.

کسانی که 7 بار یا بیشتر در هفته مغزها را مصرف می‌کنند خطر مرگ آنها 20 درصد کمتر است.

 

 فواید بادام

بادام خام یک میان وعده مقوی است. این مغز سرشار از مواد معدنی بوده و مصرف روزانه یک مشت بادام باعث داشتن قلبی سالم شده و مانع افزایش وزن می‌شود و با دیابت و آلزایمر مقابله می‌کند. برای دستیابی به این هدف مصرف روزانه حدود 23 بادام کافی است. از بین تمام مغزهای درختی بادام حاوی بیشترین میزان پروتئین، فیبر، کلسیم، ویتامین E، ریبوفلاوین و نیاسین است. این مقدار بادام حاوی 160 کالری انرژی بوده که بیشتر آن از چربی تأمین می‌شود که از نوع غیر اشباع و سالم می‌باشد.

 کاهش خطر حمله قلبی: در بین افرادی که 5 بار در هفته مغز بادام استفاده می‌کنند تا 50 درصد کاهش خطر حمله قلبی مشاهده شده است.

 کاهش کلسترول بد: باعث حفاظت دیواره عروق از صدمات و آسیب‌ها می‌شود چون فلاوونوئیدهای موجود در پوست بادام اثر ویتامین E را افـــزایـش داده و خطر بیماری قلبی را کاهش می‌دهد.

 کاهش وزن: گرچه مغز دانه‌ها سرشار از چربی می‌باشند کسانی که به‌طور مکرر مغزها را مصرف می‌کنند به‌طور متوسط لاغرتر از کسانی هستند که تقریباً هیچ موقع مغز مصرف نمی‌کنند. تحقیقات نشان داده‌اند کسانی که حداقل دو بار در هفته مغز مصرف می‌کنند 31 درصد کمتر احتمال بروز اضافه وزن دارند. بادام همچنین انسولین و افزایش قندخون بعد از وعده غذایی را کاهش می‌دهد.

 پیشگیری از آلزایمر: بادام‌ها حاوی ریبوفلاوین و ال‌کارنی‌تین بوده که مواد مغذی مسئول تقویت فعالیت مغز بوده و باعث بهبود عملکرد مغز می‌شوند. براساس فرضیه آیوردا بادام باعث افزایش هوش و طول عمر می‌شود.  قلیایی نمودن خون: بادام تنها مغز دانه و جزو معدود منابع پروتئینی است که باعث قلیایی شدن خون می‌شود. اسیدی بودن خون باعث کمبود سطح انرژی و افزایش وزن و ضعف سیستم ایمنی و افزایش خطر پوکی استخوان می‌شود.

 

فواید پسته:

 سلامت قلب: پسته باعث کاهش کلسترول بد می‌شود و کلسترول خوب را افزایش می‌دهد و به همین دلیل مانع از بیماری قلبی می‌شود.

خاصیت ضد التهابی: خواص ضد التهابی پسته به علت به وجود ویتامین A و E است که باعث کاهش هر التهابی در بدن می‌شوند.

 پیشگیری از دیابت: 60 درصد نیاز روزانه فسفر با یک فنجان پسته تأمین می‌شود که می‌تواند از دیابت نوع 2 پیشگیری کند. فسفر موجود در پسته باعث تجزیه پروتئین‌ها به اسیدآمینه می‌شود که باعث افزایش تحمل گلوکز می‌شود.

 افزایش هموگلوبین خون: ویتامین B6 پروتئینی است که به حمل اکسیژن در خون کمک می‌کند. مقدار بالای این ویتامین در پسته میزان اکسیژن خون را افزایش می‌دهد و از این طریق کارایی هموگلوبین خون را بهبود می‌دهد.

 سیستم عصبی: ویتامین B6 به مقدار زیاد در پسته موجود است که برای سیستم عصبی بسیار مفید است. آمین‌ها مولکول‌های پیامبر در سیستم عصبی بوده که برای نموشان به اسیدآمینه‌های وابسته به B6 موجود در بدن احتیاج دارند. ویتامین B6 غشای میلین اطراف فیبرهای عصبی را می‌سازد که پیام‌های عصبی را از یک عصب به دیگری منتقل می‌کند.

 بیماری ماکولار چشمی: این بیماری با افزایش سن اتفاق می‌افتد و باعث می‌شود بینایی بزرگسالان کاهش یابد به‌طوری‌که قادر به خواندن نبوده حتی ممکن است منجر به عدم شناسایی افراد شود. این بیماری در اثر حمله رادیکال‌های آزاد و آسیب به سلول‌های بینایی رخ می‌دهد. لوتئین و گزانتین دو آنتی‌اکسیدانی هستند که در پسته یافت می‌شوند که رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برند و به این ترتیب مانع بروز ماکولا می‌شوند.

 مغز: به علت افزایش مقدار هموگلوبین که در اثر خوردن پسته ایجاد می‌شود خون سرشار از اکسیژن به سمت مغز رفته و باعث فعالیت بیشتر مغز می‌شود.

 پوست و مو: ویتامین E برای پوست سالم لازم است. این ویتامین مانع اثرات مخرب اشعه ماوراءبنفش روی پوست شده و از بیماری پوست جلوگیری می‌کند که خوشبختانه در پسته به‌وفور یافت می‌شود. همچنین این ویتامین با پیری مبارزه کرده و ظاهر جوان‌تری به فرد می‌بخشد. روغن موجود در پسته خاصیت نرم کنندگی داشته و باعث مرطوب شدن پوست شده و آن را در برابر خشکی محافظت می‌کند. روغن پسته در ماساژ درمانی کاربرد دارد. علاوه براین به علت دارا بودن اسیدهای چرب مفید باعث رشد مناسب مو می‌شود.

 پیشگیری از سرطان و عفونت: ویتامین B6 باعث افزایش تعداد سلول‌های سفید خون می‌شود که باعث تقویت سیستم ایمنی شده و بدن در مقابل بیماری‌هایی نظیر سرطان و عفونت مقاوم‌تر می‌شود.

 

 فواید فندق:

یک مشت فندق 15 درصد نیاز روزانه مس و 21 درصد نیاز به منگنز را تأمین می‌کند. با وجود مقدار جزئی این عناصر در بدن، نقش‌های بسیار مهمی را بازی می‌کنند. مس در ساختمان آنزیم‌های ناقل آهن بکار رفته است و منگنز هم در استخوان‌سازی و متابولیسم کربوهیدرات نقش دارد. این عناصر همچنین می‌توانند به‌عنوان آنتی‌اکسیدان عمل نموده و غشای سلول را از اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد حفظ کنند.30 گرم فندق 17 درصد نیاز روزانه فولات را تأمین می‌کند که برای سلامت نوزاد و مادر ضروری است.

 سلامت قلب و عروق: قسمت عمده اسید چرب غیراشباع موجود در فندق اولئیک اسید است که کلسترول بد را کاهش می‌دهد. یک فنجان فندق نیمی از نیاز روزانه منیزیم بدن را تأمین می‌کند. منیزیم مانع از کار زیاد قلب می‌شود (از بی‌نظمی ضربان قلب در مواقع عدم تنظیم سطح کلسیم جلوگیری می‌کند.) اگر در مورد سطوح بالای هموسیتئین (آمینواسیدی که با مشکلات قلبی و بیماری‌هایی مانند پارکینسون در ارتباط است) نگران هستید، فندق منبع خوبی از فولات است زیرا نقش کلیدی در نگه‌داشتن هموسیستئین در سطوح نرمال ایفا می‌کند.

 پیشگیری از سرطان: تحقیقات نشان داده آلفا توکوفرول فندق به حدی است که خطر سرطان مثانه را نصف می‌کند. علاوه بر آن میزان زیاد منگنز آن سد دفاعی بدن در مقابل سرطان‌هاست. (منگنز جزئی از یک آنزیم آنتی‌اکسیدانی است که با سلول‌های سرطانی مبارزه می‌کند)

 افزایش قدرت عضلات: منیزیم نقش مهمی در تنظیم ورود و خروج مقدار کلسیم به سلول دارد. مقدار مناسب در زمان مناسب باعث انقباض عضله می‌شود وقتی نیازی نیست این انبساط مانع از گرفتگی و درد و خستگی عضله می‌شود. بر اساس یک مطالعه مقادیر بیشتر منیزیم قدرت عضله را افزایش می‌دهد.

 سلامت پوست: یک فنجان فندق 86 درصد مقدار توصیه شده روزانه ویتامین E را تأمین می‌کند که این ویتامین نقش مهمی در حفاظت از اثرات مخرب اشعه ماوراءبنفش نظیر پیری زودرس و سرطان پوست دارد.

 استخوان و مفاصل: حدود دوسوم منیزیم بدن برای ساخت و تقویت سیستم اسکلتی مصرف می‌شود. ذخیره منیزیم بر روی سطوح استخوان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. فندق سرشار از منگنز نیز می‌باشد. زنان پس از یائسگی اکثراً دچار کمبود منگنز می‌شوند. از این رو از فندق جهت افزایش دانستیته استخوان و مقابله با پوکی استخوان می‌توانند بهره ببرند.

 سیستم عصبی: بمنظورعملکرد مناسب سلول‌های عصبی نیاز به ویتامین B6 می‌باشد. این ویتامین برای ساخت غلاف میلین ضروری بوده و باعث عملکرد صحیح سیستم عصبی می‌شود. همچنین برای ساخت ناقلین عصبی نظیر سروتونین، ملاتونین و اپی نفرین نیز ضروری است.

 مجرای گوارشی: منگنز در بدن نقش کوفاکتور دارد و در سنتز اسیدهای چرب و کلسترول به‌عنوان کاتالیزور عمل می‌کند و از این طریق متابولیسم پروتئین و کربوهیدرات را پیش می‌برد. فیبر بالای فندق حرکت غذا و مواد دفعی را در مجرای گوارشی تنظیم نموده و در طی مسیر باعث حفظ تعادل مواد شیمیایی و میکروارگانیسم‌های لازم برای حفظ سلامت مجرای گوارشی می‌شود.

 

 فواید بادام‌هندی:

 پیشگیری از سرطان: پروآنتوسیانیدین گروهی از فلاوونوئیدها بوده که از طریق متوقف کردن تکثیر سلول‌های سرطانی با آنها مبارزه می‌کند. پروآنتوسیانیدین‌ها و غلظت بالای مس در بادام‌هندی باعث ضد سرطانی بودن آن می‌شود و شما را در برابر سرطان کولون محافظت می‌کند که این بارزترین مشخصه بادام‌هندی است.

 سلامت قلب: بادام‌هندی در مقایسه با سایر مغزها حاوی چربی کمتری بوده ولی اسید اولئیک آن از بقیه بیشتر است که برای قلب خیلی مفیداست فاقد کلسترول بوده و حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که مانع از بیماری قلبی می‌شود.

 کاهش فشار خون بالا: به دلیل محتوای منیزیم آن باعث پایین ‌آمدن فشار خون می‌شود.

 استخوان‌ها: منیزیم مانند کلسیم برای داشتن استخوان‌های سالم ضروری است که ترکیب مهم تشکیل دهنده در بادام‌هندی است.

 سیستم عصبی: منیزیم در سطح استخوان ذخیره می‌شود تا مانع از ورود کلسیم به سلول‌های عصبی شود و عروق خونی و ماهیچه‌ها را از این طریق ریلکس نگه دارد. کمبود منیزیم باعث ورود کلسیم به عروق خونی و انقباض آنها می‌شود که خود منجر به فشار خون بالا و میگرن و سردرد می‌شود.

 پیشگیری از سنگ کیسه صفرا: مصرف روزانه بادام‌هندی تا 25 درصد باعث کاهش ابتلا به سنگ کیسه صفرا می‌شود.

 کمک به کاهش وزن: هرچند که بادام‌هندی در خانواده چربی‌ها قرار دارد ولی حاوی کلسترول خوب بوده و برخلاف تصور عموم مصرف 12 بار در هفته آن در مقایسه با کسانی که کمتر از این می‌خورند باعث وزن‌گیری کمتر می‌شود.

 آنتی‌اکسیدان: سلنیوم، مس، منیزیم و... به عنوان کوفاکتور بسیاری از آنزیم‌ها عمل می‌کند که در بادام‌هندی فراوان‌اند.

 بهبود خواب: بعد از یائسگی مصرف بادام‌هندی باعث خوابی آرام می‌شود.

 

خوردن میوه‌های خشک و آجیل‌ها در دوران بارداری چه فوایدی دارد؟

میوه‌های خشک و آجیل‌ها سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری هستند و در دوران بارداری می‌توانند نیازهایتان را برآورده سازد. آجیل‌های با پوشش قهوه‌ای می‌توانند به یبوست که مشکلی رایج در دوران بارداری است، کمک کنند. آجیل‌ها منابع خوبی از آهن و پروتئین هستند. دریافت آهن برای پیشگیری از آنمی اهمیت دارد. ویتامین‌ C به جذب بهتر آهن در بدن کمک می‌کند، بنابراین دریافت آجیل و میوه خشک با یک لیوان آب پرتقال به افزایش جذب آهن دریافتی کمک می‌کند.

 

 

چگونه مغزها ودانه‌ها را نگه‌داری کنیم؟

آن‌ها را تازه بخریم!

سعی کنید تازه‌ترین آجیل‌ها و دانه‌ها را خریداری کنید. فروشگاه‌های بزرگی که فروش زیاد و ذخیره کمتری دارند مکان مناسبی برای خرید هستند. در صورت امکان، قبل از خرید بچشید تا از تازگی اطمینان حاصل کنید. سعی کنید فقط یک آجیل مورد نیازتان را بخرید.

 

آجیل و دانه‌های خام بخرید!

مغزها و دانه‌های خام به مدت طولانی‌تری تازه می‌مانند. این به این دلیل است که بو دادن و ریز کردن موجب خارج شدن روغن آجیل‌ها می‌شود و در معرض اکسیژن قرار گرفتن این روغن سبب تسریع فسادشان می‌گردد. عادت کنید خودتان آجیل را بو داده و آسیاب کنید، زیرا نه تنها از تازگی مغز مطمئن می‌شوید بلکه طعم بهتری نیز می‌گیرند.

 

روی مغز‌ها سرپوش قرار دهید!

همه آجیل‌ها ودانه‌ها را درون محفظه‌های بسته نگهداری کنید تا هوا به آنها نخورد که هم تازگی‌شان حفظ شود و هم بو نگیرند.

 

آجیل را در مکان خنک نگه دارید!

نگه‌داری آجیل در ظروف عایق هوا گام اول است، نکته بعدی نگهداری آنها در مکان خنک و تاریک است. در دمای اتاق تنها به مدت چند ماه قابل نگهداری هستند. برای زمان‌های طولانی‌تر بهتر است در محفظه‌هایی داخل یخچال یا فریزر نگهداری شوند. در صورت نگهداری در یخچال تا شش ماه و در فریزر تا یک سال تازه می‌مانند. در صورت نگهداری در ظروف محکم احتمال کمتری برای گرفتن بو از مواد غذای اطرافشان وجود دارد.

نکات مهم در مورد نگهداری آجیل:

 آجیل‌های غیر شور را بیشتر از شور می‌توان نگهداری کرد.

 آجیل درسته و سالم بهتر از آجیل خرد شده نگه داشته می‌شود.

 شاه‌بلوط، بادام‌زمینی و گردو بیشتر از سایر آجیل‌ها مستعد فساد و خراب شدن هستند.

 بادام‌هندی و بادام کمترین فسادپذیری را دارا هستند.

 آجیل خام سریع‌تر از آجیل بوداده فاسد می‌شود.

 قبل از استفاده در غذا همیشه آجیل را بچشید.

 آجیل با پوست به مدت بیشتری از بدون پوست می‌ماند.

 آجیل با پوست را در دمای اتاق سه ماه، در یخچال تا شش ماه و در فریزر تا یکسال یا بیشتر می‌توان نگه داشت.

 

آیا آجیل خام و بوداده تفاوت تغذیه‌ای باهم دارند؟

بین آجیل خام و بوداده از نظر محتوای مواد مغذی تفاوت اندکی وجود دارد. آجیل‌ها می‌توانند در روغن یا به‌صورت خشک بو داده شوند، ولی به دلیل چگالی بالایی که دارند روغن کمی به خود جذب می‌کنند (حدود 5-2 درصد). ولی در حدود 10-15 درصد محتوای اسید چرب غیر اشباع آنها آسیب می‌بیند. بو دادن محتوای آب آجیل را کم می‌کند، موجب متمرکز شدن مواد مغذی می‌شود ولی از ویتامین‌های گروه ب ‌می‌کاهد به دلیل اینکه در برابر حرارت مقاوم نیستند. درحالی‌که می‌توان آجیل غیر شور بوداده خرید، بسیاری از آجیل‌ها را شور می‌کنند که سدیم بالاتری نسبت به شکل خام دارند. اگر طعم آجیل بوداده را دوست دارید و می‌خواهید نمک دریافتی‌تان پایین باشد‌، می‌توانید آجیل بوداده غیر شور انتخاب کنید.

 

برچسب ها: استرس، افسردگی، سکته قلبی، سارا مینایی، فندق، روغن زیتون، آجیل، پسته، بادام زمینی، بلوط، بادام، دیابت نوع2، رژیم مدیترانه‌ای تعداد بازديد: 168 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز