Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 16:37

26
دی
زیاده روی در خوردن این مواد غذایی مضر است

زیاده روی در خوردن این مواد غذایی مضر است

شاید فکر کنید اگر چیزی خوب باشد، مصرف زیاد آن هم ضرری ندارد. بسیاری از ما در حالی در خوردن مثلاً میوه‌ها و سبزیجات زیاده‌روی می‌کنیم که نمی‌دانیم آن‌ها هم می‌توانند به اندازه‌ی قند یا نمک مضر باشند.

روزیاتو - شاید فکر کنید اگر چیزی خوب باشد، زیاد ِ آن هم ضرری ندارد. بسیاری از ما در حالی در خوردن مثلاً میوه‌ها و سبزیجات زیاده‌روی می‌کنیم که نمی‌دانیم آن‌ها هم می‌توانند به اندازه‌ی قند یا نمک مضر باشند. خوشبختانه، با مصرف به اندازه‌ی آن‌ها می‌توانیم جلوی همه‌ی عوارض جانبی شان را بگیریم؛ در ادامه از مواد غذایی سالمی خواهیم گفت که افراط در مصرف شان، آن‌ها را ناسالم می‌کند.

۱- موز

مصرف زیاد موز می‌تواند باعث پوسیدگی دندان‌ها شود. این میوه هم مانند قند می‌تواند باعث تولید باکتری‌های مضر برای دندان‌ها شود، باکتری‌هایی که به مینای دندان صدمه می‌زنند. خوشبختانه موز تراکم قند بالایی ندارد. ممکن است دچار سردرد هم شوید، چون موز نرسیده تیرامین زیادی دارد که می‌تواند باعث سردرد شود.

مصرف ۲ عدد موز در روز کافی است.

بیشتربخوانید:

چهار خاصیت بی‌نظیر سویا را بشناسید

 

 

 

۲- جو دوسر

اگر در خوردن جو دوسر زیاده روی کنید، احتمال دارد دچار نفخ و مشکلاتی در اجابت مزاج خود شوید. تحقیقی نشان داد کاهش مصرف فیبر غذایی می‌تواند نشانه‌های یبوست را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. به علاوه، مصرف زیاد جو دو سر، میزان جذب کلسیم، منیزیم و روی را در بدن کاهش می‌دهد. زیاده روی در مصرف جو دو سر باعث افزایش وزن هم می‌شود، به خصوص اگر چاشنی‌هایی که به آن اضافه می‌کنید زیاد باشد.

بسته به میزان کالری دریافتی روزانه‌ی شما، مصرف روزانه ۸۵ تا ۱۷۰ گرم جو دو سر، کافی است.

۳- پنیر

مصرف زیاد پنیر خطر ابتلا به بیماری قلبی را بالا می‌برد. این ماده غذایی، چربی اشباع شده‌ی زیادی دارد که آن را عامل بیماری سرخرگ کرونری می‌دانند. پنیر اغلب باعث سوزش معده هم می‌شود که به دلیل هورمونی به نام کوله سیستوکینین است. این هورمون هنگام خوردن پنیر در بدن ترشح می‌شود.

۴- برنج

برنج با همه‌ی لذیذ بودنش، ویتامین زیادی ندارد؛ بنابراین با مصرف زیاد برنج خود را از دیگر ویتامین‌ها محروم می‌کنید. برنج باعث بالا رفتن ناگهانی و شدید سطح انسولین در بدن هم می‌شود. از همه مهم‌تر آنکه، مصرف این ماده غذایی شما را تا حدی در معرض آرسنیک قرار می‌دهد و این امر ممکن است باعث افت عملکرد ذهنی شود.

معمولاً مصرف حدود ۹۰ گرم برنج نپخته کفایت می‌کند.

بیشتربخوانید:

11 خاصیت باور نکردنی روغن درخت چای

 

 

۵- کلم بروکلی

کلم بروکلی حاوی تیوسیانات است که منجر به تولید بیش از اندازه‌ی هورمون‌های تیروئید می‌شود. در نتیجه، ممکن است دچار ریزش مو، پف صورت و دیگر مشکلات شوید. کلم بروکلی می‌تواند باعث گرفتگی بینی هم شود و واکنش‌های آلرژیک دیگری مثل ضایعات پوستی یا خارش ایجاد کند.

بهتر است روزانه بیشتر از ۴ پیمانه کلم بروکلی مصرف نکنید.

۶- بلوبری

بلوبری می‌تواند قند خون را به پایین‌تر از میزان طبیعی برساند، امری که برای مبتلایان دیابت خطرناک محسوب می‌شود. این میوه باعث رقیق شدن خون هم می‌شود بنابراین باید مراقب باشید، به خصوص اگر دارویی مصرف می‌کنید. بلوبری می‌تواند با داروی شما تداخل پیدا کند. ممکن است دچار تنگی نفس یا نامنظم شدن تنفس هم شوید، چون بلوبری ویتامین K زیادی دارد.

یک پیمانه بلوبری کفایت می‌کند.

 بیشتربخوانید:

تغذیه و جوش زدن

 

برچسب ها: سبزیجات، دیابت، موز، میوه، قندخون، آلرژی پوستی، خارش تعداد بازديد: 197 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز