Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 15:39

1
مهر
خواص شگفت‌انگیز هلو را بشناسید

خواص شگفت‌انگیز هلو را بشناسید

هلو نیز مانند سایر میوه‌های نارنجی رنگ، رنگ خود را از انواع آنتی‌اكسیدان‌های كاروتنی می‌گیرد. خاستگاه این میوه كوه‌های تبت و چین است و از حدود 2000 سال قبل از میلاد مسیح پرورش داده می‌شد. درحدود 300 سال ق. م. این میوه به یونان رسید

د‌کتر لاد‌ن گیاهی :  متخصص تغذیه ؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه ابن‌سینا

 

تحریریه زندگی آنلاین : هلو نیز مانند سایر میوه‌های نارنجی رنگ، رنگ خود را از انواع آنتی‌اكسیدان‌های كاروتنی می‌گیرد. خاستگاه این میوه كوه‌های تبت و چین است و از حدود 2000 سال قبل از میلاد مسیح پرورش داده می‌شد. درحدود 300 سال ق. م. این میوه به یونان رسید، و از قرن اول میلادی رومی‌ها و سپس خیلی سریع مردم سایر كشورهای اروپایی از این میوه خوشمزه لذت بردند و از خواص مغذی آن بهره‌مند شدند.

 

فوائد كلیدی

كمك به كاهش فشارخون بالا

 كمك به پیشگیری از سرطان

 كمك به تقویت باروری مردان

 كمك به مبارزه با بیماری لثه

بیشتربخوانید:

خواص تغذیه ای هلو و شلیل

ویژگی‌های غذایی

 

 

چه مقدار مصرف کنیم؟

150 گرم هلو 8 درصد از نیاز روزانه بالغین را به فیبر تامین می‌کند، بیشتر این فیبر از نوع محلول است که به حفظ سطح پایین کلسترول کمک می‌کند. مصرف منظم هلو به کاهش خطر بیماری‌های قلبی کمک می‌کند.

 

انتخاب و نگهداری

فرآیند رسیدن هلو بعد از چیده شدن از درخت متوقف می‌شود. هلو را می‌توان در دمای اتاق یا در یخچال به مدت چند روز نگهداری کرد.

 

ویژگی‌های شفابخشی

مصارف‌سنتی

بر اساس نظریات طب چینی، بافت نرم این میوه برای درمان التهاب حاد معده بسیار مناسب است.از پوره هلو پخته برای درمان سرفه‌های خشك استفاده می‌شود. مصرف منظم هلو به نرم شدن ریه و روده‌ها کمک می‌کند. همچنین مالیدن هلوی تازه به پوست صورت به حفظ شادابی آن كمك می‌كند. از هسته هلوی رنده شده برای تقویت جریان خون استفاده می‌شود و تصور می‌شود باعث كاهش تومورها و فیبروز رحم می‌گردد.

 بیشتربخوانید:

خواص میوه های تابستانی

 

 

  فشار خون بالا

 غالباً افزایش فشار خون تا قبل از ابتلا به بیماری قلبی و یا بروز سكته با علائم و یا نشانه‌های خاصی همراه نیست و بنابراین تشخیص داده نمی‌شود. كاهش وزن اضافه و افزایش پتاسیم رژیم غذایی به كاهش فشار خون کمک می‌کند.

از آنجا كه مصرف هلو موجب افزایش دریافت پتاسیم می‌شود، مصرف آن برای مبتلایان به این عارضه مفید است. در فصولی که این میوه در دسترس نیست می‌توان از انواع خشک آن استفاده نمود.

 

 سرطان و بیماری قلبی

 از آنجا كه هلو غنی از آنتی اکسیدان‌های كاروتن، فلاونوئیدها و ویتامین C است، بنابراین می‌تواند نقش مهمی در مبارزه با بیماری‌های قلبی و انواع خاصی از سرطان داشته باشد. با مصرف منظم هلو، موادمغذی موجود در این میوه می‌توانند در مراحل مختلف از بروز بیماری مداخله کنند و در مبارزه با بیماری مفید باشند.

 

 ناباروری مردان

 مطالعات نشان می‌دهند كه دریافت مكمل 500 میلی‌گرم ویتامین C، دو بار در روز برای مردانی كه مشكلات باروری دارند مفید است. در آزمایش‌های کلی انجام شده بر روی کیفیت اسپرم، نشان داده شده است که تنها ظرف یك هفته بعد از مصرف مكمل ویتامین C، اثر مثبتی در تعداد اسپرم‌ها، تحرك و طول عمر آنها داشت.

به طوریکه تعداد اسپرم‌های فاقد حركـت از 37% به 14 % كاهـش یافت و این میزان بعد از 4 هفته به11% رسید و در مقابل، بر تعداد اسپرم‌های آزاد افزوده شد. برنامه‌های غذایی که میوه‌های غنی از ویتامین C، مانند هلو،  به طور منظم در آنها گنجانده می‌شوند به حفظ سطح ویتامین C در بدن کمک می‌کنند.

 مشاهده شده است كه مصرف مقادیر زیاد ویتامین C خصوصاً برای افراد سیگاری كه در معرض خطر رادیكال‌های آزاد قرار دارند بسیار حائز اهمیت است؛ در این افراد، دریافت روزانه 250 میلی‌گرم ویتامین C، از طریق گنجاندن میوه‌هایی مانند هلو در برنامه غذایی، تعداد اسپرم‌ها را به میزان 24% و تحرك آنها را تا 18% افزایش می‌دهد.

 

 بیماری لثه

خونریزی لثه و شل شدن دندان‌ها از علائم اولیه كمبود ویتامین C هستند. نتایج حاصل از تحقیقات نشان می‌دهند كه بیماری‌های لثه در افرادی كه دریافت ویتامین C پایینی دارند سه و نیم برابر بیشتر از افرادی است كه به میزان كافی ویتامین C دریافت می‌كنند. از آنجا كه یك هلو متوسط حاوی 34  میلی‌گرم ویتامین C است بنابراین، منبع بسیار خوبی برای افزایش دریافت این ویتامین خواهد بود.

برچسب ها: میوه های تابستانی، هلو، خواص هلو، میوه تعداد بازديد: 228 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز