Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 05:30

2
مهر
آشنایی با مضرات غذاهای تند

آشنایی با مضرات غذاهای تند

خوردن غذاهای تند به طور مداوم می‌‌تواند برای همیشه به غدد چشایی آسیب برساند. عدم تشخیص طعم غذاها یکی از تبعات نامطلوب این مسئله است.

دکتر احمدرضا درستی - متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی

 

تحریریه زندگی آنلاین : در مقاله قبل به بیان فواید استفاده از فلفل‌ها و غذاهای تند پرداختیم. در این شماره قصد داریم شما را با مضرات این گونه غذاها آشنا کنیم.

 

آسیب غدد چشایی

خوردن غذاهای تند به طور مداوم می‌‌تواند برای همیشه به غدد چشایی آسیب برساند. عدم تشخیص طعم غذاها یکی از تبعات نامطلوب این مسئله است.

به همین دلیل است که افرادی که غذاهای تند به شکل مداوم مصرف می‌‌کنند، پس از مدتی متوجه شدت تندی غذا نمی‌شوند و طعم تند آن آزارشان نمی‌دهد.

 

مشکلات پوستی

تماس مستقیم فلفل با پوست می‌‌تواند منجر به درد، قرمزی و تورم شود. اگر پوست فرد به فلفل حساس است، حتماً باید از دستکش استفاده کند یا پس از تماس، حتماً دست‌ها را کاملاً بشوید.

 بیشتر بخوانید:

با فواید بی نظیر فلفل سیاه آشنا شوید!

 

 

ناراحتی‌های دستگاه گوارش

با خوردن فلفل و غذاهای تند، در دهان و معده‌ ممکن است احساس سوزش شدید ایجاد شود که این امر به دلیل این است که هنگام تماس زبان با فلفل، ماده‌ای در دهان تحریک می‌‌شود که پیام سوزش و درد را به مغز می‌‌رساند، البته برخی انواع ادویه و فلفل می‌‌توانند حقیقتاً به بافت‌های دهان و معده آسیب برسانند. هر چند که فلفل باعث ایجاد زخم معده نمی‌شود، اما به تشدید آن کمک می‌‌کند. اگر بعد از خوردن فلفل احساس سوزش در دهان و معده، فرد را اذیت کند، نوشیدن آب کمکی به درمان این سوزش نمی‌کند؛ زیرا ترکیبات تند فلفل در آب حل نمی‌شود. برای بهبود حال عمومی فرد، بهتر است شیر یا ماست شیرین بخورد. همچنین برخی افراد با خوردن فلفل دچار ریفلاکس اسید معده می‌‌شوند. این مشکل خود می‌‌تواند منجر به مشکلات دیگری نیز بشود. ریفلاکس اسید معده اگر مزمن شود ممکن است منجر به سرطان معده گردد.

 گاهی اوقات حرکت سریع‌تر مواد در روده‌ها (ناشی از تندی غذا) موجب می‌شود مواد سریع‌تر در درون روده‌ها حرکت کنند و تاثیری مشابه به ملین را ایجاد کنند که در نتیجه فرد حالت اسهالی پیدا می‌کند.

 

ناراحتی چشم

اگر پس از تماس دست‌تان با فلفل تند، آن را به چشم‌ بزنید، احتمال قرمز شدن و ورم چشم وجود دارد. در بعضی از افراد، حتی بخار ناشی از غذایی تند نیز می‌‌تواند باعث سوزش و قرمزی چشم شود. برای بهبود این وضعیت بهتر است یک حوله خیس بر روی چشم‌ها گذاشته شود و در صورت تار شدن دید فرد، لازم است حتماً به پزشک متخصص مراجعه کند.

 بیشتربخوانید:

فلفل تند بهتر است یا فلفل شیرین؟

 

 

مصرف غذاهای تند توسط کودکان

اکثر پزشکان و متخصصان تغذیه به مادران در دوران بارداری و شیردهی توصیه می‌کنند که از مصرف غذاهای پرادویه و تند در رژیم غذایی خود پرهیز نمایند؛ چون می‌تواند باعث تحریک‌پذیری عصبی غیر معمول در جنین و نوزاد شود.

برخی تحقیقات علمی در زمینه شیر مادر نشان داده‌ که ترکیبات شیمیایی ناشی از مزه تند مواد غذایی، می‌توانند وارد ترکیب شیر مادر شده و آن را بدطعم نمایند و منجر به مصرف کمتر شیر توسط نوزاد شوند.

 به همین دلیل به مادران شیرده که تمایل به مصرف غذاهای تند دارند، توصیه می‌شود که حداقل در 6 ماه اول زندگی فرزندشان از مصرف غذاهای تند و پرادویه در رژیم غذایی خود پرهیز نمایند تا مشکلی برای رشد و نمو کودک بوجود نیاید.

در مورد تغذیه کودک، مصرف مواد غذایی که بالقوه تند نیستند، ولی گیرنده‌های چشایی مزه تندی موجود بر روی زبان کودک را تحریک می‌کنند (مانند سیر و پیاز) را باید به حداقل رسانید تا کودک را تحریک به عدم مصرف کافی مواد غذایی نکند.

مصرف یک رژیم غذایی تند و پرادویه از دوران بارداری و سپس شیردهی در مادر باعث می‌شود که کودک از دوران جنینی و نوزادی به طعم تند و خاص عادت نماید و در طی دوران رشد کمتر مشکلی با مصرف مزه‌های تند و پرادویه غذاها داشته باشد. از سوی دیگر زندگی در آب و هوای گرم و مرطوب و شرجی به نوعی بدن انسان را آماده می‌کند تا تحمل بالاتری به مصرف غذاهای پرادویه و تند داشته باشد.

 بیشتربخوانید:

رازهای فلفلی ؛ برای سلامتی و تناسب اندام!

 

 

جمع بندی

کسانی که دو بار در هفته و یا بیشتر، غذای تند می‌خورند، خطر مرگ را تا ۱۰ درصد کاهش می‌دهند. مصرف غذاهای ادویه دار به تعداد ۶ بار یا بیشتر در یک هفته خطر را به میزان ۱۴ درصد کاهش می‌دهد، چون ادویه تند، سوخت و ساز و ضربان قلب و گردش خون را بهبود می‌بخشد؛ و باعث از دست دادن چربی، سوزاندن کالری و بسیاری فواید دیگر می شود، اما استفاده بدون ملاحظه از ادویه‌های تند، باعث به وجود آمدن آسیب‌های زیادی به سلامت و بدن شما از قبیل اختلالات گوارشی و موارد دیگر می شود، لذا اگر بدن فرد پذیرای تندی بوده و فصل مناسبی برای خوردن چیلی باشد، می تواند مقدار مشخصی چیلی بخورد، ولی ضروری است که پرخوری نکند. مصرف بیش از حد فلفل، ممکن است به بدن آسیب بزند و مثلاً ممکن است منجر به زخم معده شود، بنابراین لازم است که مقدار کمی از مواد غذایی تند (به ویژه در زمان وجود مشکلات معدی و گوارشی)، مصرف شود.

بیشتربخوانید:

فوايد و مضرات غذای تند

برچسب ها: فلفل، غذای تند، تندی تعداد بازديد: 264 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز