Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 - 18:10

15
دی
فوايد و مضرات غذای تند

فوايد و مضرات غذای تند

حس تندی یا از ماده غذایی تند مانند سیر، پیاز یا فلفل ساطع می‌گردد و یا ادویه‌جات تند مانند فلفل قرمز و كاری و یا انواع سس‌های تند مانند توباسكو یا سس خردل.

 نگار بلور فروشان؛ زیرنظر: دكتر فرزاد شیدفر

 

مصرف غذاهای تند در بسیاری از فرهنگ‌ها و كشورها متداول می‌باشد، از این میان می‌توان هند باستان و مكزیك را نام برد. حس تندی در انتهای زبان حس می‌گردد. حس تندی یا از ماده غذایی تند مانند سیر، پیاز یا فلفل ساطع می‌گردد و یا ادویه‌جات تند مانند فلفل قرمز و كاری و یا انواع سس‌های تند مانند توباسكو یا سس خردل.

هر یك از این مواد غذایی و یا ادویه‌جات خواص خود را دارا می‌باشند؛ سیر و پیاز خاصیت ضدسرطان و میكروب‌كشی دارند، پودر كاری خاصیت ضدالتهاب و ضددرد دارا می‌باشد و دانه خردل با دارا بودن منیزیم و سلنیوم بالا محافظ قلب و ضدسرطان است و برای رفع درد مفاصل و آرتروز مفید بوده و به‌دلیل دارا بودن ویتامین B3 كاهنده كلسترول خون می‌باشد. اكثریت فواید غذای تند از ماده کاپسایسین  است. 

فوایـد غذاهای تند 

بازكننده سینوس

كاپسایسین سبب باز شدن عروق بینی و سینوس‌ها می‌گردد و جریان خون را در سینوس افزایش داده و سبب رفع التهاب آن می‌گردد. 

بهبود برونشیت

 غذای تند تعریق را زیاد كرده و سبب سرفه و خروج موكوس بد از طریق سرفه می‌گردد، دمای بالای غذاهای دارای ادویه تند باعث باز شدن  لوله‌های برونش گردیده و سبب بهبود سرماخوردگی می‌گردد. 

تقویت حافظه

تحقیقات اخیر در استرالیا نشان داده است افرادی كه در هفته حداقل یكبار غذای ادویه‌دار و تند مخصوصاً دانه خردل استفاده می‌كنند از تحلیل سلول‌های مغزی جلوگیری كرده و سیستم اعصاب قوی‌تری دارا هستند و در میانسالی از ابتلا به آلزایمر در امان هستند (یكی از دلایل آن وجود ویتامین‌های گروه B مخصوصا ویتامین‌ B1 می‌باشد).   

افزایش متابولیسم و لاغری

تمامی ادویه‌جات تند اعم از كاری و فلفل قرمز سبب تحریك تیروئید و افزایش ضربان قلب شده و متابولیسم را بالا برده و سبب چربی‌سوزی و كاهش وزن می‌گردند.

رفع التهاب 

كاپسایسین در انواع فلفل با دارا بودن خاصیت ضدالتهابی سبب كاهش درد، مخصوصاً درد عضلات و مفاصل می‌گردد. 

باز شدن عروق 

 ادویه‌جات تند، سیر و پیاز سبب افزایش نیترات خون و باز شدن عروق می‌گردد، فشار خون را كاهش داده و رسوبات داخل عروق را از بین می‌برد و برای قلب و عروق بسیار مفید می‌باشد. 

ضدسرطان

غذاهای تند دارای آنتی‌اكسیدان هستند و با رادیكال‌های آزاد كه سبب بروز سرطان می‌گردند مبارزه كرده و از پخش شدن سرطان جلوگیری می‌كنند. در تحقیقات اخیر ثابت شده است غذاهای تند رشد انواع تومور را كاهش می‌دهد.

خطــرات غذاهای تند 

بوی بد دهان

اغلب ادویه‌جات تند و یا سیر و پیاز دارای بوی تند و زننده هستند و می‌بایست بعد از مصرف آنها دهان شسته شود. 

از بین بردن حس چشایی

ثابت شده است مصرف ادویه‌جات بسیار تند بیشتر از هفته‌ای 3-2 بار پرزهای چشایی را از بین برده و به مرور زمان مزه غذاها درست حس نمی‌شود. 

ایجاد مشكلات ادراری

مواد تند بعد از تصفیه وارد مثانه و كلیه می‌شود و به مقدار زیاد به بافت می‌تواند لطمه بزند. 

برای افراد حامله و شیرده خطرناك می‌باشد 

مواد تند وارد مایع آمنیوتیك رحم و شیر مادر شده و سبب ایجاد تحریك عصبی در جنین و نوزاد می‌گردد. 

مشكلات اولسریك (معده)

غذاها و ادویه‌جات تند می‌توانند سبب تحریك بافت معده و التهاب آن گردند و دیواره معده را تخریب كرده و اسید معده را افزایش داده و سبب ایجاد زخم در طولانی مدت شوند. 

اثر بر روی زبان 

ادویه‌جات تند مخصوصاً هالوپینو و توباسكو می‌توانند آلرژی بر روی زبان ایجاد كنند و سبب كهیر بر روی زبان شوند و فرد تا یكماه هیچ طعمی را حس نمی‌كند. 

بی‌خوابی 

 غذاهای تند برای خواب آرام مناسب نمی‌باشد. مصرف این غذاها قبل از خواب سبب افزایش دمای بدن و حتی تعریق در افراد می‌گردد و می‌تواند سیكل خواب را در افراد به هم بزند. 

رفلاكس معده

غذاها و ادویه‌جات تند با افزایش اسید معده می‌توانند سبب نفخ و ترش كردن در افراد شوند.  

نكته

بطور كلی مصرف غذاهای تند و ادویه‌جات بصورت متعادل با مقدار كم به افرادی كه دچار مشكلات گوارشی نیستند توصیه می‌گردد.

 

برچسب ها: فواید غذاهای تند، مضرات غذاهای تند، فلفل تند، ادویه جات تند، تندی غذا، مزایای فلفل تعداد بازديد: 1138 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز