Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 00:23

3
بهمن
خواص تغذیه‌ای لبو را بشناسید

خواص تغذیه‌ای لبو را بشناسید

لبو غالباً در سواحل اروپایی و آسیایی یافت می‌شد و تا قبل از اینكه یونانی‌ها به كاشت لبو بپردازند، فقط برگ لبو خورده می‌شد. بعد از دهه اول 1400 میلادی، مصرف لبو در غذاهای انگلیسی رواج یافت. لبو انرژی کمی دارد.

د ‌کتر لاد ‌ن گیاهی : متخصص تغذیه ؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه ابن‌سینا

 

تحریریه زندگی آنلاین : لبو غالباً در سواحل اروپایی و آسیایی یافت می‌شد و تا قبل از اینكه یونانی‌ها به كاشت لبو بپردازند، فقط  برگ لبو خورده می‌شد. بعد از دهه اول 1400 میلادی، مصرف لبو در غذاهای انگلیسی رواج یافت. لبو انرژی کمی دارد، و فرم خام آن منبع عالی فولات است، ضمن آنکه تامین کننده مقادیری آهن نیز می‌باشد.

 بیشتربخوانید:

خواص شگفت آور تخم کدو

 

 

 

چه مقدار مصرف كنیم؟

  وزن سه لبوی پخته شده كوچك حدود 105 گرم است كه این مقدار حدود 53% از فولات مورد نیاز روزانه توصیه شده بدن را تامین می‌كند.

 

انتخاب و نگهداری

  همواره از لبو‌های سفت، تازه و كاملا قرمز  استفاده كنید.لبو‌های كوچك‌ معمولا تُرد‌تر هستند.

 لبو را می‌توان به مدت 4 تا 5 روز در یخچال نگهداری كرد.

 

 

 

طرز تهیه و مصرف

 لبو را به خوبی بشویید و مراقب باشید كه در این مرحله پوست آن كنده نشود. لبو را می‌توان به صورت پخته، كبابی و آب پز مصرف نمود. هنگام پخت آب پز می توانید یك قاشق غذا خوری نمك به یك كیلو گرم لبو بیفزایید.

 لبو را می‌توان به صورت سرد در سالاد و پخته در سوپ مصرف نمود.

برگ لبو را می‌توان مانند برگ اسفناج پخت و مصرف نمود. طریقه طبخ لبو بر اثربخشی مواد مغذی آن موثر است.

 

بیشتربخوانید:

آشنایی با فواید و عوارض جینسینگ؛ گیاه جوانی

 

 

 

 

مصارف سنتی

یونانی‌ها و رومیان باستان از لبو برای كاهش تب استفاده می‌كردند. مدت‌هاست كه خاصیت تصفیه كنندگی لبو توسط درمان گران گیاهی شناخته شده است. ضمنا معتقدند كه لبو باعث تحریك كبد، كلیه، مثانه، طحال، روده و تحریك سیستم لنفاوی می‌شود.

همچنین سیستم ایمنی را در مبارزه با ویروس‌ها تقویت می‌كند.  در طب چینی لبو را برای تقویت عملكرد قلب و  آرام كردن روح، تصفیه خون، درمان كم كاری كبد موثر می دانند. همچنین لبو برای تنظیم هورمون‌ها در دوران یائسگی زنان استفاده می‌شود.

 

فواید خاص

نقص لوله عصبی (Spina bifida)

زنان باردار و زنانی كه قصد بارداری دارند باید دریافت فولات خود را از طریق دریافت مكمل اسید فولیك و غذاهای غنی از فولات، نظیر لبو افزایش دهند. دریافت فولات به مقدار كافی باعث كاهش خطر تولد نوزادان با نقص لوله عصبی می‌شود. فرایند طبخ باعث كاهش مقدار فولات موجود در لبو می‌شود.

 اما از آنجایی كه بعد از فرایند طبخ هر  100 گرم لبو می‌تواند تا 110 میكروگرم فولات را تامین ‌كند، بنابراین لبوی پخته نیز به عنوان یكی از غنی‌ترین منابع فولات برای انسان محسوب می‌شود. لازم به ذكر است كه در ‌ترشی لبو تقریباً تمامی فولات موجود در لبو از بین می‌رود.

بیشتربخوانید:

 

 بیماری قلبی

از آنجایی كه مقدار اسید فولیك موجود در لبو بسیار بالاست، این سبزی می‌تواند در كاهش خطر بیماری قلبی عروقی بسیار مفید باشد. در واقع دریافت كافی فولات باعث كاهش سطح هموسیستئین، كه از عوامل خطر  ابتلا به بیمار‌ی‌های قلبی عروقی است، می‌گردد.

 

 افزایش سطح كلسترول خون:

لبو دارای فیبر محلولی است كه به كاهش سطح كلسترولLDLكمك می‌كند. درضمن كاروتنوئیدها و فلاونوئید‌های موجود در لبو نیز از تشكیل كلسترول LDL و تخریب دیواره سرخرگ‌ها كه به دنبال اكسیداسیون رادیكال‌های آزاد ایجاد می‌شود جلوگیری می‌كنند. بنابراین می‌توان گفت كه مصرف لبو  در كاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی و سكته قلبی مؤثر است.

 

 تخلیه ذخایر عضلانی

از آنجا كه نمایه گلیسمی (GI) لبو 64 است، بنابراین به سرعت هضم و جذب جریان خون می‌شود و قند خون را بلافاصله افزایش می‌دهد. از این رو، لبو از جمله مواد غذایی است كه برای ورزشكاران بعد از انجام تمرینات سنگین ورزشی و به منظور تامین ذخیره انرژی عضلات در كوتاه‌ترین زمان ممكن بسیار مناسب است. ارزش غذایی لبوی پخته در سوپ و یا‌ ترشی لبو تفاوتی با انواع آب پز و كبابی شده ندارد.

 

بیشتربخوانید:

آشنایی با فواید گل کلم ؛ از سلامت قلب تا پوست

 

 

 

برچسب ها: خواص لبو، لبو، فواید لبو، طبع لبو تعداد بازديد: 281 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز