بلوار بسیج در شهرک شهید محلاتی شما را به یکی از فلافلیهای قدیمی شهرک میرساند؛ جایی که این روزها پاتوق مشتریانی شده که به دنبال یک وعده غذای گرم هستند.
نخستین بار ایده دیوار مهربانی در اغذیهفروشی را «محمدرضا شکیب مهر» یکی از کاسبان این اغذیهفروشی داده است: «وقتی برای نخستین بار خبر دیوار مهربانی در شهرک شهید محلاتی را شنیدم، با خود گفتم چرا این کار خیر باید فقط برای پوشاندن نیازمندان اجرا شود؟» تصمیم گرفتم که دیوار مهربانی را با مشارکت مشتریان خیّر در مغازه ایجاد کنیم.
به این شکل که اگر خواستند فیشهایی را برای کمک به نیازمندان خریداری کنند و روی دیوار مهربانی قرار بدهند.» اینطور میتوانستیم همسایهها و مشتریان را هم در کار خیر شریک کنیم.»
ممکن است برخی تصور کنند در این شهرک به دلیل دور از دسترس بودن، اجرای این طرح، ضرورتی ندارد، اما «محمدعلی فلاح» آشپز 57 ساله این اغذیهفروشی برایمان تعریف میکند: «بعضی روزها پیش میآمد که افرادی برای یک نان آغشته به سس به مغازه میآمدند.
ما هم سعی میکردیم به جای نان آغشته به سس، به او ساندویچ فلافل گرم بدهیم، اما به نظرمان رسید این طرح را اجرا کنیم تا آن دسته از مراجعهکنندگان که توان خرید ندارند، با دیدن این فیشها خیالشان بابت پول ساندویچ راحت باشد. نمیخواستیم کسی گرسنه از مغازه بیرون برود. با این کار علاوه بر اینکه افرادی را در کار خیر سهیم کردیم، توانستیم عدهای را به یک وعده غذای گرم مهمان کنیم.»
بعضی روزها پیش میآمد که افرادی برای یک نان آغشته به سس به مغازه میآمدند. ما هم سعی میکردیم به جای نان آغشته به سس، به او ساندویچ فلافل گرم بدهیم، اما به نظرمان رسید این طرح را اجرا کنیم تا آن دسته از مراجعهکنندگان که توان خرید ندارند، با دیدن این فیشها خیالشان بابت پول ساندویچ راحت باشد.
جوانانی که شریک کار خیر شدند
حاج آقا فلاح در مقابل پرسش من که میپرسم پیش آمده افرادی که نیازمند نیستند از این فیشها استفاده کنند یا نه؟ با لبخند توضیح میدهد: «چند روز پیش 2 جوان که ظاهر آراستهای داشتند وارد مغازه شدند و چند فیش برداشتند و روی پیشخوان گذاشتند. وقتی به آنها گفتیم که این فیشهای خرید برای مشتریان نیازمند است، تعجب کرده و پول 2 فلافل را حساب کردند.»
مشغول خوردن فلافلها بودند که همان موقع مشتری نیازمندی وارد مغازه شد و بعد از برداشتن فیش، غذایش را گرفت. همین اتفاق باعث شد که آنها هنگام خروج از مغازه، هر کدام یک فیش فلافل خریده و روی دیوار مهربانی بگذارند. خدا را شکر میکنم که این جوانها کار خیر را در مغازه ما تجربه کردند.»
«محمدعلی دانش» یکی دیگر از کاسبان این اغذیهفروشی درباره مناعت طبع و عزت نفس بعضی از مشتریان نیازمند میگوید: «مشتریانی از این دست کسانی هستند که واقعاً نیازمندند، اما طبع بلند و شرم وحیا مانع استفاده آنها از فیشهای روی دیوارمهربانی میشود.»...
برای خواندن بخش دوم -دیوار مهربانی در اغذیه فروشی- اینجا کلیک کنید.