Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 07:20

6
آبان
رشد و تكامل شيرخوار

رشد و تكامل شيرخوار

كودكي با وزن موقع تولد 1950 گرم و قد 42 سانتيمتر دارم. الان كه 22 ماهه است، وزنش 9/5 كيلوگرم و قدش 77 سانتيمتر است. آيا مناسب می‌باشد؟ همه می‌گويند خيلی كوچك است. چه كنم؟

پاسخ ارائه شده توسط: دكتر سيدضياء‌الدين مظهری، متخصص تغذيه و رژيم درمانی

قد و وزن اعلام شده زمان تولد نمایانگر نارس به دنیا آمدن كودك مورد اشاره می‌باشد، ولی در چندمین هفتگی زمان تولد معلوم نمی‌باشد. اگر به طور متوسط قد نوزاد رسیده در زمان تولد حدود پنجاه سانتیمتر باشد، در پایان اولین سال تولد به میزان پنجاه درصد به قد تولد افزوده می‌شود (یعنی 25 سانتیمتر) و در سال دوم این میزان افزایش قد 12/5 و در سال سوم 6/25 سانتیمتر می‌باشد.

در مورد وزن نیز اگر شرایط محیطی و تغذیه مناسبی برقرار باشد، وزن زمان تولد در پایان 5 ماهگی دو برابر وزن تولد و در یكسالگی 3 برابر و در سه سالگی 4 برابر زمان تولد می‌شود.

ولی در قبال نوزادان نارس كه زودتر از زمان تولد متولد گردیده باشند، گرچه قد و وزن كمتری در زمان تولد دارند، ولی سرعت رشد قدی و افزایش وزن‌شان بسیار سریع‌تر از بچه‌های فول‌ترم می‌باشد و بطور معمول در صورت تغذیه مناسب، خودشان را به قد و وزن كودكان مورد اشاره می‌رسانند، البته این موضوع در قبال نوزادانی كه تأخیر رشد رحمی دارند، صدق نمی‌كند، كما اینكه كودك مورد اشاره كه با وزن 1/950 كیلوگرم و قد 42 سانتیمتر به دنیا آمده، در طول 22 ماه بعد از تولد به وزن او 7/550 كیلوگرم و به قد او 35 سانتیمتر افزوده شده است و اگر از نظر رشد مغزی، دور سر و توان یادگیری مشكلی نداشته باشد، در صورت داشتن تغذیه متناسب، متعادل و متنوع و خواب كافی مخصوصاً زود خوابیدن در شب و ادامه یافتن مكمل آهن تجویزی و احیاناً روی، واماندگی رشد وزن و قد خود را جبران خواهد نمود، چرا كه كودكان نارس در طول 18 ماهگی دور سرشان به حد سایر كودكان و وزن آنها تا 24 ماهگی و قد آنها تا 40 ماهگی به حد سایرین رسیده و كمبودهای اولیه‌شان برطرف می‌گردد.

ضمناً از این فرصت به دست آمده استفاده نموده نحوه تصحیح ضریب سن به شرح زیر به اطلاع علاقه‌مندان رسانیده می‌شود: اینكه نوزاد در چندمین هفته حاملگی متولد شده را مشخص فرمایید (معمولاً اكثر متولدین فول‌ترم بین 39 و 40 هفتگی به‌دنیا می‌آیند). تعداد هفته قبل از تولد بچه را از 40 كه دوران طبیعی رشد رحمی می‌باشد كم نمایید.

با تفریق سن تقویمی كودك یعنی سن پس از تولد ضریب اصلاح سن را محاسبه نمایید. مثال: اگر نوزادی پس از هفته سی‌‌ام بارداری متولد گردیده باشد و در سن 5 ماهگی بخواهید اندازه‌های بدن او را در سن مورد اشاره تعیین نمایید طبق عملیات زیر محاسبه می‌گردد.

عدد 30 را از عدد 40 كم ‌كنید (10= 30-40) یعنی 2/5 ماه ضریب تصحیح می‌باشد. عدد به دست آمده را از سن فعلی كم كنید (2/5= 2/5-5) یعنی دور سر و قد بچه‌ باید در سن 5 ماهگی، با یك بچه رسیده 2/5 ماهه فول‌ترم محاسبه و مقایسه گردد. البته چنین محاسبه ضریب تصحیح سن تا سن 18 ماهگی، برای دور سر تا 24 ماهگی، برای وزن و تا 40 ماهگی، برای قد باید در نظر گرفته شود. اكنون با آگاهی از زمان زود متولد شدن كودكتان می‌توانید طبق محاسبه فوق تفاوت قد و وزن را در زمان‌های تعیین شده محاسبه فرمایید.

 

تعداد بازديد: 568 تعداد نظرات: 0

شما هم می توانید سؤالات خود را با کارشناسان ما مطرح کنید.

فیلم روز
تصویر روز