Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 15:34

2
مرداد
قاعدگی طبیعی و غیرطبیعی (آثار و علائم) (2)

قاعدگی طبیعی و غیرطبیعی (آثار و علائم) (2)

بخش دوم- خونریزی دوره‌ای رحمی یكی از واكنش‌های تغییرات هورمونی دوره‌ای است كه سبب حاملگی و ایجاد یك زندگی جدید می‌گردد.

 

5- پروژسترون: این هورمون كه به هورمون بارداری معروف است، به وسیله تخمدان از جسم زرد و در هنگام بارداری از جفت ترشح می‌شود و از ترشح هورمون LH جلوگیری می‌كند. استروژن درجه حرارت بدن را افزایش می‌دهد. همچنین باعث شل شدن ماهیچه‌ صاف و در نتیجه باعث كاهش انقباضات رحمی، ترشح موكوس غلیظ از گردن رحم و افزایش ضخامت آندومتر می‌شود و بافت سینه را برای ایجاد شیر آماده می‌كند. 

6- پرولاكتین: این هورمون را غده‌ هیپوفیز پیشین ترشح می‌كند كه باعث تحریك ترشیح شیر می‌شود. 

7- اكسی‌توسین: از غده هیپوفیز پسین ترشح شده و باعث تحریك انقباضات رحم هنگام تولد نوزاد می‌شود و خونریزی را كنترل می‌كند. همچنین باعث تحریك خروج شیر می‌شود. 

8- پروستا گلاندین‌ها: از اسیدهای چرب هستند و در خانواده هورمون‌ها طبقه‌بندی می‌شوند. اعضای مختلف بدن، از جمله آندومتر رحم، این هورمون را ترشح می‌كنند. پروستا گلاندین‌ها روی سیكل قاعدگی تأثیر و در شروع و طول زایمان نقش دارند. 

باز هم یادآوری می‌شود كه بیشتر سیكل‌های پریود 3-7 روز است. داشتن سیكل قاعدگی طبیعی، نشانه این است كه قسمت‌های مهم بدن به طور عادی كار می‌كند. فاصله سیكل‌های قاعدگی بین 21- 35 روز در بزرگسالان و 21-45 روز در نوجوانان طول می‌كشد. استروژن در سلامتی بدن، به خصوص در ساخت استخوان‌های قوی و مقاوم و حفظ آنها در طول زندگی نقش مهمی دارد.

پریود بسته به مقدار خونی كه خارج می‌شود، می‌تواند سبك، متوسط و سنگین باشد؛ ولی در هر صورت بین 3-7 روز طبیعی است. در سال‌های ابتدایی قاعدگی سیكل‌ها طولانی‌ترند؛ اما با افزایش سن كوتاه‌تر و منظم‌تر می‌شوند.

داروهایی كه علائم درد قاعدگی را كاهش می‌دهند، عبارتند از: ایبو بروفن، كتوبروفن و ناپروكسن. اگر این داروها درد را كاهش ندهند و یا دردها بیش از حد آزاردهنده باشند، بهتر است به پزشك مراجعه شود. در نوجوان‌ها و خانم‌هایی كه نزدیك یائسگی هستند، تغییرات هورمونی می‌تواند باعث پریودهای طولانی همراه با سیكل‌های نامنظم گردد.

این تغییرات ممكن است همراه با مشكلات جدی سلامتی، از جمله فیبروم رحم، پولیپ و حتی سرطان باشند. سیكل قاعدگی یك دختر می‌تواند بین 8- 15 سال اتفاق بیفتد. در بیشتر مواقع اولین قاعدگی حدود دو سال بعد از رشد سینه‌ها رخ می‌دهد. اگر دختری تا 15 سالگی یا بیشتر از دو یا سه سال بعد از رشد سینه‌ها اولین قاعدگی را نداشت بهتر است به پزشك مراجعه نماید. سن بروز یائسگی بین 45- 55 سالگی است و معمولاً حدود 50 سالگی اتفاق می‌افتد.

  چه موقع باید به پزشك مراجعه نمود؟

1- در صورتی كه قاعدگی تا 15 سالگی شروع نشده باشد. 2- تا سه سال بعد از رشد سینه‌ها، قاعدگی شروع نشده و یا سینه‌ها تا 13 سالگی شروع به رشد نكرده باشند.  3- قاعدگی به طور ناگهانی به مدت بیش از 90 روز متوقف شود. 4- بعد از سیكل‌های ماهانه منظم، قاعدگی خیلی نامنظم شود. 

5- پریود اغلب بیشتر از 21 روز یا كمتر از 35 روز اتفاق بیفتد. 6- خونریزی بیشتر از 7 روز ادامه داشته باشد. 7- میزان خونریزی بیشتر از حد طبیعی باشد (بیشتر از یك پد یا یك تامپون در هر یك تا دو ساعت) استفاده شود. 8- بین دو سیكل خونریزی وجود داشته باشد. 9- در طول قاعدگی درد شدید وجود داشته باشد. 10- فرد به طور ناگهانی تب و بعد از استفاده از تامپون احساس بیماری كند.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- قاعدگی طبیعی و غیرطبیعی (آثار و علائم)- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: سیكل قاعدگی، پرولاكتین، پروژسترون، اكسی‌توسین، غده‌ هیپوفیز پیشین، سیكل‌های پریود تعداد بازديد: 3245 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز