Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 08:14

2
اردیبهشت
خونریزی‌های غیرطبیعی رحمی (1)

خونریزی‌های غیرطبیعی رحمی (1)

علت خونریزی غیرطبیعی رحمی در سنین مختلف زندگی متفاوت است. در هر دوره سنی، از زمان تولد تا بعد از یائسگی علت‌های مختلفی باعث خونریزی‌های غیرطبیعی در جنس مؤنث می‌شود.

 دکتر فاطمه قائم‌مقامی

 

 

 

گاه آنقدر در زندگی روزمره‌‌مان گرفتاری داریم و سرمان شلوغ است كه یادمان می‌رود به خودمان فكر كنیم و به فكر سلامت‌مان باشیم. شاید در این میان خانم‌ها و بخصوص مادران بیشتر از همه گرفتار باشند تا حدی كه به تنها چیزی كه توجه ندارند، سلامت است.

ولی توصیه می‌شود خانم‌ها در كنار توجه به همسر و فرزند و سایر امور زندگی به سلامت خود نیز برسند. در این بین از جمله مراقبت‌هایی كه زنان می‌بایست در طول زندگی خود داشته باشند، معاینات ادواری است كه با مراجعه به پزشك متخصص زنان انجام می‌گیرد.

خاطر نشان می‌سازد بسیاری از بیماری‌هایی كه زنان را مبتلا می‌كند فاقد علامت هستند و زمانی خود را نشان می‌دهند كه بیماری به مراحل پیشرفته رسیده است، بنابراین زنان باید به طور مرتب و سالانه معاینات لازم را داشته باشند.

بررسی‌های زودهنگام و به موقع می‌تواند از بروز بیماری پیشگیری كند و هزینه‌های درمانی را نیز كاهش دهد و در صورت وجود بیماری، درمان آن را آسان‌تر كند.

تعریف خونریزی غیرطبیعی رحمی چیست؟

 خونریزی غیرطبیعی با خونریزی در زمان‌های غیرقابل پیش‌بینی یا خونریزی زیاد در زمان پریود قابل پیش‌بینی مشخص می‌شود.

به این ترتیب خونریزی‌های زیاد در فواصل منظم، خونریزی در فواصل دو پریود، خونریزی‌های طولانی و نامنظم، خونریزی با فواصل کمتر از 21 روز، خونریزی پس از یک سال قطع پریود در اثر یائسگی یا بروز خونریزی غیرقابل پیش‌بینی در خانم‌های یائسه‌ای که تحت هورمون‌درمانی هستند، انواع خونریزی‌های غیرطبیعی رحمی را شامل می‌شوند.

 علت‌ خونریزی‌های غیر طبیعی رحمی چیست؟

 خونریزی‌های غیرطبیعی رحمی به دو گروه تقسیم می‌شوند:

1- بیماری‌های ساختمانی رحم مثل پولیپ (که به دلیل افزایش ضخامت مخاط داخل رحم ایجاد می‌شود)، فیبروم (میوم) رحمی که تومور خوش‌خیم عضله جسم رحم است، بزرگی رحم (که در اثر زایمان‌های متعدد ایجاد می‌شود) و یا بروز سرطان رحم که بیشتر در خانم‌های بالای 50 سال و بعد از یائسگی بروز می‌کند.

2- اختلالات هورمونی و عدم تخمک‌گذاری که با وجود طبیعی بودن ساختمان رحم این خونریزی‌ها ایجاد می‌شوند و به آنها خونریزی‌های اختلال عملکرد رحم (dysfunctional  Uterine  Bleeding) می‌گویند.

آیا علت خونریزی غیرطبیعی رحمی در سنین مختلف با هم فرق می‌کند؟ در گروه‌های سنی مختلف چگونه است؟

برای تشخیص و درمان چه باید کرد؟

بله علت خونریزی غیرطبیعی رحمی در سنین مختلف زندگی متفاوت است. در هر دوره سنی، از زمان تولد تا بعد از یائسگی علت‌های مختلفی باعث خونریزی‌های غیرطبیعی در جنس مؤنث می‌شود. بهتر است در گروه سنی قبل از بلوغ، دوران بلوغ، سنین باروری، سال‌های قبل از یائسگی و بعد از آن این علت‌ها بررسی شوند.

 علت‌ خونریزی‌های غیرطبیعی در دختران قبل از بلوغ چیست؟

 در نوزاد دختر تازه متولدشده گاهی خونریزی کمی در روزهای اولیه بعد از تولد ممکن است وجود داشته باشد که این خونریزی به دلیل قطع سطوح بالای هورمون استروژن از جفت است و چند روز بعد از تولد ایجاد می‌شود.

در صورت نبود توده لگنی یا ضربه باید به والدین اطمینان داد که این علامت طی چند روز ازبین می‌رود. خونریزی غیرطبیعی رحمی زیر 10 سالگی در دختران نادر است. در صورت بروز چنین مواردی باید توجه شود که آیا صفات ثانویه جنسی مثل رشد و تکامل سینه‌ها و افزایش قد وجود دارد یا خیر.

در صورتی که با علائم رشد و تکامل صفات ثانویه جنسی همراه نباشد، این خونریزی به دلیل بلوغ زودرس خواهد بود و کودک باید از نظر وجود جسم خارجی داخل واژن که گاهی ممکن است حین بازی وارد بدن خود کرده باشد یا تومورهایی که باعث خونریزی غیرطبیعی می‌شوند، معاینه شده و از نظر پزشک زنان بررسی شود...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- خونریزی‌های غیرطبیعی رحمی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: رحم، بیماری زنان، خونریزی رحم، درمان خونریزی رحم، پیشگیری از خونریزی زحم، خونریزی غیرطبیعی رحمی، علت خونریزی رحم، پولیپ رحم تعداد بازديد: 3790 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز