Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 03:54

25
مرداد
خوراکی هایی برای تنظیم قند خون بارداری

خوراکی هایی برای تنظیم قند خون بارداری

با رژیم غذایی مناسب و ورزش کردن می‌توانید میزان قند خون بارداری را کنترل کنید، بدون اینکه نیاز به انسولین و سایر داروهای پزشکی داشته باشید. به این خوراکی‌ها توجه نمایید.

اعظم اسلامی مجد

 

افزایش قندخون در دوران بارداری می‌تواند به دیابت بارداری منجر شود و جان مادر و جنین هر دو را به خطر بیندازد.

در طول دوران بارداری بدن شما انسولین بیشتری تولید می‌کند تا بتواند میزان قندخون را در حد سلامت حفظ کند ولی در برخی مواقع انسولین به اندازه کافی تولید نمی‌شود.

دیابت بارداری باعث می‌شود که نوزاد پس از تولد مشکل تنفسی داشته باشد، دچار کاهش قندخون و بعدها دچار چاقی شود.

تولد نوزاد با وزن بیشتر از حد معمول، مشکلات مرتبط با آن به هنگام زایمان و افزایش فشارخون از عوارض دیگر بالا رفتن قندخون در بارداری می‌باشند.

با رژیم غذایی مناسب و ورزش کردن می‌توانید میزان قند خون‌تان را کنترل کنید بدون اینکه نیاز به انسولین و سایر داروهای پزشکی داشته باشید.

غذاهایی که نمایه گلایسمیک کم دارند

غذاهایی که حاوی کربوهیدرات‌ها هستند روی سطح قند خون اثر مستقیم دارند غذاهایی که نمایه گلایسمیک بالا دارند، خیلی زود هضم می‌شوند و میزان قندخون را بالا می‌برند.

نان سفید، برنج سفید، غلات صبحانه و.... از این دسته هستند. غذاهایی که نمایه گلایسمیک اندک دارند، دیرهضم هستند و از نوسانات قندخون جلوگیری می‌کنند.

مواد غذایی طبیعی مثل لوبیاها، دانه‌ها، حبوبات، جو، میوه‌ها و سبزیجات از این دسته هستند. در طول دوران بارداری از خوردن مواد غذایی فرآوری شده کاملا پرهیز کنید.

مواد غذایی پروبیوتیک‌دار بخورید

پروبیوتیک‌ها، باکتری‌های زنده هستند که به آنها باکتری‌های خوب می‌گوییم. این باکتری‌ها در شکم و روده هستند و به حفظ سلامت گوارش بدن کمک می‌کنند.

باکتری‌های مفید و خوب متابولیسم بدن را تنظیم می‌کنند و میزان قندخون را در حد سالم نگاه می‌دارند. ماست طبیعی می‌تواند نمونه‌ای از پروبیوتیک‌ها باشد.

اهمیت گوارش در حفظ سلامت سطح قندخون بدن بسیار موثر است. بنابراین با مصرف میکروب‌های مفید و مکمل‌های پروبیوتیک،‌ گوارش خود را درست کنید.

قدرت فیبرها را فراموش نکنید

فیبرها باعث افزایش ناگهانی سطح قندخون نمی‌شوند. فیبرها دو دسته‌اند محلول در آب و غیر قابل حل در آب، فیبرهای غیرمحلول به سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کنند.

فیبرهای محلول نیز باعث بهبود سطح قندخون می‌شوند.

به میزان قند موجود در مواد غذایی توجه کنید

از نوشیدن نوشابه به طور کلی خودداری کنید. نوشابه‌های انرژی‌زا را نیز از برنامه غذایی‌تان حذف کنید. به برچسب محصولات غذایی که مصرف می‌کنید توجه کنید.

تمشک و توت فرنگی

این توت‌ها نقش موثری در کاهش قندخون دارند. شما می‌توانید آنها را جایگزین برخی از میوه‌ها کنید و به کاهش قندخون خود کمک کنید.

علاوه بر این توت‌ها سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که برای بدن بسیار مفیدند.

تخم‌‌مرغ بخورید

یک تخم‌‌مرغ کامل، منبع پروتئین و حاوی آهن است تخم‌مرغ کولین دارد و به رشد مغزی جنین نیز کمک می‌کند.

چربی‌های سالم مصرف کنید

همه چربی‌ها مضر نیستند و بدن ما به چربی‌های مفید نیاز دارد. برخی از چربی‌ها باعث ایجاد التهاب می‌شوند و باید از مصرف آنها پرهیز کنید.

این چربی‌ها اغلب در مواد غذایی سرخ شده و فرآوری شده وجود دارند. برخی از انواع چربی‌ها بسیار سودمند و مفیدند، مثل روغن نارگیل و روغن زیتون.

اسیدهای چرب برای مدت زمان بیشتر شما را سیر نگاه می‌دارند و از هوس‌های ناسالم غذایی هم دور می‌مانید.

پودر دارچین به کاهش قندخون کمک می‌کند

دارچین مصرف دارویی زیادی دارد. ترکیبات موجود در دارچین از جذب قند در خون جلوگیری می‌کند و نوسانات قندخون را به حداقل می‌رساند، در ضمن حساسیت انسولین را نیز بهبود می‌بخشد.

کشمش و بادام

منیزیم کمک زیادی در تنظیم قندخون می‌کند. عملکرد آن هنوز مشخص نشده است ولی کاهش میزان منیزیم به نوعی با ابتلا به دیابت نوع 1 و 2 مربوط است.

کشمش و بادام حاوی منیزیم هستند. پس بهتر است هر دو را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

نکته

اسفناج، گوجه‌فرنگی، ماهی و حبوبات نیز از دیگر مواد غذایی موثر و مفید برای کاهش قندخون در دوران بارداری و جلوگیری از دیابت محسوب می‌شوند.

 

برچسب ها: تغذیه و قند خون، قند خون بارداری، کنترل قند خون بارداری، تغذیه و قند خون بارداری، تنظیم قند خون بارداری، افزایش قند خون بارداری، خوراکی های کنترل کننده قند خون بارداری تعداد بازديد: 1013 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز