Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 19:18

19
مهر
طب سوزنی و بارداری

طب سوزنی و بارداری

یکی از اثرات کمتر شناخته شده طب سوزنی، اثر آن در زمان تولد نوزاد است چرا که طب سوزنی می‌تواند به پوزیشن بریچ_ یعنی وضعیتی که جنین به پا متولد می‌شود_کمک کند.

 دكتر الهام اميراذر

 

بسیاری از بیمارانی که برای طب سوزنی به مطب من مراجعه می‌کنند و در آینده قصد بچه‌دار شدن دارند این سوال را مطرح می‌کنند که آیا می‌توانند در دوران بارداری نیز به درمانشان ادامه دهند؟ من به عنوان یک اکوپانکچریست به این سوال پاسخ منفی می‌دهم و در دوران بارداری از نیدلینگ یا سوزنکاری استفاده نمی‌کنم. چرا؟ تحقیقات نشان داده است که طب سوزنی اگر در دوران بارداری استفاده شود می‌تواند در موارد زیر کمک کننده باشد: باعث کاهش استرس و کاهش تهوع بارداری می‌شود، می‌تواند به کاهش درد لگن و باسن و حتی کمردرد خانم باردار کمک کند. برای درمان افسردگی خفیف تا شدید مفید است. خانم‌های بارداری دچار مشکل در زمان لیبر و همچنین می‌تواند در خانم‌های بارداری که دچار مشکل در زمان لیبر هستند و با تلاش‌های مکرر لیبر آنها شروع نمی‌شود کمک کننده باشد.

 

طب سوزني در درمان ناباروری 

از دیگر مواردی که می‌توان به آن اشاره کرد کاربرد این طب در درمان ناباروری است. تحقیقات اخیر طب سوزنی را در حیطه تکنولوژی کمک به درمان‌های باروری یاART قرار داده است.

 

طب سوزني در زمان تولد نوزاد

یکی از اثرات کمتر شناخته شده طب سوزنی، اثر آن در زمان تولد نوزاد است چرا که طب سوزنی می‌تواند به پوزیشن بریچ_ یعنی وضعیتی که جنین به پا متولد می‌شود_کمک کند. در زمان تحصیل یادم هست که استادم ضمن معرفی نقاط طب سوزنی و کاربرد آنها دو نقطه را معرفی کرد که می‌توانند «جنین را در شکم مادر بچرخانند»! یعنی زایمان بریچ را که نیازمند سزارین است، به زایمان طبیعی تبدیل کند (البته همانطوری‌که می‌دانید برخلاف کشور ما، در بیشتر کشورهای توسعه یافته تاکید بسیار زیاد بر زایمان طبیعی است) و این بسیار باعث تعجب ما شد. از دیگر کاربردهای طب سوزنی در کاهش زمان لیبر (زمان القا زایمان ) در کسانی است که روند زایمان آنها شروع شده است.

 

نكته

ذکر این نکته حائز اهمیت است که از این آثار طب سوزنی _که نیاز به دانش و مهارت فراوان دارد بیشتر در چین که زادگاه آن است استفاده می‌شود.

 

يك تحقيق جالب

تحقیق جالبی در سال 2002 درشهر ادلاید در استرالیا در زمینه بررسی خطرات طب سوزنی در زمان بارداری انجام گرفته است. در این تحقیق برای زنان حامله در 3 ماه اول بارداری، که دچار تهوع بودند، طب سوزنی انجام شد. سپس بررسی روی نوزادان متولد شده انجام گردید. مشاهده شد که هیچگونه افزایشی در ریسک ناهنجاری‌های مادرزادی، سقط، مرده‌زایی، پارگی جفت، فشارخون حاملگی، تولد نارس و یا کاهش معیارهای سلامت نوزادی ایجاد نشد و نتیجه‌ای که به دست آمد حاکی از بی‌خطر بودن طب سوزنی در زمان بارداری داشت، لازم به ذکر است که این تحقیق در سه ماه اول بارداری یعنی زمانی انجام شد که پر‌خطرترین دوران برای ایجاد نقایص مادرزادی در جنین است.علیرغم همه این اثرات چون طب سوزنی در کشور ما هنوز طبی نوپاست بهتر است برای زنان باردار انجام نشود و یا اینکه بسیار با احتیاط و حفظ جوانب انجام گیرد. نکته مهمی که باید در نظر داشت اینکه در بدن نقاطی وجود دارند که در زمان بارداری سوزنکاری روی آنها ممنوع می‌باشد چون می‌تواند باعث سقط جنین شود.

 

تهوع بارداری و طب فشاری

تقریبا 80 درصد خانم‌های باردار از تهوع صبحگاهی رنج می‌برند اگر چه اغلب اوقات این بیماری تا حدود هفته 14 از شدتش کاسته می‌شود ولی در برخی تا پایان دوران بارداری باقی می‌ماند و فرد را نیازمند مصرف داروهای شیمیایی می‌کند که می‌تواند برای جنین زیانبار باشند.

 

طب فشاری چگونه عمل می‌کند؟

اگر چه روش‌های سنتی کنترل تهوع صبحگاهی مانند خوردن بیسکویت خشک، نان تست _قبل از برخاستن از خواب_و جویدن ریشه زنجبیل، تا حدی به تسکین علائم خانم باردار کمک می‌کند، ولی مطالعات علمی نشان می‌دهد که یکی از موثرترین درمانهای بدون دارو و طبیعی که بر اساس فلسفه طب چین باستان بنا شده، طب فشاری یا اکوپرشر می‌باشد که در واقع طب سوزنی بدون سوزن می‌‌‌باشد. طب فشاری برای درمان تهوع خفیف تا متوسط می‌تواند موثر واقع شود و شما می‌توانید با دستان خودتان بیماری‌تان را درمان کنید. اگر علانم شدید باشد باید از طب سوزنی استفاده کرد.

 

علت تهوع باردای از دیدگاه طب سوزنی چیست؟

علت تهوع بارداری از دیدگاه طب چینی در واقع این است که جریان انرژی چی(qi)، در واقع راهش را گم می‌کند و در جهت اشتباه حرکت می‌کند، در حالت طبیعی انرژی معده باید به سمت پایین و خارج حرکت کند، حال اگر این انرژی به سمت بالا حرکت کند باعث ایجاد تهوع در فرد می‌شود. با استفاده از این دو نقطه تا حدود بسیاری می‌توان به حرکت درست انرژی در معده کمک کرد. نقطه پری کاردیوم 6. این نقطه 2 بند انگشت بالای چین مچ و در بین دو تاندون دست واقع است و از نقاط مشهور برای تهوع به حساب می‌آید. كلیه 6. این نقطه درست زیر قوزک داخلی پا قرار دارد.فشار باید شدید باشد و درد مختصری که بیانگر حضور چی یا انرژی در محل است ایجاد شود. فشار باید به مدت یک یا دو دقیقه ادامه یابد. بهتر است طب فشاری هر روز دو مرتبه در صبح و شب انجام شود تا اثرگذار باشد. 

 

برچسب ها: طب سوزنی، بارداری، تهوع در بارداری، دوران بارداری و حالت تهوع، درمان با طب سوزنی تعداد بازديد: 1618 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز