Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 - 22:50

20
آذر
چگونه بفهميم كوچولو در راه است

چگونه بفهميم كوچولو در راه است

معمولا بسیاری از خانم‌ها با مشاهده علائم اولیه بارداری به باردار بودن خود پی نمی‌برند زیرا این علائم بسیار شبیه به علائم ماهانه قاعدگی هستند.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه كودك سالم

 

 

بسیاری از خانم‌ها برای تشخیص اولیه حاملگی به آزمایشگاه مراجعه می‌کنند. برخی دیگر نیز با خرید ابزار مخصوص از داروخانه‌ها آزمایشی خانگی انجام می‌دهند که معمولا نتیجه آن صحیح است، هر چند میزان دقت آن به اندازه آزمایشات آزمایشگاهی نیست. در آزمایشگاه خون فرد مورد آزمایش قرار می‌گیرد در حالیکه در روش‌های خانگی، دستگاه با سنجش ترکیبات موجود در ادرار، بارداری را نشان می‌دهد. البته برای روش‌های خانگی، باید مدت بیشتری از باروری تخمک‌ها گذشته باشد.

به همین دلیل معمولا در روزهای ابتدایی، پاسخ آزمایشات خانگی منفی خواهد بود. اما بارداری موجب ایجاد تغییراتی در بدن خانم‌ها می‌شود که با دقت به این تغییرات می‌توان به علائم بارداری پی برد، حتی پیش از انجام هر گونه آزمایش. هر خانمی با خانم دیگر متفاوت است. معمولا بسیاری از خانم‌ها با مشاهده علائم اولیه بارداری به باردار بودن خود پی نمی‌برند زیرا این علائم بسیار شبیه به علائم ماهانه قاعدگی هستند. در ادامه به معرفی برخی از این علائم می‌پردازیم. شما با مشاهده این علائم می‌توانید سریع‌تر بارداری خود را تشخیص دهید. البته هر یک از این نشانه‌ها می‌توانند علل دیگری غیر از بارداری داشته باشند. در نتیجه بهتر است پس از مشاهده آنها، برای انجام آزمایش خون به آزمایشگاه تخصصی مراجعه کنید. 

لکه بینی و دل درد

چند روز پس از لقاح، تخمک بارور شده خود را به دیواره رحم می‌چسباند. این موضوع موجب ایجاد خونریزی بسیار خفیف و در مواردی درد می‌شود. این خونریزی، حدود 6 تا 12 روز پس از بارور شدن تخمک اتفاق می‌افتد. این دل درد‌ها شبیه دردهای قاعدگی هستند. به همین دلیل بسیاری از خانم‌ها با اولین لکه بینی و مشاهده درد در ناحیه شکم تصور می‌کنند دوره قاعدگی آنها آغاز شده است. البته این خونریزی و درد خفیف است. به غیر از خونریزی، ممکن است برخی خانم‌ها ترشحاتی سفید رنگ را تجربه کنند. این ترشحات به دلیل ضخیم شدن دیواره رحم هستند و بلافاصله پس از لقاح به وجود می‌آیند. این ترشحات، که می‌توانند تا پایان دوران بارداری ادامه داشته باشند، خطرناک نیستند و نیازی به درمان ندارند. اما اگر این ترشحات دارای بوی نامطبوع و همراه با خارش یا سوزش هستند، ممکن است شما مبتلا به نوعی عفونت باشید. در نتیجه بهتر است این موضوع را با پزشکتان در میان بگذارید. 

تغییرات مربوط به سینه‌ها

تغییرات مربوط به سینه‌ها نیز یکی دیگر از علائم اولیه بارداری هستند. پس از بارداری، میزان برخی هورمون‌ها در بدن خانم‌ها به شدت تغییر می‌کند. به دلیل همین تغییرات، سینه ممکن است متورم، حساس و دردناک شود. در برخی موارد نیز سینه سنگین و سفت‌تر می‌شود. همچنین دور نوک سینه‌ها نیز ممکن است تیره‌تر شود. معمولا چند هفته‌ای طول می‌کشد تا بدن به تغییرات هورمونی جدید عادت کند. پس از این مدت، درد و تورم کاهش می‌یابد. البته ممکن است تغییرات مربوط به سینه ناشی از مشکل دیگری در بدن باشد و ارتباطی به بارداری نداشته باشد.

 احساس خستگی

احساس خستگی شدید، خصوصا در آغاز دوران بارداری، طبیعی است. ممکن است خانمی یک هفته پس از بارداری در طول روز احساس خستگی شدید کند. علت این خستگی معمولا مربوط به افزایش هورمون پروژسترون است. البته سایر عوامل نظیر افت قندخون، افت فشارخون و افزایش خونسازی می‌توانند همگی در ایجاد این حس موثر باشند. خانم‌های بارداری که احساس خستگی مضاعف می‌کنند باید در طول روز استراحت کافی داشته باشند. مصرف غذاهای سرشار از پروتئین و آهن نیز می‌تواند کمک کننده باشد.

حالت تهوع

حالت تهوع، خصوصا صبح، یکی از علائم معروف بارداری است، هرچند بسیاری از خانم‌ها دچار این حالت نمی شوند. علت حالت تهوع نیز تغییرات هورمونی است. تغییرات هورمونی می‌تواند فرایند تخلیه معده را کندتر کند که همین امر موجب حالت تهوع می‌شود. برخی خانم‌ها نیز در دوران بارداری اشتهای مضاعفی برای برخی مواد غذایی پیدا می‌کنند و یا برعکس از برخی مواد غذایی متنفر می‌شوند. این تنفر تا حدی است که حتی بوی آن غذا می‌تواند موجب آزار آنها شود. این موضوع نیز مربوط به تغییرات هورمونی است.

این تاثیر آنقدر شدید است که گاه غذایی که روزی غذای مورد علاقه فرد محسوب می‌شده است ممکن است برای او آزار دهنده شود. در برخی موارد ممکن است این علائم تا پایان دوران حاملگی باقی بمانند اما این مشکل برای اکثر خانم‌ها تا هفته 13 یا 14 بارداری برطرف می‌شود. با این حال، همه خانم‌های باردار باید نهایت دقت خود را برای دریافت تمام مواد مغذی ضروری به خرج دهند. حالت تهوع نباید مانع دریافت مواد مغذی شود. در چنین مواردی، بهتر است با یک متخصص تغذیه مشورت شود تا اگر خانمی نسبت به ماده‌ای خاص حساس شده است، بتواند نیاز بدنش را از طریق مواد دیگر برطرف کند.

 عقب افتادن دوره قاعدگی

بارزترین مشخصه بارداری، عقب افتادن دوره همیشگی قاعدگی است. همین نشانه است که باعث می‌شود بسیاری از خانم‌ها برای انجام آزمایش به آزمایشگاه مراجعه کنند. اما همیشه هم عقب افتادن دوره قاعدگی به معنای باردار بودن نیست. همچنین ممکن است برخی خانم‌ها در دوران بارداری دچار خونریزی شوند. در چنین مواردی باید حتما به پزشک مراجعه کرد. از پزشک در رابطه با علت خونریزی سوال کنید. در برخی موارد خونریزی طبیعی است اما در مواردی دیگر نیز خونریزی خطرناک و نوعی هشدار محسوب می‌شود. تغییر زمان قاعدگی علل دیگری نیز دارد. برای مثال کاهش یا افزایش شدید وزن، مشکلات هورمونی، خستگی، یا استرس همگی می‌توانند موجب تغییر دوره قاعدگی شوند. برخی خانم‌ها نیز با قطع مصرف قرص‌های ضد بارداری دچار این اختلال می‌شوند. اما اگر دوره قاعدگی شما عقب افتاد و احتمال بارداری نیز قوی بود، حتما آزمایش بارداری را انجام دهید.

 سایر علائم

همانطور که اشاره کردیم، بارداری موجب تغییرات هورمونی در بدن می‌شود. برخی علائم این تغییرات عبارتند از:
تکرر ادرار: تکرر ادرار معمولا 6 الی 8 هفته پس از لقاح آغاز می‌شود. البته تکرر ادرار می‌تواند دلایل دیگری نظیر عفونت دستگاه ادرار، دیابت و یا مصرف برخی داروها داشته باشد. اما اگر شما باردار هستید، علت اصلی تکرر ادرار به احتمال زیاد تغییرات هورمونی و فشار جنینی در رحم به مثانه است.
یبوست: در دوران بارداری، افزایش هورمون پروژسترون می‌تواند موجب یبوست شود. این هورمون موجب کند شدن حرکت مواد غذایی در روده‌ها می‌شود. برای جلوگیری از یبوست در این دوران، آب و فیبر بیشتری مصرف کنید.
تغییرات مداوم خلق‌وخو: تغییرات مداوم خلق‌وخو نیز در سه ماهه اول بارداری طبیعی هستند. این مورد نیز مربوط به تغییرات هورمونی است.
سردرد و کمر درد: بسیاری از خانم‌ها در طول روز دچار سردرد‌های خفیف و بسیاری دیگر دچار کمردرد می‌شوند.
سرگیجه و از حال رفتن: علت سرگیجه و از حال رفتن می‌تواند انبساط رگ‌های خونی، کاهش قندخون و یا کاهش فشارخون باشد.

 

برچسب ها: بارداری، علائم بارداری، حاملگی، علائم حاملگی، نشانه های بارداری، نشانه های حاملگی تعداد بازديد: 1762 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز