Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 05:30

23
مرداد
چگونه دخل و خرج زندگی را مديريت كنيم؟

چگونه دخل و خرج زندگی را مديريت كنيم؟

ممکن است شما هم مانند خیلی از زوج‌‌هاي دیگر فقط در زمان‌هایی خاص ...

چگونه دخل و خرج زندگی را مدیریت كنیم؟

 

 

 

تلویزیون را خاموش و صحبت کنید

 

ممکن است شما هم مانند خیلی از زوج‌‌های دیگر فقط در زمان‌هایی خاص و معمولا هنگام جر و بحث راجع به مسائل اقتصادی با یکدیگر صحبت می‌‌کنید. امشب، تلویزیون را خاموش کنید و کنار همسرتان بنشینید تا راجع به مسائل اقتصادی خانواده خود گفت و گو کنید. ممکن است ‌این مرحله سخت‌ترین مرحله باشد اما می‌‌تواند برای شما شروع خوبی باشد و پایه و اساس یک رابطه خوب را تشکیل دهد.

اگر روابط شما آسیب‌پذیر است، بهتر است‌این گفت و گو را صبح انجام دهید. زمانی که فشار‌‌ها و اضطراب‌‌های در طول روز همسر شما را خسته نکرده است. در‌این گفت و گو، به همسرتان در رابطه با موقعیت اقتصادی که در آن قرار دارید، موقعیتی که دوست دارید درآینده به آن دست پیدا کنید، نگرانی‌ها، راز‌ها، قبض‌‌ها و در کل همه چیز را بگویید. بدهکاری شما چه قدر است؟آیا از پس اندازتان چیزی مانده است؟ در طول گفت و گو حرف طرف مقابل را قطع نکنید و به او زمان کافی برای صحبت کردن بدهید. همچنین هنگامی که همسرتان در حال صحبت است، به حرف‌هایش خوب گوش دهید. یکی از مهم‌ترین راه‌‌های حل اختلافات زن و شوهر‌این است که خوب به حرف‌‌های یکدیگر گوش کنند و همچنین حرف‌هایشان خوب شنیده شود.

هنگامی که با هم در حال صحبت هستید، از گذشته‌ طرف مقابل و نحوه‌ تربیت او غافل نشوید. نحوه برخورد ما با پول بستگی زیادی به نحوه‌ برخورد والدین ما با پول دارد. بسیاری از زوج‌ها، قبل از ازدواج در رابطه با تفکر و عملکردشان نسبت به پول با یکدیگر صحبت نمی‌‌‌کنند. اگر پدر شما قبل از ازدواج هر وقت شما اراده می‌‌کردید پول در اختیارتان قرار می‌‌داده است، ممکن است شما از همسرتان نیز انتظار داشته باشید مانند پدرتان رفتار کند. اما شاید همسر شما در خانواده‌ای بزرگ شده باشد که والدین او مدام نگران کمبود‌‌های مالی بوده و نمی‌‌‌توانسته‌اند مانند شما خرج کنند. در نتیجه میل به پس انداز در همسر شما زیاد است زیرا او نمی‌‌‌خواهد فرزندانش را در موقعیتی مشابه گذشته خود قرار دهد. فهمیدن گذشته یکدیگر همدلی و درک شما را از طرف مقابلتان افزایش می‌‌دهد. مطمئنا ممکن است یکی از شما مجبور شود نسبت به گذشته خود تا حدودی بی‌تفاوت باشد. البته تکرار کلامی مشکلات گذشته می‌‌تواند در بی‌اعتنایی به آن موثر باشد.

 

با یکدیگر توافق کنید

 

جر و بحث کردن هیچگاه مشکلات مالی را حل نمی‌‌‌کند. زیرا همیشه یکی از طرفین مجبور می‌‌شود خود را با طرف مقابل هماهنگ کند بدون آنکه از ته دل راضی به‌این کار باشد و خشم و عصبانیتش کاهش یافته باشد. یکی از موثرترین راه‌‌های حل‌این مشکل نوشتن و امضا قراردادی با یکدیگر است به نام «قرارداد سیاست اشتراکی». طبق‌این قرارداد، هر دو طرف قرارداد (زن و شوهر) صرف نظر از‌ اینکه چه مقدار از درآمد خانواده را کسب می‌‌کنند، حق مساوی در خصوص اظهار نظر در رابطه با نحوه‌ خرج کردن آن دارند.

قرارداد باید متذکر شود که شما مذاکرات خود در رابطه با تصمیم گیری‌هایتان را به صورت مودبانه (بدون داد و فریاد و ناسزا گویی) انجام خواهید داد. هدف اصلی انعقاد‌این قرارداد، رسیدن به رضایت هر دو طرف از نحوه‌ هزینه مخارج خانواده است. اگر شما برای هزینه‌ی بخشی از پول به توافق نمی‌‌‌رسید، طبق قرارداد، باید آنقدر صبر کنید تا راهی را که هر دو با آن موافق هستید پیدا کنید. ‌این یکی از قوانین اصلی‌این قاعده است.

انجام ‌این کار نیازمند گفت‌وگوهای زیاد و طولانی است. اما در نهایت چگونه باید به نتیجه‌ای رسید که به نفع هر دوی شما باشد؟ مدت زمانی را صرف فکر کردن برای پیدا کردن راه حلی مناسب صرف کنید. نظرات یکدیگر را با صبر و حوصله بشنوید و مدام سعی نکنید طرف مقابل را اصلاح کنید. اجازه دهید طرف مقابل حرف خود را تمام کند، سپس اگر نظر مخالفی دارید آن را بیان کنید. اگر صحبت‌‌های شما به نتیجه‌ای نرسید، ادامه‌ آن را به وقتی دیگر موکول کنید.

 

 

برای خرج کردن برنامه‌ریزی کنید

 

 حال که به توافقی نسبی دست پیدا کرده‌اید، وقت مواجهه با اعداد و ارقام است: درآمد و هزینه‌ شما. برنامه هزینه شما یک برنامه‌ ساده است که شما با نوشتن هزینه‌‌های خود بر روی کاغذ و در واقع خرج کردن پول‌هایتان از قبل، می‌‌توانید آن را‌ایجاد کنید. در نتیجه‌ عمل به‌این برنامه، شما در پایان ماه، هزینه‌ای بیش از آن چه پیش‌بینی کرده بودید را نخواهید داشت.

 چند ساعت وقت بگذارید و میزان درآمد دقیق خود را محاسبه کرده و درباره‌ چگونه خرج کردن آن تصمیم بگیرید. می‌‌توانید با مخارج ثابت ماهیانه شروع کنید. مانند انواع قبض و مخارج ثابت دیگر مانند اقساط وام، هزینه‌ سوخت خودرو، خرید‌‌های منزل. . .‌این مقادیر را از درآمد خود کم کنید. حال هزینه‌‌های متغیر خود (مانند کلاس‌‌های ورزش...) را از درآمد خود کم کنید. اگر به درستی نمی‌‌‌دانید که چه فعالیت‌هایی‌این هزینه‌‌ها را به خود اختصاص می‌‌دهند، می‌‌تواند یک ماه را به یادداشت هزینه‌‌های خود اختصاص دهید تا اطلاعات دقیقی از آنها در دست داشته باشید. طولی نخواهد کشید که شما متوجه می‌‌شوید در کدام قسمت از هزینه‌هایتان باید صرفه جویی بیشتری کنید.

 

پرداخت بدهی‌ها

 

هر چه مبلغ بدهی‌‌های شما بیشتر باشد، استرس شما نیز بیشتر خواهد بود. ‌این استرس منجر به جر و بحث شما با همسرتان می‌‌شود. جر و بحث‌هایی که محدود به مسائل مالی نیستند. شما نباید اجازه دهید به مبلغ بدهی‌‌های شما افزوده شود. کارت عابر بانک خود را در جایی مطمئن و دور از دسترس خود بگذارید تا برای خرج کردن وسوسه نشوید. سپس برنامه ریزی کنید تا بتوانید به تدریج بدهی‌‌های خود را پرداخت کنید. سعی کنید مبلغی را برای پرداخت ماهانه مشخص کنید. با متوقف کردن خرید‌‌های غیر ضروری، شما خیلی زودتر از آنچه تصورش را می‌‌کنید می‌‌توانید بدهی‌‌های خود را پرداخت کنید.

 

به خودتان استراحت دهید.

 

شما هر چه قدر هم که تلاش کنید، ممکن است گاهی خسته شوید. ‌این همه حساب و کتاب ممکن است برای شما فشار روانی ‌ایجاد کند. پس می‌‌توانید با همسرتان توافقاتی ‌ایجاد کنید. مثلا با هم قرار بگذارید که هر ماه، هر یک از شما می‌‌تواند 50 هزار تومان را هر طور که دلش می‌‌خواهد خرج کند. بدون‌اینکه لازم باشد به طرف مقابل توضیحی بدهد. اما هر هزینه‌ای فراتر از ‌این مبلغ، باید در قراردادی که قبلا با هم بسته‌اید ذکر شود و هر دوی شما بر سر آن توافق کنید. مذاکرات موفق برای هر مشکلی یک راه حل مفید و موثر محسوب می‌‌شود که ثمرات آن هم به نفع زن خانه است هم شوهر.

تجربیات نشان داده‌اند که وقتی زن و شوهر درآمد خود را در یک حساب ذخیره می‌‌کنند، تاثیرات بهتری بر روابط خود می‌‌گذارند. اما‌ این یک قاعده مطلق نیست. در بعضی خانواده‌ها، ‌ایجاد یک حساب بانکی مشترک نتایج مطلوبی ندارد. در چنین مواردی، بهتر است که زن و شوهر هر یک حساب بانکی جدا و مستقل داشته باشند. ممکن است شما نیز شرایطی داشته باشید که مجبور شوید حساب بانکی مستقل برای خود داشته باشید. اشکالی در‌ این کار وجود ندارد اما قبل از افتتاح حساب مستقل، از خود صادقانه بپرسید که هدف شما از داشتن یک حساب بانکی جدا چیست؟ اگر یک حساب بانکی جدا افتتاح کردید، ‌این به‌این معنا نیست که نباید در هزینه‌‌های خانواده مسئولیتی بر عهده گیرید. هر یک از شما بهتر است بخشی از هزینه‌‌های خانواده را بر عهده گیرد. مثلا شما می‌‌توانید پرداخت قبض‌‌ها را متقبل شوید. همچنین میزان موجودی حساب خود را از همسرتان پنهان نکنید. با او صادق و روراست باشید.

 

 

برچسب ها: زندگی آنلاین، دخل و خرج زندگی، مدیریت تعداد بازديد: 583 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز