Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 00:39

30
مرداد
كمربند ایمنی زندگی مشترك (1)

كمربند ایمنی زندگی مشترك (1)

بخش اول- شاید مهم‌ترین اتفاق زندگی هر فرد ازدواج او باشد. زمانی كه یك زندگی مشترك شروع می‌شود، زن و شوهر در موقعیت خاصی قرار می‌گیرند كه قبلاً آن را هرگز تجربه نكرده‌اند و هر دو در ابتدای كار بی‌تجربه و مبتدی هستند.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه دنیای سلامت

 

 

نكاتی كه شما را در زندگی مشترك موفق می‌كند

شاید مهم‌ترین اتفاق زندگی هر فرد ازدواج او باشد. زمانی كه یك زندگی مشترك شروع می‌شود، زن و شوهر در موقعیت خاصی قرار می‌گیرند كه قبلاً آن را هرگز تجربه نكرده‌اند و هر دو در ابتدای كار بی‌تجربه و مبتدی هستند. بسیاری اوقات همین بی‌تجربگی باعث بروز تنش‌ها و اختلاف‌های بین همسران می‌شود.

متاسفانه خیلی از زوج‌ها پس از گذشت چند سال و با داشتن فرزند باز هم با هم اختلاف  دارند و زندگی پرتنش و آزار دهنده‌ای را سپری می‌كنند. در ابتدا آنها یكدیگر را دوست داشتند، قول و قرار‌هایی با هم گذاشتند و عهد كردند كه به آنها پایبند بمانند. حالا مدام تحت استرس و فشار عصبی هستند و زیر این فشار فرسوده و خسته و درمانده شده‌اند.

مسأله اینجاست كه آنها حتی نمی‌دانند مشكلی كه پیش آمده چیست و چرا همسری كه عاشقانه دوستش داشتند، حالا به موجودی ناراحت‌كننده تبدیل شده كه حتی گذراندن روزی با او هم آزاردهنده است. آنها می‌دانند كه یك جای كار می‌لنگد، ولی نمی‌دانند این مشكل از كجاست و كجای كارشان اشتباه است.

شاید بارها برای پیدا كردن این نقطه مجهول با هم به گفت و گو هم نشسته باشند، ولی هربار یكی یا هردوی آنها برآشفته می‌شود و گفت و گویی كه قرار بود سازنده و نتیجه‌بخش باشد، بی‌حاصل پایان می‌یابد و كدورت و تنش میان آن دو نفر را بیشتر می‌كند. در اینجاست كه باید از یك مشاور كمك بخواهند تا كمك‌شان كند و به جای اینكه از اول سراغ كوتاه‌ترین و بدترین راه یعنی طلاق بروند، با توجه به راهنمایی‌های او زندگی مشترك‌شان را نجات دهند.

البته در بسیاری اوقات اگر این فرد یك فرد عادی از اطرافیان آنها باشد، مراجعه به او سودی نخواهد داشت. در این موقعیت كمك یك حرفه‌ای مورد نیاز است. در ضمن، درخواست كمك و مشاوره باید بموقع باشد و نگذارند كار به جایی برسد كه دیگر كاری نتوان كرد. باید همان زمانی كه اولین نشانه‌‌های بروز مشكل را می‌بینند و متوجه می‌شوند یكی از آنها از وضع كنونی راضی نیست، دست به كار شوند و كمك حرفه‌ای درخواست كنند.

اكثر مواقع مشكلاتی كه بین زوج‌ها ایجاد می‌شود، به خاطر این است كه زن و شوهر نمی‌توانند درست با هم ارتباط برقرار كنند. در واقع، آنها نمی‌توانند به حرف‌های هم گوش دهند و مهارت گوش دادن موثر را ندارند و نمی‌توانند منظور‌شان را درست به هم تفهیم كنند.

مطالعه كتاب‌ها و مقالاتی درباره ازدواج موفق، ارتباط موثر، روابط بین زوج‌ها و مسائلی از این قبیل هم می‌تواند به شما و همسرتان كمك كند تا گره كور زندگی‌تان را باز كنید و ابرهای تیره‌ای را كه بر روابط شما سایه افكنده‌اند، كنار بزنید. مهم است كه فرد یا منبعی كه به آن مراجعه كرده‌اید، حرفه‌ای باشد و بر پایه علایق و گرایش‌های شخصی راهكار ارائه ندهد. او باید بی‌طرفانه موضوع را بررسی و از هر گونه قضاوت و پیشداوری خودداری كند.

همه در روز عروسی بسیار شادند و دوران ماه عسل هم اكثرا به خوبی سپری می‌شود؛ ولی گاه بعضی از زوج‌ها نمی‌توانند در زیر یك سقف با هم درست رفتار كرده و زندگی پربار و بدون تنشی را سپری كنند. به راستی چه اتفاقی می‌افتد كه چنین حالتی به وجود می‌آید؟

در اینجا نكاتی برای استحكام بخشیدن به زندگی مشترك مطرح می‌شود:

زوج‌های موفق مسائل‌شان را مستقیم مطرح می‌كنند

زمانی كه شما دوران پیش از ازدواج یا نامزدی را می‌گذرانید، انتظاراتی از همسر آینده‌تان دارید كه با انتظارات‌تان در زیر یك سقف تفاوت دارد. مثلا ممكن است در دوران نامزدی شوهر دانشجو باشد، ولی حالا كه زندگی مشترك شروع شده، همسرش انتظار دارد برای گذران زندگی‌شان درآمد كافی داشته باشد.

زوج‌های موفق پیش از اینكه عروسی كنند و زیر یك سقف بروند، به صراحت درباره انتظارات‌شان از یكدیگر با هم گفت و گو می‌كنند. هرگز در این موقعیت رو دربایستی نكنید و همه خواسته‌ها و انتظارات‌تان را مطرح كنید. هرگز با این فكر كه پس از ازدواج همسرتان مطابق میل شما رفتار خواهد كرد، ازدواج نكنید؛ چون در بسیاری مواقع این طور نیست.

همین سهل‌انگاری می‌تواند بنای تنش و فشار عصبی را در زندگی بگذارد. گاهی اوقات هم یكی از همسران به خواسته دیگری تن می‌دهد؛ ولی این موافقت اجباری موجب احساس سرخوردگی در او می‌شود و حس می‌كند زیر سلطه همسرش قرار گرفته و مورد ظلم واقع شده است و همین باعث تیرگی روابط می‌شود.

زوج‌های موفق استقلال فردی خود را حفظ می‌كنند

هر قدر هم كه شما پیش از ازدواج مستقل بوده باشید، ازدواج، شما را به همسرتان وابسته می‌كند؛ چرا كه زندگی‌تان از زندگی شخصی به زندگی مشترك تغییر كرده‌ است. این وابستگی به خصوص اگر شما صاحب فرزند شده باشید بیشتر هم خواهد شد. ولی زوج‌های موفق می‌دانند كه هرقدر هم زوجی یكدیگر را دوست داشته باشند و به یكدیگر عشق بورزند، هركدام برای خود حریم شخصی دارد و شرط دوام ازدواج این است كه هركدام به حریم و زندگی  شخصی دیگری احترام بگذارند.

اگر زوج‌ها مدام بگویند " ما‌" و برای خود  من" قائل نشوند، از سرگرمی‌ها و علایق " من "، ناراحتی‌های " من" و مشكلات " من" صحبت نكنند، علاقه‌ای كه بین آنها وابستگی ایجاد كرده است، به مرور زمان كمرنگ خواهد شد؛ چرا كه حس می‌كنند مدام وقف خانواده و همسرشان هستند و خودشان نادیده گرفته شده مورد بی‌توجهی قرار گرفته‌اند و موجودیت شخصی خود را از دست داده‌اند. همین احساس در درازمدت می‌تواند به سرد شدن روابط بین زوج‌ها بینجامد...

 

 

برای خواندن بخش دوم- كمربند ایمنی زندگی مشترك- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: زندگی مشترک، ازدواج، زوج های موفق، زندگی مشترک موفق، ازدواج ها، اختلاف ها، زوج ها، مشکلات زوج ها تعداد بازديد: 786 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز