Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 01:11

15
بهمن
چشمه گل رامیان؛ نگین فیروزه‌ای گلستان

چشمه گل رامیان؛ نگین فیروزه‌ای گلستان

برای دیدن یکی از جاذبه‌های چشم نواز طبیعی کشورمان، راهی استان گلستان می‌شویم و از این و آن نشانی چشمه گل رامیان را می‌گیریم؛ همان چشمه فیروزه‌ای رنگی که مانند یک نگین بر تن استان گلستان نشسته است.

برای دیدن یکی از جاذبه های چشم نواز طبیعی کشورمان، راهی استان گلستان می شویم و از این و آن نشانی چشمه گل رامیان را می گیریم؛ همان چشمه فیروزه ای رنگی که مانند یک نگین بر تن استان گلستان نشسته است.

امروز می خواهیم آدرس چشمه گل رامیان را بدهیم و با نشان دادن عکس چشمه گل رامیان شما را برای بستن کوله بار سفرتان وسوسه کنیم. همراه ما باشید و یکی دیگر از شگفتی های طبیعت ایران را بشناسید.

چرا چشمه گل رامیان؟

یکی از جاذبه های شگفت انگیز استان گلستان است.

رنگ فیروزه ای این چشمه تا ابد در ذهن تان می ماند و حال تان را خوب می کند.

دسترسی بسیار ساده ای دارد و به راحتی می توانید به آن برسید.

با سفر به این منطقه فرصت لذت بردن از دیگر دیدنی های طبیعی گلستان را هم به دست می آورید.

همین که از جاده شاهرود-رامیان، راه تان را کج کنید و به دنبال تابلوی راهنمای چشمه گل بروید، اعجازی دیگر از طبیعت را پیش روی تان می بینید. چشمه ای با طول 90 و عرض 80 متر که در دامنه پنهان کوه جای خوش کرده و 720 مترمربع از ناحیه را در بر گرفته است. چشمه گل رامیان از سه طرف به جنگل و از یک طرف به زمین های زراعی راه دارد و همین بر زیبایی آن می افزاید. رنگ این چشمه بیش از هر چیزی توجه را به خود جلب می کند چرا که به دلیل عمق زیاد به رنگ سبز تیره یا به عبارتی فیروزه ای دیده می شود. جالب است بدانید که طبق اسناد موجود از زمان سعدالله خان ایلخانی -حاکم بخش فندرسک در زمان مظفرالدین شاه- این چشمه و تفرجگاهش وقف حوزه علمیه سعدیه رامیان است.

در این جا استخری طبیعی پیش روی تان است که آب سردش از زمین می جوشد و با رنگ و لعاب بی نظیرش در میان درختان خودنمایی می کند. عمق این شاهکار خلقت در کتب تاریخی 44 متر و امروزه حتا تا 80 متر هم بیان شده است. این عمق زیاد باعث شده تا در برخی منابع عنوان عمیق ترین چشمه آب سرد جهان را به این چشمه اختصاص دهند و در برخی منابع آن را پس از چشمه مشابه آن در ایالات متحده آمریکا، به عنوان دومین چشمه آب سرد جهان معرفی کنند.

از نظر مطالعات زمین شناسی و جغرافیایی، چشمه گل رامیان مانند یک چاله بیضی شکل است که نیمرخی شبیه طشت دارد. این چاله باعث شده تا یک نقطه فرو نشسته در سطح لایه آهکی زمین به وجود آید و آب چشمه آهکی باشد. سرریز آب آهکی چشمه گل رامیان به رودخانه قره چای رامیان که یکی از شاخه های گرگان رود است می ریزد و شالیزارها و زمین های مزروعی اطراف خود را سیراب می کند.

خوشگذرانی در چشمه گل رامیان

چشمه گل رامیان از قدیم یکی از مراکز تفرجگاهی شهرستان های اطراف رامیان همچون گنبدکاووس، آزادشهر، شهرهای خان ببین و علی آباد کتول و روستاهای منطقه بوده است. امروزه این چشمه پذیرای مسافران زیادی از مناطق دور و نزدیک است و زیبایی و منحصر به فرد بودن خود را در برابر همگان به نمایش می گذارد. در این چشمه و حوالی آن می توانید به فعالیت های زیر مشغول شوید:

1- پیک نیک و عکاسی

چشمه گل رامیان یکی از مکان های پرطرفدار برای پیک نیک است و مردم محلی آخر هفته ها را در آنجا سپری می کنند. شما هم می توانید با بردن وسایل مورد نیاز بساط پیک نیک تان را در آنجا برپا کنید و حسابی لذت ببرید.

می توانید در اطراف دریاچه قدم بزنید و گوشه گوشه طبیعت را کشف کنید. تلفیق رنگ های طبیعت در این منطقه، قطعه ای از بهشت را در حاشیه دریای خزر ایجاد کرده که چشم ها را به سوی خود خیره می کند. مبادا ثبت تصاویر فراموش تان شود چرا که بعدها از ثبت نکردن لحظه های خود در کنار چشمه پشیمان خواهد شد.

2- شنا | لذت بخش اما خطرناک

شاید با دیدن زلالی آب و رنگ زیبایش هوس کنید شیرجه ای به داخل چشمه بزنید. بسیاری از محلی ها این کار را انجام می دهند اما به دلیل عمق زیاد این کار کمی خطرناک به نظر می رسد. بنابراین حتی الامکان از این تفریح چشم پوشی کنید تا حاثه ای رخ ندهد.

3- ماهیگیری

چشمه گل رامیان مامن ماهیان مختلف است و از میان آنها ماهی سفید رودخانه ای قابلیت صید ورزشی با قلاب را دارد. این ماهی از انواع حشرات آبزی و نرم تنان تغذیه می کند. پس اگر اهل این تفریح هستید وسایل تان را حتما با خود ببرید.

افسانه محلی ها در مورد چشمه گل

از گل رامیان به عنوان یک عنصر نمادین در فرهنگ و هنر یاد می کنند که در میان مردم منطقه جایگاه خاصی داشته و دارد. هویت باستانی، تاریخی و طبیعی چشمه گل باعث شده تا افسانه و داستان های مختلفی با موضوع آن شکل گیرد. باور جالبی در میان مردم رامیان وجود دارد که بر اساس آن هر کس به درون چشمه گل شیرجه بزند، به بلوغ رسیده و اصطلاحا مرد می شود.

این افسانه از آنجا ناشی می شود که در گذشته کسی از عمق این چشمه خبر نداشت و پریدن در آن جرات زیادی می خواست. این افسانه به خوبی در فیلم سینمایی زاپاس هم به تصویر کشیده شده و تاثیر زیادی در شناخته شدن این باور قدیمی داشته است.

بهترین فصل سفر

جاذبه های طبیعی هر جای دنیا که باشند 4 فصل شان زیبا و دیدنی است؛ اما چشمه گل رامیان برای فرار از گرمای تابستان بهترین مقصد است و در پاییز با هزار رنگ درختان جادوی تان می کند.

بهار: جادوی بهار زیبایی را برای هر منطقه طبیعی به ارمغان می آورد. جوانه های سبز درختان و سوز جامانده از زمستان حال و هوای خاصی را ایجاد می کند.

تابستان: فصل داغ سال در رامیان جور دیگری ست. اینجا خبری از گرمای آزاردهنده نیست و می توانید در کنار چشمه آب سرد، روزی خوش را بگذرانید.

پاییز: رنگ های آتشین پاییزی در کنار فیروزه ای چشمه، تصویری چشم نواز را پیش روی تان می گذارد که نمی توانید از آن چشم بردارید.

زمستان: بازدید از چشمه به علت برودت هوا در زمستان خیلی پیشنهاد نمی شود؛ اما اگر عاشق سپیدی برف و سرمای زمستانید، می توانید رنگ زمستانی طبیعت را با فیروزه ای درآمیزید و جلوه ای دیگر از این فصل را ببینید.

راه دسترسی

از نظر موقعیت جغرافیایی این چشمه در مسیر جاده رامیان - النگ در دامنه کوه پنهان کوه، قلعه ماران و رشته کوه خاکسار واقع شده و رودخانه قورچای در حاشیه شرقی آن در جریان است.

این چشمه 1 کیلومتر ار جاده اصلی تهران به مشهد و 5 کیلومتر از جنوب شهرستان رامیان فاصله دارد و دارای جاده ای آسفالته است.

دیدنی های اطراف

برای آنکه در سفر به رامیان، گردش تان کامل شود، تعدادی از دیدنی های این منطقه را به همراه فاصله شان از چشمه گل برای تان آورده ایم:

دهکده توریستی پاقلعه | 13 کیلومتر

پارک جنگلی دلند | 20 کیلومتر

روستای کشکک | 24 کیلومتر

آبشار شیرآباد | 38.6 کیلومتر

دلیل نامگذاری چشمه رامیان

گل رامیان به عنوان عنصر نمادین از جایگاه مقدس آب، در طول تاریخ اهمیت ویژه ای داشته و در متون صفویه و قاجار با عنوان «کبود استخر» و در روایات تاریخی با نام های «دالان بهشت» و «پلنگ سره» از آن یاد شده است.

دلیل انتخاب نام گل برای این چشمه به فرهنگ و زبان مردم بومی رامیان مربوط می شود؛ جمعیت غالب در این منطقه از ایل گرایلی و نژاد ترک هستند و کلمه گل در ترکی به معنای تالاب و دریاچه است. کلمه گل به منطقه گود و عمیقی که در آن آب جمع می شود نیز اشاره دارد و به معنای چشمه جوشان نیز به کار می رود.

گیاهان و جانوران منطقه چشمه گل

چشمه گل، زیستگاه ماهیانی چون ماهی سفید رودخانه ای، سیاه ماهی و ماهی آبرنوئیدز است که بیشتر از حشرات آبزی و نرم تنان تغذیه می کنند.

درختان پهن برگ، بلوط، درختچه های ولیک پوشش گیاهی اطراف چشمه را تشکیل می دهند. جالب است بدانید که اینجا یکی از زیستگاه ها و ذخیره گاه های درختان زربین (سرو کوهی) را در خود دارد.

دغدغه ها

این اثر زیبا و منحصر به فرد می تواند با کمی توجه و ایجاد امکانات استاندرد به یک تفرجگاه بسیار مناسب تبدیل شود. این چشمه قابلیت این را دارد که به عنوان میراث طبیعی کشورمان ثبت ملی شود تا حفاظت بیشتری از آن صورت گیرد. از سوی دیگر عدم توجه به پوشش گیاهی منطقه و کاشت درختان سوزنی برگ اکوسیستم این ناحیه را در معرض خطر قرار داده است. برای حفظ این اثر منحصر به فرد کشورمان توجه بیشتری نیاز داریم تا بتوانیم آن را برای آیندگان هم نگاه داریم.

توصیه ها

چشیدن غذاهای خوشمزه رامیانی را در این سفر از دست ندهید.

مخالفتی با شنا در این چشمه نیست اما گزارشاتی مبنی بر غرق شدن تعدادی از مسافران در آن گزارش شده است پس باز هم بر توجه و مراقبت بیشتر در این زمینه تاکید داریم.

خاک اطراف چشمه بسیار آسیب پذیر است و امروزه به دلیل کشیدن یک راه تا لب چشمه، آثار ریزش هایی در اطراف چشمه دیده می شود به گونه ای که ریشه برخی درختان بیرون زده است. حواس تان باشد در کنار لذت بردن از چشم اندازها و نعمات خداوند بزرگ، مراقب محیط زیست هم باشید و به درختان و ریشه های شان آسیب نزنید.

سخن آخر

به یکی از شگفتی های طبیعت ایران سر زدیم و به تماشای رنگ فریبنده چشمه گل رامیان نشستیم. دقایقی را در طبیعت سپری کردیم و از فضای آرامش بخش اطراف چشمه لذت بردیم.

تا به حال به استان گلستان سفر کرده اید؟

چه جاذبه های دیگری را در این استان می شناسید؟

آیا در کنار چشمه گل رامیان به تماشای مناظر طبیعی نشسته اید؟

 

منبع: وب‌سایت کارناوال

بیشتر بخوانید:

سفر به «هرمز»؛ یک جزیره کاملا زنانه

دریاچه «گهر» نگین ‌آبی زاگرس!

سفر به سرزمین پروانه ها

بهترین و معروف‌ترین کویر‌های ایران

برچسب ها: ایرانگردی، جاذبه های گردشگری ایران، زندگی آنلاین، توریست های خارجی، چشمه گل رامیان، جاذبه های گردشگری استان گلستان تعداد بازديد: 640 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز