Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 16:24

23
خرداد
سفر به دشت لاله های واژگون

سفر به دشت لاله های واژگون

این‌بار سفری داریم بهاری به غرب ایران عزیز. می‌رویم تا از طبیعت این فصل، انرژی بهاری بگیریم سفری سه روزه به دشت لاله‌های واژگون. با ما همراه شوید.

تهیه  و تنظیم: نیکی پاک بین- سعید عبادی

 

حرکت 5 صبح بود و گرگ و میش صبحگاهی با گذر از دلیجان و خوانسار و داران به سمت چهارمحال و بختیاری و الیگودرز لرستان.

طبق معمول، گروه آماده و پر انرژی، همراه با لیدر شاد و سرحال، بار سفر بسته تا هریک بهترین همراه برای دیگری باشد.

طی مسیر را هم که لیدر با تجربه خوش سخن  با چاشنی گفتنی‌ها و شنیدنی‌ها همراه می‌کرد.

اقامتگاه گروه، شهر داران و پس از استراحتی کوتاه بازدید از دیدنی‌های دل انگیز طبیعی سه استان همسایه، اصفهان، چهارمحال و بختیاری و لرستان آغاز گردید.

به دیدن ارگ گوگد می‌رویم

ارگ گوگد یکی از بناهای قدیمی و دیدنی شهرستان گلپایگان در استان اصفهان، درپنج کیلومتری جاده گلپایگان به تهران و درشهری به نام گوگد (از شهرهای حومه گلپایگان) واقع شده است.

از این ارگ در زمان‌های صلح به عنوان کاروانسرا و در زمان جنگ یا حمله اشرار به عنوان دژ نظامی استفاده می‌گردیده است.

ارگ تاریخی گوگد یا ارگ علیخانی دومین بنای بزرگ خشت و گلی ایران است که تاریخ و زمان ساخت آن به حدود چهار قرن پیش می‌رسد.

ارگ تاریخی گوگد به شکل مربع و به وسعت شش هزار و چهارصد متر مربع ساخته شده و دارای چهار برج قرینه زیبا با دیوارهایی سرخ رنگ و ارتفاع دوازده متراست.

جالب است بدانید که  سوراخ‌هایی روی این دیوارهای مرتفع وجود دارد که از آن به عنوان سیستم امنیتی هشدار دهنده استفاده می‌شده.

به این صورت که کبوترهایی را در این سوراخ‌ها اسکان می‌داده‌اند. شب‌ها در صورت ورود مهاجمین یا افراد بیگانه توسط قلاب یا نردبان کبوترها بی قراری و سر و صدا می‌کردند و مامورها را از حضور آنها مطلع می‌نمودند.

این بنا بخشی به نام شاه نشین دارد و حوض آبی که در میانه‌ی ساختمان است و زیبایی خاصی به محوطه داخل ارگ بخشیده است.

نا گفته نماند جمع صمیمی همسفران در این سفر نام گروه را گوگد گذاشتند تا همواره یاد و خاطره‌ی شیرینش در ذهن‌ها بماند.

پس از طی مسافتی  وارد استان چهار محال و بختیاری شدیم

شهرستان کوهرنگ از جمله شهرستان‌های چهارمحال بختیاری است که به دلیل چشمه سارهای متعدد و دیدنی‌های طبیعی همچون تونل کوهرنگ، آبشار شیخ علیخان، دشت لاله واژگون، پیست اسکی و .... شهرت بسیار دارد. 

در این استان وبه خصوص شهرستان کوهرنگ سرچشمه‌های کوچک و بزرگ و طبیعی وجود دارد که از آن جمله چشمه دیمه می‌باشد. چشمه دیمه یکی از سرچشمه‌های اصلی زاینده رود است که قبل از ایجاد تونل‌های کوهرنگ فعال بوده ودر ده کیلومتری چلگرد ودر مجاورت روستای دیمه واقع گردیده است.

آب این چشمه یکی از گواراترین آب‌های جهان است که به دلیل وجود کلسیم و دیگر عناصر معدنی خواص درمانی زیادی از جمله جلوگیری از پوسیدگی دندان دارد.

در کنار این چشمه و روستای دیمه کارخانه‌های آب معدنی نیز قرار دارد که محصولات آن به کشورهای دیگرصادر می‌شود..

چشمه دیمه، منطقه‌ای بسیار با صفا و خوش آب و هوا است که نسیم دلنوازش ملایم و دلچسب است  و اگر با هندوانه‌های خریده شده و به آب انداخته لیدر گروه گوگد همراه باشد دیگر صفایی کم نمی‌ماند. چشمه دیمه و گروه دوستان و هندوانه‌های خنک.

از دیگر دیدنی‌های منطقه، تونل کوهرنگ است به خاطر داشته باشید وقتی به چهارمحال می‌روید دیدن آن را از قلم نیندازید.

تونل کوهرنگ تونلی است که برای انتقال آب رود کوهرنگ به زاینده‌ رود در نزدیک شهر چلگرد در استان چهارمحال و بختیاری ساخته شده است.

آبشار تونل کوهرنگ از سرآزیر شدن آب تونل اول کوهرنگ به وجود آمده و جذابیت خاصی دارد. زیبایی بکر این منطقه با دست ساخته‌های بشر همراه شده و باعث جذب گردشگران داخلی و خارجی زیادی به این ناحیه شده است.

انواع غرفه‌های صنایع دستی و محصولات خوراکی منطقه را که اهالی به عرضه‌ی آنها مشغولند می‌توانید در اطراف تونل مشاهده و خریداری کنید.

نا گفته نماند بهترین زمان برای بازدید از این تونل اردیبهشت ماه می‌باشد.

آبشار شیخ علی خان را هم فراموش نکردیم.

آبشار شیخ علی خان یکی از زیباترین آبشارهای استان چهارمحال و بختیاری می‌باشد که در مجاورت روستای شیخ علیخان شهرستان کوهرنگ و 92 کیلومتری شهرکرد، قرار دارد، آب این آبشار از ارتفاعات اطراف روستا سرچشمه می‌گیرد و بر خلاف زیبایی‌های بی نظیرش، هنوز برای گردشگرانی که برای اولین بار از جاذبه‌های کوهرنگ بازدید می‌کنند ناشناخته مانده است.

تفرجگاه خوبی است بخصوص اگر به تپه نوردی اطراف آبشار علاقه مند باشید و ورزشی به خود بدهید.

مقصد بعدی گروه، شهرستان الیگودرز و دشت لاله‌های واژگون آن بود

آنچه که ناخودآگاه حتی نامش همه را به سوی خود جذب می‌نمود.

لاله واژگون با نام علمی فریتیلاریا امپریالیس یا اشک مریم یکی اززیباترین گونه‌های گیاهی شناسایی شده در ایران است که با گل‌های زنگوله‌ای درشت به رنگ نارنجی مایل به  قرمز، میراث طبیعی ارزشمندی برای ایران ما به شمار می‌رود.

دامنه‌های زاگرس هر سال در اواخر فروردین و اردیبهشت ماه پوشیده از گل‌های زیبای لاله می‌شود و چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند.

معمولاً از اواخر فروردین ماه گل دهی شروع شده و تا اواخر اردیبهشت ماه بسته به گرم شدن هوا ادامه می‌یابد.

بخشی از منظره تماشایی لاله‌های واژگون در شهرستان الیگودرز واقع شده که از ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی مرکز الیگودرز شروع و تا فراز دامنه‌های زاگرس ادامه می‌یابد.

منظره‌ای بسیار زیبا و وصف ناشدنی. سرتا سر منطقه مملو از لاله‌های سر به زیر افکنده با گلبرگ‌های براق نارنجی و قرمز رنگ. برای دیدن لاله‌ها با فاصله‌ای کمتر، اندکی باید از دامنه‌ها پیاده بالا می‌رفتیم.

همگی کمر همت به بودن در کنار لاله‌ها بسته بودند و به توصیه‌های لیدر گروه گوش می‌کردند که خدای ناکرده آسیبی به لاله‌ها وارد نشود.

به راستی طبیعت زیبای ایران عزیزمان در هیچ کجای دنیا دیده نمی‌شود. بی نظیر بود و هیچ کس دل رفتن از آنجا را نداشت اما باید می‌رفتیم.

بعد از آن به دیدن چادرهای عشایر رفتیم تا ازنزدیک با زندگی آنها آشنا شویم. چادرهای ضد آب بافت زنان عشایر با موی بز در داخل تزیین شده با هنرهای دستی آنها، جلوه‌ی خاصی به آن می‌بخشید.

سیاه چادر عشایر نمادی از مهمانوازی و زندگی برپا شده با دستان خود آنها است.

در منطقه‌ مخصوص آنها پیاده شدیم پس از کمی کوه پیمایی با مهمان نوازی قلبی‌شان وارد چادر عشایر شدیم و پای صحبت‌های گرمشان نشستیم.

نزدیک غروب گله‌هایشان هم از راه رسیدند و در کنار آنها گرمای طبیعت و زندگی طبیعی را بیشتر می‌شد حس کرد.

کنار زاینده رود باشی و به دیدن آن نروی؟ هرجور بود باید زاینده رود در این فصل سال را هم می‌دیدیم.

عصر یکی از همین روزها گشت و آب بازی در کنار زاینده رود در هوای بهاری بسیار می‌چسبید. زاینده رود پر آب بود و خروشان. بساط عصرانه به پا شد و جای آنها که نبودند خالی.   

و اما روز آخر، مثل سفرهای قبلی پای برگشتن نبود و دل به سفر و همسفران بسته ناچار باید باز می‌گشتیم.

در مسیر برگشت با گذر از شهر خوانسار سوغاتی‌ها را فراموش نکردیم و با عسل‌های معروف (خوانسار یکی از معروف‌ترین مراکز تولید عسل طبیعی در کشور است)، گز، گردو، آلو، برگه زردآلو و... دست پراز سوغاتی وبا کوله باری از خاطرات شیرین به تهران بازگشتیم تا برنامه‌ی سفر بعدی را بچینیم. با ما همراه شوید در سفر بعدی.

 

برچسب ها: گردشگری ایران، گردشگری در ایران، گردشگری خوانسار، گردشگری الگودرز، گردشگری چهار محال و بختیاری، گردشگری لرستان، لاله های واژگون تعداد بازديد: 1986 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز