Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 02:48

19
فروردین
خطاهای صورت گرفته موقع شستن ظرف ها

خطاهای صورت گرفته موقع شستن ظرف ها

تحقیقات نشان می دهد هرچقدر هم تمیز باشید، محیط آشپزخانه حتی از محیط دستشویی و یا حمام آلوده تر می باشد. مثلا اسفنجی که با آن ظروف را می شویید فقط یکی از مشکلات اساسی آشپزخانه است.

تحریریه گروه ترجمه زندگی آنلاین

 

ممکن است حین کار کردن در آشپزخانه مرتکب اشتباهات متفاوتی مثل پخش کردن میکروب و آلودگی ها تا خراب کردن ماهی تابه مورد علاقه مان بشویم.

تحقیقات علمی نشان می دهد هرچقدر هم تمیز باشید، محیط آشپزخانه حتی از محیط دستشویی و یا حمام آلوده تر می باشد.

مثلا اسفنجی که با آن ظروف خود را می شویید فقط یکی از مشکلات اساسی آشپزخانه است.

به همین دلیل در این مقاله سعی شده است تا برخی از مهمترین اشتباهاتی که منجربه شیوع آلودگی و یا از بین رفتن ظروف می شود، عنوان گردد.

مصرف بیش از اندازه مایع ظرفشویی

اگر سینک ظرفشویی شما بسیار تمیز، براق و مجلل به نظر می رسد، یعنی اینکه از مایع ظرفشویی به مقدار زیاد و بیش از حد لازم استفاده می کنید.

مصرف بیش از حد مایع و یا پودرهای ظرفشویی  عملا باعث تمیزتر شدن ظروف نمی شود. بنابراین طبق دستور کارخانه تولید کننده با مقدار کمی مایع ظرفشویی شروع کرده و در صورت نیاز به آرامی و کم کم به مواد اضافه کرده تا ظروف تمیز شوند.

مصرف بیش از اندازه مایع ظرفشویی باعث کدر شدن ظروف و از بین رفتن آنها می گردد. آنچه که در مواد شوینده نیز مورد توجه است.

از مواد شوینده حاوی سفیدکننده، تری کلوسان و یا دیگر ضدعفونی کننده های خشن پرهیز کنید. زیرا این مواد در ابرمیکروب های مقاومت ایجاد کرده و اثرگذاری خود را از دست می دهند.

مایع شوینده ساده و آب داغ، برای شستن ظرف ها، به ویژه در ماشین ظرفشویی، کافی است.

از ماده شوینده بوره نیز به شدت اجتناب کنید. زیرا این ماده در هورمون های افراد حاضر در محیط، اختلال ایجاد کرده و سرطانزاست. 

هدر دادن آب

اگر میزان مصرف آب مدنظر باشد، عملکرد ماشین ظرفشویی به مراتب بهتر از شستن با دست است زیرا به طور میانگین ماشین ظرفشویی در هر نوبت شستن ظروف حدود 11 لیتر آب مصرف می کند در حالیکه شستن با دست تقریبا 102 لیتر آب را هدر می دهد.

در ضمن فراموش نکنید که قبل از قرار دادن ظروف داخل ماشین حتما باقیمانده غذا را کاملا پاک کنید.

البته اگر ظروف کثیف تان را کمی دیر در ماشین می گذارید، قبل از قرار دادن آنها در ماشین باید کمی خیس کرده و آبکشی کنید.

برای این کار بهتر است از آب استفاده شده در ظرفشویی با دست و یا آبی که موقع درست کردن ماکارونی یا برنج آبکش، استفاده می شود، بهره برید و در مصرف آب صرفه جویی کنید.

اما تمام ظروف را نمی توان رد ماشین ظرفشویی قرار داد. برای شستن این ظروف با دست، بهتر است از شیر آب هایی استفاده کنید که جریان آب را کند می کنند.

موقع زدن ماده شوینده به ظروف و استفاده از اسکاچ، شیر آب را ببندید و موقع آبکشی، آن را باز کنید.

می توانید پیش از آبکشی، ظروف را در لگن و یا سینک ظرفشویی پر از آب، فرو برده و مواد شوینده را تا حد زیادی از روی آنها بردارید و سپس با شیر آب، آبکشی نهایی کنید.

استفاده از اسکاچ

احتمال اینکه میکروب و آلودگی اطراف سینک را دربرگیرد، بسیار زیاد است. از طرفی در هر سانتی متر مربع از اسکاچ ها، هزاران باکتری مانند ایی.کولی و سالمونلا می توانند قرار گیرند.

در واقع اسکاچ محل ایده الی برای زندگی باکتری ها می باشد. بنابراین به جای اسکاچ های پلاستیکی بهتر است از پارچه های تولید شده از الیاف طبیعی برای ظرفشویی استفاده کنید.

کهنه های ظرفشویی هم می توانند به اندازه اسکاچ، به خود باکتری جذب کنند، اما با مراقبت مناسب و تمیز نگهداشتن آنها، گزینه ای به مراتب بهتر از اسکاچ ها هستند.

پس از استفاده از این پارچه های ظرفشویی، آنها را آویزان کنید تا کاملا خشک شوند و معمولا چند روز یکبار آنها را تعویض کنید.

در ضمن خود این پارچه ها را باید تمیز بشویید و هرازگاهی در مقابل نور خورشید قرار دهید تا باکتری های موجود در آنها کاملا نابود شوند.

شستن ظروف در سینک یا ماشین ظرفشویی کثیف

دوست دارید ظروف خود را در توالت بشویید؟ اگر سینک خود را قبل از شستن ظروف تمیز نکنید درواقع انگار می خواهید ظروف را در محلی به مراتب بدتر و کثیف تر از توالت بشویید، زیرا سینک ظرفشویی تقریبا 100،000 مرتبه آلوده تر از حمام و یا توالت می باشد.

هر روز با استفاده از سرکه و یا جوش شیرین و یا سرکه و نمک، سینک ظرفشویی تان را تمیز و ضدعفونی کنید.

در ضمن ماشین ظرفشویی چندان تمیزتر از سینک نیست. حرارت و رطوبت، محیطی عالی برای رشد کپک و باکتری ایجاد می کند.

اگر ماشین ظرفشویی تان بو گرفته است، خیلی وقت است که به تمیز شدن نیاز دارد.

هر از گاهی درون ماشین ظرفشویی خالی، یک فنجان سرکه و جوش شیرین ریخته و بگذارید کار کند.

تمام قسمت های ماشین ظرفشویی را هم باید به طور مرتب تمیز کنید.

ریختن مواد خوراکی باقیمانده درون سطل زباله

هنگام شستن ظرف ها راحت ترین کار ریختن مواد خوراکی باقیمانده درون سطل زباله است.

اما این کار نه تنها باعث مصرف حدود 34 لیتر اب می شود، بلکه تصفیه آن در کارخانه ها باعث مصرف انرژی بسیار زیادی می شود.

بنابراین بهترین کار درست کردن کمپوست از آنهاست و بدین ترتیب نه تنها در مصرف آب و انرژی ذخیره می کنید، بلکه می توانید کود مناسبی برای گیاهان تهیه نمایید.

شستن نادرست

شستن ظروف با وسایل نامناسب یا با مصرف بیش از حد مایع ظرفشویی باعث از بین رفتن ظروف می شود.

مثلا از ریختن مایع ظرفشویی به طور مستقیم روی قاشق و چنگال های چدنی خودداری کنید و به جای آن از یک برس سفت و آب ساده استفاده نمایید.

علاوه بر این، هرگز ظروف چوبی را در ماشین ظرفشویی قرار ندهید زیرا رطوبت و دمای شدید ماشین ظرفشویی باعث خراب شدن آنها می شود.

در ضمن، چاقوها را نیز با دست بشویید تا دسته آنها خراب نشود. همچنین با اینکه شستن قابلمه و ماهی تابه در ماشین ظرفشویی وسوسه انگیز به نظر می رسد، اما بهتر است آنها را با دست بشویید تا غذاها و آلودگی های چسبیده به کف و یا دیواره آنها به خوبی برطرف شوند.

ظروف نچسب و مسی را نیز هرگز نباید در ماشین ظرفشویی قرار دهید زیرا صدمه خواهند دید.

نحوه نامناسب قرار دادن ظروف در ماشین ظرفشویی

اگر به درستی ظروف را داخل ماشین ظرفشویی قرار ندهید و یا ماشین را بیش از حد پر کنید، آب، حرارت و مایع به اندازه لازم به همه ظروف نمی رسد و آنها به خوبی تمیز نمی شوند.

بنابراین طبق دفترچه راهنمایی که سازنده در اختیارتان قرار داده با توجه به طراحی ماشین ظرفشویی خود، ظروف مختلف مثل کاسه ها، قاشق و چنگال، بشقاب و یا پیش دستی های کثیف خود را چیده تا به خوبی تمیز شوند.

در واقع کاسه ها را باید در طبقه بالای ماشین ظرفشویی قرار داد و روی آنها به سمت آبپاش ماشین ظرفشویی باشند.

تمیز و بهداشتی نشستن ظروف

تمیز نگهداشتن آشپزخانه و ظروف برای پیشگیری از انتشار باکتری های مضر بسیار ضروری است.

برای تمیز کردن ظروف از آب داغ- دمایی که دستکش بتواند تحمل کند- استفاده کنید. تمام ظروفی که با گوشت خام در تماس بوده اند را باید به منظور پیشگیری از گسترش آلودگی، کاملا تمیز بشویید.

از دستمال های کثیف برای ظروف استفاده نکنید. برای خشک کردن ظروف باید از دستمال های مخصوص ظروف استفاده کرده و در ضمن آنها را مرتب شست و ضدعفونی کرد.

چاقوها و تخته ساطورها معمولا 200 درصد بیشتر از صندلی توالت، باکتری های مدفوعی دارند.

بنابراین این وسایل باید با دقت کامل شسته شوند. می توانید آنها را با استفاده از لیموترش و نمک، بشویید.

پس از شستشوی آنها بگذارید در معرض هوا قرار گرفته و خشک شوند.

با توجه به نکات فوق می توانید آشپزخانه و ظروفی تمیز و عاری از میکروب های بیماری زا داشته باشید.

منبع:

https://www.rodalesorganiclife.com

 

برچسب ها: هدر دادن آب، شستن ظروف، مایع ظرفشویی، شستن ظرف ها، ظرف شستن، اسکاچ، ماشین ظرفشویی، سینک ظرفشویی تعداد بازديد: 995 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز