Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 23:43

18
اسفند
سبزه به شكل هفت سيـن

سبزه به شكل هفت سيـن

اولین مرحله خیس كردن بذر مورد نظر است. این بذر چون خیلی ظریف است زمان خیساندن كوتاهی دارد. آبی كه روی بذر می‌ریزید باید به اندازه‌ای باشد كه حالت ژله‌ای به خود بگیرد.

بانو اسفندیاری


وسایل مورد نیاز  

بذر مَنداب (كِی كُج)     1 پیمانه سر پر 
سینی پذیرائی كیك     1 عدد به قطر 70 سانتیمتر  

روش خیس كردن بذر

اولین مرحله خیس كردن بذر مورد نظر است. این بذر چون خیلی ظریف است زمان خیساندن كوتاهی دارد. آبی كه روی بذر می‌ریزید باید به اندازه‌ای باشد كه حالت ژله‌ای به خود بگیرد چون اگر رقیق شد بین دانه‌ها فاصله ایجاد می‌شود و سبزه‌ها كم‌پشت می‌شود و اگر مقدار آبی كه اضافه كرده‌اید كم باشد و ماده ما سفت شده باشد نمی‌توانید آن را به راحتی روی ماكت بمالید. در اینجا مقدار آب لازم برای خیس‌كردن بذر منداب 2/5 برابر مقدار بذر است.  

روش آماده كردن و روكش كردن زمینه یا ماكت 

دومین مرحله آماده كردن ماكتی است كه می‌خواهید بذر مورد نظر را روی آن بمالید. فرقی ندارد كه سطح مورد نظر ما چه جنسی باشد، به طور مثال از سبدهای پلاستیكی، توپ، بطری یا ماكت‌های ساخته شده با یونولیت می‌توان استفاده كرد. كه ما در اینجا از سبد پلاستیكی استفاده كرده‌ایم.

یك سبد پلاستیكی بزرگ كه شیب ملایمی داشته باشد تهیه كنید و لبه آن را ببرید تا آب دور لبه ظرف جمع نشود. سپس سبد پلاستیكی را به صورت وارونه روی سینی پذیرائی كیك قرار دهید و كل ماكت را با یك لایه پنبه به  ضخامت 1 سانتیمتر كاملاً بپوشانید سپس یك لایه تنظیف روی آن بكشید (پنبه باعث حفظ رطوبت بذر می‌شود و پارچه تنظیف باعث می‌شود تا بذر به راحتی روی كار مالیده شود) قبل از روكش كردن، ماكت مورد نظر را خیس كنید تا پنبه به راحتی روی آن قرار بگیرد.  

روش مالیدن بذر روی ماكت 

قبل از شروع این مرحله باید سطح ماكت را كه قبلاً با پنبه و تنظیف روكش كرده‌اید كاملاً با آب‌افشان خیس كنید. سپس یك لایه از بذر خیسانده را به طور یكنواخت روی سطح مورد نظر بمالید. دقت كنید اگر 2 یا 3 لایه بذر روی كار مالیده شود باعث گندیدگی سبزه می‌شود.  

قرار دادن روكش نایلونی روی ماكت آماده شده 

بعد از اینكه بذر را روی ماكت مالیدید آن را آب‌افشانی كنید و یك روكش نایلونی شفاف كه مقداری بزرگ‌تر از ماكت باشد روی كار قرار دهید. دقت كنید كه نایلون با سطح ماكت تماس نداشته باشد چون باعث خرابی سبزه می‌شود سپس روی سطح نایلون 2 سوراخ به ابعاد 3×3 سانتیمتر ایجاد كنید تا هوا در داخل نایلون جریان داشته باشد و اضافه‌های نایلون را در زیر كار جمع كنید.

بعد از طی كردن این مراحل سبزه را داخل ساختمان در جای خنك و پر نور قرار دهید. دقت كنید سبزه را در معرض آفتاب مستقیم قرار ندهید.  

آب‌دهی و نگهداری تا مرحله آماده شدن 

روز اول 3 مرتبه بذرها را با آب افشان اسپری كنید و روكش نایلونی را روی كار قرار دهید. از روز دوم به علت اینكه بذرها ریشه كرد می‌توانید دیگر از آبپاش استفاده نكنید و به ملایمت آب را روی بذرها بریزید، روز دوم هم احتیاج به 3بار آب‌دهی دارد و روكش نایلونی هم هنوز باید روی كار قرار بگیرد. در روز سوم یا چهارم سبزه روی سطح كار نمایان می‌شود در این مرحله سبزه به روزی 2 بار آب‌دهی احتیاج دارد و دیگر نیازی به روكش نایلونی ندارد.

در روزهای بعدی سبزه به حد كافی رشد كرده، سبزه ما در این مرحله آماده شده است و به روزی 2 بار آب‌دهی احتیاج دارد سبزه آماده شده را در تابستان در محیط داخل خانه در جای خنك و به دور از آفتاب مستقیم قرار دهید، اما در زمستان می‌توانید سبزه را روزها در هوای آزاد گذاشته و شب‌ها به محیط داخل خانه منتقل كنید.

آماده كردن ظروف هفت‌سین

برای ظروف‌ هفت سین به 6 عدد ظرف سفالی كوچك احتیاج دارید. داخل ظرف‌ها را با كیسه‌های نایلونی بدون مصرف پر كرده و 6 تكه پارچه برش داده و داخل دهانه ظرف‌ها بچسبانید. سپس مخلفات هفت‌سین مثل سكه، سیر، سنجد و ... را با چسب حرارتی روی پارچه‌ها بچسبانید. برای سماق هم می‌توانید روی سطح پارچه را چسب چوب زده و سماق‌ها را روی آن بپاشید. در آخر ظرف‌ها را روی سطح سبزه آماده شده بچینید.

آماده كردن ماكت سبزه لبریز

برای سبزه وسط كه حالت لبریز دارد به یك ظرف سفالی متوسط احتیاج دارید. داخل ظرف را با پوشال كولر یا كیسه‌های نایلونی پر كرده، سپس یك تكه فویل آلومینیومی ضخیم را داخل دهانه ظرف قرار دهید و آن را تا پائین ادامه دهید و با دست فویل را شكل دهید.

سپس سطح فویل آلومینیومی را با پنبه و تنظیف روكش كنید از یك‌دوم پیمانه بذر منداب خیسانده استفاده كنید و روی آن بمالید و طبق آموزش قبل عمل كنید تا سبزه كامل شده و در آخر وسط سبزه اصلی قرار دهید. در صورتی كه بخواهید ظرف شما كمی به حالت كج بایستد می‌توانید زیر ظرف یك تكه اسفنج قرار دهید.

 

برچسب ها: روش خیس كردن بذر، مالیدن بذر روی ماكت، ظروف هفت‌سین، آموزش هفت سین، آموزش سبزه عید، تزئینات هفت سین، سبزه تعداد بازديد: 3373 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز