Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 03:11

29
مهر
جوانه گندم، طلايه‌دار جوانی

جوانه گندم، طلايه‌دار جوانی

جوانه‌ها مواد غذایی هستند كه در روند طبیعی رشد و تولیدشان، دارای ارزش غذایی بالایی (از نظر ویتامین و املاح) می‌باشند.

مهندس مسعود خبازی

 

گنجاندن جوانه‌ها (از جمله جوانه گندم) در برنامه غذایی روزانه افراد جامعه كه هم در دسترس، ارزان و سالم هستند و هم می‌توانند قسمت عمده‌ای از نیازهای بدن به ویتامین، مواد معدنی و آنزیم‌ها را تامین كنند، بسیار مفید است.

بهترین زمان استفاده از جوانه زمانی است كه طول جوانه یك و نیم برابر طول دانه گندم (یك سانتیمتر) شده باشد. مدت زمان لازم جهت جوانه زدن دانه‌ها سه تا چهار روز می‌باشد. در حین فرآیند جوانه زدن ویتامین‌های گروه B به مقدار قابل توجهی افزایش می‌یابد به طوری كه در جوانه گندم مقدار ویتامین B1 و ویتامین B2 بیشتر از دانه گندم است.

ارزش غذایی جوانه گندم

جوانه‌ها مواد غذایی هستند كه در روند طبیعی رشد و تولیدشان، دارای ارزش غذایی بالایی (از نظر ویتامین و املاح) می‌باشند. مصرف مداوم جوانه گندم مانع كمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی طبیعی مورد نیاز بدن می‌شود و بدن را سالم و نیرومند می‌سازد. جوانه گندم علاوه بر عناصر فسفر، كلسیم و منیزیم، سرشار از اسیدهای آمینه ضروری و حاوی ویتامین‌های گروه B، C و E می‌باشد.
تغذیه صحیحی كه علاوه بر تامین انرژی مورد نیاز بدن در برگیرنده پروتئین، كلسیم، فسفر و منیزیم نیز باشد، می‌تواند به فعالیت و افزایش كارایی مغز كمك كند. مطالعات نشان داده‌اند افرادی كه در انجام كارهای روزمره از فعالیت‌های فكری بیشتری بهره می‌گیرند باید مواد غذایی روزانه آنها حاوی مقادیر قابل توجهی از عناصر فسفر، منیزیم و كلسیم باشد. همچنین جوانه گندم حاوی مقدار زیادی فیبر و آب است كه باعث دفع كامل مواد زاید بدن می‌شود و ویتامین B1 موجود در آن برای تعادل سیستم عصبی ضروری می‌باشد.

اثرات گزارش شده جوانه گندم

ضد سرطان، جلوگیری از چین و چروك و پیری زودرس، درمان ریزش مو، دفع شوره‌های سر و بعضی ناراحتی‌های پوستی، جلوگیری از بروز یائسگی زودرس، رفع بی‌خوابی و كاهش وزن، جلوگیری از افت رشد كودك در موقع از شیر گرفتن.

نحوه مصرف جوانه گندم

به طور كلی مصرف جوانه گندم به دو صورت تازه (خام) و خشك (پودر جوانه گندم) رایج است. مصرف آن به صورت خام ارزش غذایی بیشتری دارد و اگر لازم است به غذای در حال پخت اضافه گردد باید در مراحل انتهایی پخت این كار انجام شود. همچنین در تهیه انواع سالاد، سوپ‌ها، آبگوشت‌ها و غذاهای رایج دیگر نیز كاربرد دارد. مصرف پودر جوانه گندم همراه با شیر و آبمیوه‌های مختلف به دلیل مزه شیرین آن مطبوع است و با استقبال كودكان روبه‌رو می‌شود و مصرف آن به خصوص در زمان از شیر گرفتن كودك نقش به‌سزایی در جلوگیری از افت رشد كودك دارد.

 

برچسب ها: خواص جوانه ها، جوانه گندم، خواص جوانه گندم، ارزش غذایی جوانه گندم، نحوه مصرف جوانه گندم تعداد بازديد: 797 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز