Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 30 مرداد 1398 - 01:56

10
اردیبهشت
نکات تغذیه ای قبل و بعد از ورزش

نکات تغذیه ای قبل و بعد از ورزش

بعد از تمرین به دلیل تعریق بالا، علاوه بر آب میزان پتاسیم بدن هم کاهش می‌یابد که برای جبران آن، نباید به سراغ خوراکی‌های نمک دار رفت و مصرف خوردنی‌های طبیعی حاوی پتاسیم همچون موز بهترین گزینه برای تامین پتاسیم بعد از ورزش است.

 در طول تمرین، بدن شما از سوخت ذخیره در عضلات (گلیکوژن) به عنوان منبع انرژی استفاده می‌کند. ذخایر گلیکوژن عضله در ورزشکاران به ۷۰۰ گرم می‌رسد (ذخیره معمولی ۳۵۰ تا ۴۰۰ گرم است) که بعد از تمرین، این ذخیره کاملا از عضلات تخلیه می‌شود، بنابراین لازم است با هدف رشد و ترمیم عضلات، ذخایر انرژی بدن دوباره بازسازی شود.

برای بازسازی ذخایر گلیکوژن بدن و ترمیم عضلات، کافی است به میزان مناسب کربوهیدرات و پروتئین مصرف شود.

به خصوص برای کسانی که تمرینات قدرتی انجام می‌دهند، مصرف مقدار کافی پروتئین پس از ورزش، اسید آمینه کافی را برای ترمیم و ساخت پروتئین بدن فراهم می‌کند.

بر اساس توصیه کارشناسان، بهتر است پروتئین و کربوهیدرات به صورت مایع و به نسبت یک به چهار باشد. (یک لیوان شیر کاکائو)

همچنین مصرف پروتئین و کمی هم کربوهیدرات بعد از تمرین، بهترین گزینه است. به عنوان مثال:
پنیر کم چرب، سبزیجات تیره و دارای برگ سبز، بلغور جوی دوسر، شیر شکلات، پودر پروتئین حیوانی یا گیاهی، تخم مرغ، سینه مرغ، کره بادام زمینی.

۲ نکته مهم را هرگز فراموش نکنید؛

۱. بعد از ورزش بدن شما آب زیادی را از دست داده است پس حتماً به اندازه کافی آب بنوشید تا بدن‌تان دچار کم آبی نشود.

۲. بعد از ورزش به هیچ وجه غذا‌های فرآوری شده نمک دار و فست فود میل نکنید.

بعد از ورزش چه مواد غذایی را نباید خورد:

غذا‌های فرآوری شده نمک دار

بعد از تمرین به دلیل تعریق بالا، علاوه بر آب میزان پتاسیم بدن هم کاهش می‌یابد که برای جبران آن، نباید به سراغ خوراکی‌های نمک دار رفت و مصرف خوردنی‌های طبیعی حاوی پتاسیم همچون موز بهترین گزینه برای تامین پتاسیم بعد از ورزش است.

شیرینی‌ها و شکلات

همان طور که قبلا هم گفته شد کربوهیدرات یکی از ملزومات تغذیه‌ای بعد از انجام حرکات و تمرینات ورزشی است، اما برای تامین آن نباید به سراغ شیرینی‌ها رفت، چون نتیجه‌ای جز چاقی ندارد.

فست فود‌ها

مثل همیشه هر جا سخن از نخوردنی‌ها در میان باشد، نام فست فود‌ها آنجا حتما به چشم می‌خورد. فست فود‌ها به دلیل داشتن چربی بالا علاوه بر ایجاد خطرات بیماری‌ها و انواع سکته ها، موجب به هم خوردن تناسب بدن می‌شوند.

پنیر

این عضو خانواده لبنیات به دلیل داشتن چربی زیاد، بعد از ورزش نباید مصرف شود. اگر قصد تامین کلسیم و ویتامین دی مورد نیاز بدن خود را دارید، بهترین گزینه مصرف شیر کم چرب یا پنیر موزارلا ست.

تخم مرغ

تخم مرغ سرشار از پروتئین و کولین است. شما باید پس از تمرینات ورزشی قلب خود را سالم و قوی‌تر کنید، به همین دلیل باید به دنبال منابع غذایی مقوی باشید، اما یادتان باشد که تخم مرغ نیمرو، روغن و کره زیادی را به خود جذب می‌کند که جزو چربی‌های اشباع شده است. به جای سرخ کردن تخم مرغ، آن را بجوشانید یا حتی آن را خام به اسموتی خود بیفزایید. البته باید بگوییم که مصرف تخم مرغ آب پز بعد از ورزش مانعی ندارد.

شیرکاکائو (شیر شکلاتی)

شیر شکلاتی به جز کالری و چربی بالا چیز دیگری برای بدن نخواهد داشت به خصوص بعد از ورزش که بدن آماده جذب هر نوع ماده غذایی است.

اگرچه به نظر بعضی‌ها نوشیدنی‌های انرژی زا هنگام ورزش می‌توانند یک تامین کننده انرژی باشند، اما بعد از اتمام تمرین و ورزش، دیگر جزو ممنوعات محسوب می‌شود.

 

منبع: میزان

بیشتر بخوانید:

چرا باید همیشه به فکر تناسب انداممان باشیم؟

ترفندهای ساده و عجیب برای کاهش وزن

با این مواد غذایی اشتهایتان را سرکوب کنید!

برچسب ها: لاغری، کاهش وزن، تناسب اندام، لاغری با ورزش، قرص لاغری، رژیم لاغری سریع، دمنوش های لاغری، دلیل ثابت ماندن وزن، آب شدن چربی شکم و پهلو، رژیم لاغری آنلاین، رژیم لاغری رایگان تعداد بازديد: 123 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز