Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 00:53

24
بهمن
چاقی شكمی (2)

چاقی شكمی (2)

ماده غذایی حامل برای غنی‌سازی باید به طور صحیح انتخاب شود. در چند مطالعه انجام گرفته، از دوغ استفاده شد، زیرا پذیرش این ماده غذایی خوب است و مثلاً مشكل عدم تحمل در مورد آن وجود ندارد.

انجام فعالیت‌های ورزشی به طور منظم 
فعالیت ورزشی در واقع با فعالیت بدنی متفاوت است. درست است كه در هر دو نوع، كالری مصرف می‌شود، اما ورزش الگویی مشخص دارد كه  برای چاقی‌های موضعی به‌خصوص ناحیه شكم بسیار مفید است. در واقع، فعالیت‌هایی كه دارای شدت كم و زمان طولانی هستند، نتیجه بهتری برای سوخت چربی‌ها به همراه دارند؛ مثل دویدن، دوچرخه‌سواری، شنا، پیاده‌روی سریع و بالا رفتن از پله.

منظور ما از ورزش در مرحله اول كاهش چربی است، نه الزاماً كاهش وزن و چون هم‌زمان با ریزش چربی، ساخت ماهیچه‌ در بدن شروع می‌شود، به اصطلاح سایز كم می‌كنید؛ ولی ممكن است وزن‌تان ثابت بماند؛ بنابراین از روی عدد ترازو قضاوت نكنید و در آینه دقیق نگاه كنید ک آیا شكم‌تان تو رفته است یا خیر!

آثار زیانبار چربی‌های شكم 
در پایان، آثار زیانبار چربی شكم بر روی سلامتی را یادآور می‌شویم. افرادی كه دور كمر آنها بیش از حد طبیعی است (مردان بیشتر از 100 و زنان بیشتر از 86 سانتی‌متر)، در معرض خطر بیماری‌های مختلف و دو برابر بیشتر از سایرین در معرض مرگ زودرس قرار دارند. در واقع، خطر مرگ با افزایش سایز دور كمر افزایش می‌یابد!

در این شرایط حتی اگر وزن فرد ایده‌آل باشد و فقط چاقی شكمی داشته باشد، دو برابر بیشتر در معرض مرگ زودرس است. به نظر می‌رسد مهم‌ترین اقدام برای كاهش چربی شكمی، كاهش كالری دریافتی است. مصرف چربی‌های اشباع، به‌خصوص چربی‌های ترانس، باعث تشدید چاقی شكمی می‌شوند.

مطالعات تغذیه‌ای نشان می‌دهد مصرف روغن زیتون (و روغن‌های تك‌اشباع) هم اشتها را كنترل كرده و هم به كاهش چربی‌های شكمی كمك می‌كند، در حالی که كالری آن مثل بقیه روغن‌هاست. بنابراین اعتدال در مصرف آن شرط اساسی كم كردن چربی بدن است. اساس رژیم مدیترانه‌ای كه بر مصرف غلات سبوسدار، میوه‌جات و سبزیجات، آجیل، حبوبات و روغن زیتون است، نقش مهمی در كاهش چربی شكمی (موضعی) دارد.

غنی‌سازی دوغ با ویتامینD
با توجه به شیوع بالای كمبود ویتامین D در افراد جامعه به ویژه گروه‌های آسیب‌پذیر از جمله كودكان و نوجوانان و نیز بیماران مختلف و اهمیت اعمال مداخلات لازم و كابردی در سطح خانوار، انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی كشور برای نخستین بار اقدام به اجرای «مطالعات تاثیر مصرف دوغ غنی شده با ویتامین D» نمود كه یافته‌های آن حاكی از تاثیر بسیار مفید مصرف این دوغ بر وضعیت قند خون و شاخص‌های التهابی و عروقی به ویژه در بیماران دیابتی بوده و نتایج آن در نشریات معتبر علمی خارجی منتشر گردیده و مورد استقبال زیاد رسانه‌های علمی- خبری جهان قرار گرفته است.

در این راستا نشست خبری با حضور دكتر مجید حاجی‌فرجی، دكتر تیرنگ نیستانی و دكتر سید هدایت حسینی و جمعی از خبرنگاران در تاریخ 90/10/17 در محل انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی كشور برگزار گردید. در این نشست خبری دكتر مجید حاجی‌فرجی، رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی كشور گفت: در سال‌های اخیر مطالعات متعددی در انستیتو تحقیقات تغذیه بر روی كمبودهای ریز مغذی‌ها به ویژه ویتامین D و كلسیم برای رفع چالش‌های موجود در كشور انجام گرفته است كه یكی از آنها غنی‌سازی مواد غذایی با استفاده از مواد مغذی كلسیم و ویتامین D بوده است كه بهترین پایه‌های مناسب آن لبنیات می‌باشد.

زیرا این گروه غذایی در هرم غذایی وجود دارد و متخصصان تغذیه مصرف روزانه آن را به اقشار مختلف جامعه توصیه می‌نمایند. در دو مطالعه‌ای كه در این زمینه انجام گرفته از دوغ استفاده شد، كه پاسخ‌های مناسبی در شاخص‌های گلایسمیك، شاخص‌های چربی خون و حتی التهابی این افراد مشاهده شد. دكتر حاجی فرجی افزود: از آنجا كه ماست و دوغ حاوی پروبیوتیك‌ها می‌باشند، در صورت استفاده از این مواد غذایی به عنوان پایه غنی‌سازی، از فواید پروبیوتیك‌ها یعنی پیشگیری از بیماری‌های گوارشی، هورمونی، سرطان‌ها و ... نیز بهره‌مند خواهیم شد. 

دكتر نیستانی، دانشیار انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی كشور نیز در این خصوص گفت: بر خلاف سایر مواد مغذی، ویتامین D توزیع بسیار محدودی در غذاها دارد و این محدودیت در سفره ایرانی بیشتر به چشم می‌خورد. این در حالی است كه طبق آمارهای جهانی و آمارهای موجود در كشور ما شیوع كمبود ویتامین D در زیر گروه‌های مختلف جامعه هشدار دهنده می‌باشد.

وی در رابطه با این مطالعه افزود: ماده غذایی حامل برای غنی‌سازی باید به طور صحیح انتخاب شود. در چند مطالعه انجام گرفته، از دوغ استفاده شد، زیرا پذیرش این ماده غذایی خوب است و مثلاً مشكل عدم تحمل در مورد آن وجود ندارد. 

دكتر هدایت حسینی، معاونت پژوهشی انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی كشور نیز ضمن عرض تبریك به مناسبت این دستاورد بزرگ علمی و استفاده از دوغ غنی شده به عنوان راهكاری مناسب برای بهبود شاخص‌های گلایسمیك در بیماران دیابتی گفت: اگر این دوغ غنی شده بخواهد وارد بازار شود، باید مطالعاتی در رابطه با ماندگاری، كنترل كیفیت و بسته‌بندی محصول انجام شود. وی افزود: برچسب‌گذاری در محصولات غذایی به ویژه انواع غنی شده از اهمیت بسزایی برخوردار است و اطلاع‌رسانی كامل باید از این طریق به افراد صورت گیرد.

 

 

برای خواندن بخش اول -چاقی شكمی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: چاقی شکمی، تغذیه سالم، پروبیوتیک، انستیتو تحقیقات تغذیه، دوغ غنی شده با ویتامین D تعداد بازديد: 726 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز