Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 05:16

22
اسفند
چرا در مصرف كربوهیدرات‌ها نباید افراط كنیم؟ (2)

چرا در مصرف كربوهیدرات‌ها نباید افراط كنیم؟ (2)

بخاطر داشته باشیم که سالاد و سبزی خوردن و انواع سبزیجات بصورت خام یا پخته (باستثنا سبزیجات نشاسته‌ای)جزء مواد کم کالری وحجیم هستند

چگونه با افراط در مصرف مواد نشاسته‌ای مبارزه کنیم؟

برای اینکه پی ببریم که آیا کربوهیدرات مصرفی ما زیاده از حد نیازمان است یا خیر بایستی ابتدا توجه کنیم که آیا وزنمان در محدوده نرمال است یا بیش از حد نرمال.

چنانچه دارای اضافه وزن هستیم در مرحله بعد لازم است نگاهی داشته باشیم بر مواد انرژی‌زای مصرفیمان (چربیها و پروتئینها). برای یک وزن مناسب چنانچه میزان چربی مورد استفاده ما زیاد است باید ابتدا آن را کاهش دهیم، ولی چنانچه عادت به مصرف مواد قندی – نشاسته‌ای بمقدار زیاد داریم لازمست در استفاده از این مواد تعدیل نماییم.

 

بهترین راهکار آن است که مواد حجیم و کم کالری که دارای ارزش تغذیه‌ای بالا هستند را جایگزین مواد نشاسته‌ای بنماییم. مثلا قبل از مصرف غذا (ناهار وشام) یک بشقاب سالاد که سس آن را آب لیمو ترش تازه و یک قاشق روغن زیتون تشکیل می‌دهد مصرف کنیم ویک ربع تا نیم ساعت پس از صرف سالاد، غذای اصلی را میل کنیم.

راهکار دیگر آن است که مواد نشاسته‌ای را همراه با سبزیجات مصرف نمائیم. بخاطر داشته باشیم که سالاد و سبزی خوردن و انواع سبزیجات بصورت خام یا پخته (باستثنا سبزیجات نشاسته‌ای)جزء مواد کم کالری وحجیم هستند و فضای زیادی را در معده اشغال می‌کنند بعد از مصرف آنها به شخص احساس سیری دست می‌دهد و باین ترتیب از پرخوری پیشگیری می‌نمایند، باضافه اینکه به تامین ویتامینهای مورد نیاز روزانه کمک می‌کنند.

نتیجه آنکه ایجاد تنوع در برنامه غذایی، ضروری است اما افراط در مصرف هیچ یک از مواد خوراکی توصیه نمی‌شود.

 

برای خواندن بخش اول - چرا در مصرف كربوهیدرات‌ها نباید افراط كنیم؟ - اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: رژیم غذایی، کاهش وزن، جلوگیری از افزایش وزن، مصرف کربوهیدراتها، رژیم کربوهیدراتها، فواید مصرف کربوهیدراتها، مصرف مواد نشاسته ای تعداد بازديد: 651 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز