Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 03:56

19
بهمن
تغذیه و آرامش (2)

تغذیه و آرامش (2)

شاید ماه‌ها طول بكشد تا بتوانید رژیم غذایی‌ خود را تغییر دهید و عادات پسندیده را جایگزین كنید، ولی این امر اثرات مثبت فوری و طولانی‌مدتی در پی دارد. سعی كنید حتی بعد از اتمام استرس‌ نیز رژیم غذایی سالم را دنبال كنید.

شكر
شكر هیچ گونه ماده مغذی‌ ندارد. تنها منبعی كوتاه مدت از انرژی در بدن است (در كوتاه‌مدت، به شدت انرژی بدن را بالا می‌برد) و باعث خستگی احتمالی غدد آدرنال می‌شود. این می‌تواند باعث تحریك‌پذیری، تمركز ضعیف و افسردگی شود. مصرف زیاد شكر باری اضافی بر پانكراس تحمیل می‌كند و احتمال مبتلا شدن به دیابت را بالا می‌برد. غلظت قند خونتان را ثابت نگه دارید. قند را به عنوان راهی برای انرژی گرفتن مصرف نكنید.

غذاهایی كه باید بخوریم
مواد مختلفی بخورید تا مطمئن شوید همه 40 تا 60 ماده غذایی لازم برای سلامتی را دریافت می‌كنید. این مواد شامل ویتامین‌ها، مواد معدنی، آمینواسیدها و اسیدهای چرب ضروری و كربوهیدرات‌ها می‌باشند. در حالی كه اكثر غذاها بیش از یك ماده مغذی دارند، هیچ غذایی به تنهایی همه مواد مغذی مورد نیاز بدن را فراهم نمی‌كند. سعی كنید غذاهایی بخورید كه فرآوری نشده‌اند و كاملند.

دانه‌های كامل (whole grain)، تولید انتقال‌دهنده‌‌های عصبی مغز مانند سروتونین را تحریك می‌كنند كه باعث بهبود احساس خوب بودن (سلامتی) می‌شود.

سبزیجات سبز، زرد و نارنجی، همه غنی از مواد معدنی، ویتامین‌ها و فیتوكمیكال‌ها هستند كه پاسخ ایمنی را افزایش داده و از بدن در مقابل بیماری‌ها محافظت می‌كنند. 

از آنجا كه مردم با یكدیگر تفاوت دارند، نیازهای تغذیه‌ای هم تا حدودی در افراد مختلف متفاوت است. شاید ماه‌ها طول بكشد تا بتوانید رژیم غذایی‌ خود را تغییر دهید و عادات پسندیده را جایگزین كنید، ولی این امر اثرات مثبت فوری و طولانی‌مدتی در پی دارد. سعی كنید حتی بعد از اتمام استرس‌ نیز رژیم غذایی سالم را دنبال كنید تا بدنتان آمادگی لازم برای مقابله با استرس بعدی را داشته باشد. 

هدف آن است كه بالاترین سطح سلامتی را با تغذیه خوب، ورزش و مقابله فعال با استرس برای خود به ارمغان بیاورید. 

قهوه و سایر نوشیدنی‌های كافئین‌دار: اگر شما اخیراً عادت به نوشیدن قهوه كرده‌اید، به جای آن چای سیاه بنوشید، زیرا یك سوم محتوای كافئین قهوه را دارد.

غذاهای سرخ شده و غذاهای سرشار از چربی: این غذاها تضعیف كننده سیستم ایمنی می‌باشند، به خصوص وقتی استرس نیز همزمان سیستم ایمنی را تضعیف كند. 

غذاهای حیوانی را كاهش دهید: غذاهای سرشار از پروتئین سطح دوپامین و نوراپی نفرین مغزی را بالا می‌برند كه هر دو با سطح بالای اضطراب و استرس همراه هستند.

 

 

برای خواندن بخش اول -تغذیه و آرامش- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: تغذیه و استرس، تغذیه و آرامش، تغذیه و اضطراب، غذاهای آرامبخش، رفع استرس تعداد بازديد: 504 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز