Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 13:04

24
اسفند
توصیه های تغذیه ای در نوروز

توصیه های تغذیه ای در نوروز

در ایام نوروز با توجه به خوراکی‌های مرسوم، میزان مصرف خوراکی‌های پرکالری، مثل آجیل و شیرینی‌ها بالا می‌رود که دریافت بیش از حد کالری، چاقی را در پی دارد.

دکتر رضا آمری نیا؛ متخصص تغذیه و رژیم درمانی

 

لازم نیست در ایام نوروز وزن خود را کم کنید؛ فقط با رعایت تغذیه متعادل از اضافه وزن جلوگیری به عمل آورید.

افراد برای پرهیز از چاقی و ایجاد تعادل بین انرژی دریافتی و جذب آن در بدن ناگزیر به کاهش مواد دریافتی و یا افزایش فعالیت بدنی خود هستند، از این‌رو باید یک برنامه ورزشی منظم جهت سوخت و ساز انرژی در طی روز برای خود لحاظ کنند. در مورد وضعیت تغذیه افراد رژیمی، لازم نیست در نوروز وزن کم کنند؛ فقط تغذیه خود را به تعادل برسانند تا دچار اضافه وزن نشوند.

آجیل با رنگ‌های صنعتی

برخی از آجیل‌ها با رنگ‌های صنعتی درست می‌شوند كه در صورت مصرف به مخاط دستگاه گوارش می‌چسبند و موجب بروز التهاب یا سرطان می‌شوند؛ از این رو استفاده از آجیل‌های خام بیشتر توصیه می‌شود.

به دلیل اینکه در زمان نوروز تقاضا برای رستوران‌های بین راهی بالا می‌رود، میزان خرید مواد اولیه مانند گوشت و سبزیجات در این رستوران‌ها متناسب با تقاضا افزایش پیدا می‌کند؛ این در حالی است که یخچال‌های آن‌ها تحمل بار اضافه خرید را ندارند و امكان فاسد شدن این مواد وجود دارد.

رعایت اصول بهداشت

عدم دقت و توجه به رعایت بهداشت در مراحل طبخ غذا و همچنین شست‌وشوی غیر بهداشتی ظروف از دیگر مسائلی است که در این رستوران‌ها به دلیل افزایش سرعت کار در ایام نوروز دیده می‌شود و مجموع این عوامل سبب می‌شود بیماری‌های ناشی از عدم رعایت بهداشت، مانند اسهال در ایام نوروز افزایش یابد.

مواد غذایی خشك

برای جلوگیری از بروز چنین بیماری‌هایی توصیه می‌شود خانواده‌ها در سفر مواد غذایی خشک همراه خود ببرند و خودشان غذا تهیه كرده و از رفتن به رستوران‌های بین راهی خودداری کنند یا حداقل به رستوران‌های معتبر مراجعه نمایند.

استفاده از ظروف یك‌بار مصرف

یکی دیگر از مسائلی که در نوروز مطرح می‌شود، افزایش مصرف ظروف یکبار مصرف است که افراد در مسافرت استفاده می‌کنند یا در رستوران‌ها استفاده می‌شود.

انواع مختلفی از ظروف یکبار مصرف در بازار موجود است كه بعضی از آنها پلیمری هستند.

پلیمر از مونومرهایی تشکیل شده که این مونومرها سمی وسرطان‌زا بوده و گرما وحرارت موجب آزادسازی آنها می‌شود.

همچنین نوع دیگری از این ظروف، فومی هستند که این نوع نیز دارای گاز هگزان است و موجب سردردهای شدید می شود و یا سردرد را تشدید می‌کند.

بنابراین بهتر است در این ظروف غذاهای سرد سرو شود یا از نوع گیاهی آنها که در بازار موجود است، استفاده گردد.

 

برچسب ها: آجیل نوروز، ظروف یکبار مصرف، کنترل وزن در نوروز، تغذیه و نوروز، آجیل با رنگ صنعتی، مواد غذایی خشک، اضافه وزن نوروز تعداد بازديد: 738 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز