Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 07:12

19
بهمن
تغذيه و خلق و خوی (1)

تغذيه و خلق و خوی (1)

لیموها كاربرد زیادی دارند؛ از درمان آسم گرفته تا تحریك كبد. برای آنكه به كمك لیمو سر حال و به عبارتی دوباره شارژ شوید، كافی است فقط كمی آن‌را بو كنید و یا چند قطره از آب آن را بنوشید تا به شما حس سرزندگی و نشاط دهد.

تحریریه ماهنامه دنیای سلامت

 

غذاهای خوب به ما احساس امیدواری می‌دهند و همه ما نیاز به خوردن این نوع غذاها داریم؛ اما در ابتدا باید رابطه بین غذایی كه می‌خوریم و تغییری كه در رفتارمان حاصل می‌شود را بدانیم و اینكه عملكرد مغز چه تغییری می‌كند. مغز ما توسط برخی مواد شیمیایی كه از تك‌تك سلول‌های عصبی عبور می‌كنند با سایر قسمت‌های بدن ارتباط برقرار می‌كند.

این مواد شیمیایی را انتقال دهنده‌های عصبی می‌نامند و از غذاهایی كه می‌خوریم به وجود می‌آیند. انتقال دهنده‌های بسیاری تحت تأثیر رژیم غذایی و آنچه می‌خوریم، هستند و سروتونین، نوارپینفرین و دپامین نام دارند. دپامین و نوراپینفرین مواد شیمیایی هوشیاری هستند كه به ما كمك می‌كنند تا فكر كنیم و خیلی سریع واكنش نشان دهیم. سروتونین یك ماده شیمیایی آرامبخش است كه استرس و اضطراب را از بین می‌برد.

غذاهایی كه شما را بیدار نگه می‌دارند

لیمو: لیموها كاربرد زیادی دارند؛ از درمان آسم گرفته تا تحریك كبد. برای آنكه به كمك لیمو سر حال و به عبارتی دوباره شارژ شوید، كافی است فقط كمی آن‌را بو كنید و یا چند قطره از آب آن را بنوشید تا به شما حس سرزندگی و نشاط دهد. به خاطر همین ویژگی است كه در بیشتر خوشبو كننده‌ها از اسانس لیمو استفاده می‌شود.

بروكلی: این سبزی حاوی «بورون» است كه باعث ایجاد هماهنگی بین چشم و دست و توجه و تمركز می‌شود. غذاهایی كه سرشار از بورون هستند، استخوان‌ها را محكم نگاه می‌دارند و قند خون را تنظیم می‌كنند.

سیب: سیب از ذهن محافظت و متعاقباً از زوال حافظه جلوگیری می‌كند. سیب تقریباً تأثیری مشابه كافئین دارد.

آب پرتقال: اگر هر روز صبح آب پرتقال بنوشید، در طول روز سرحال‌تر خواهید بود. پرتقال حاوی ویتامین C است كه خستگی را از بین می‌برد و باعث افزایش فعالیت جسمی می‌شود. برای كاهش مصرف كالری، به جای آب پرتقال، خود پرتقال را بخورید.

غذاها و درمان افسردگی

ماهی تُن: براساس پژوهش‌ها، یك پنجم افرادی كه دچار افسردگی می‌شوند، با كمبود ویتامین B6 مواجه هستند و ماهی تن می‌تواند 60 درصد از نیاز روزانه هر فرد به ویتامین B6 را تأمین كند. 

شكلات تلخ: شكلات تلخ باعث افزایش اندورفین و رساندن آن به مغز و در نتیجه احساس لذت بیشتر می‌شود. این ماده حاوی فنیل اتیل آمین می‌باشد كه محرك عشق و علاقه‌مندی است. هر چه كاكائو تلخ‌تر باشد، بیشتر ایجاد احساسات خوشایند می‌كند؛ بنابراین همیشه انواع تیره‌تر آنها را خریداری كنید.

گردو: گردو از مغزهایی است كه واقعاً باعث می‌شود به لب‌هایتان خنده بیاید. گردو امگا3 فراوانی دارد كه به عملكرد بهتر سلول‌های مغز و انتقال دهنده‌های عصبی مرتبط با خلق و خو كمك می‌كند...

 

 

برای خواندن بخش دوم -تغذيه و خلق و خوی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: تغذیه و آرامش، تغذیه و خلق و خو، تغذیه و خواب، تغذیه و افسردگی، تغذیه و روحیه تعداد بازديد: 604 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز