Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 15:13

22
تیر
تغذیه تكمیلی چقدر و چگونه (1)

تغذیه تكمیلی چقدر و چگونه (1)

بخش اول- چگونگی تغذیه تکمیلی در رشد نوزادان نقش بسزایی دارد. در این مقاله با طرز تهیه غذای كمكی نوزادان زیر یکسال و نیز آموزش زمان آن آشنا می شوید.

مینا كاویانی؛ سرپرست واحد آموزش همگانی؛ انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی كشور

 

 

غذای كمكی در ماه‌های مختلف بهتر است چگونه باشد؟

ماه هفتم: شیر مادر + از 1 وعده غذا شروع كنید و كم‌كم به 3 وعده در روز برسانید.

در ابتدای ماه هفتم بهتر است تغذیه تكمیلی را با یك وعده غذا شروع كنید و كم‌كم به سه وعده در روز برسانید. از جمله بهترین غذاها برای شروع، فرنی آرد برنج، حریره بادام یا هر نوع حریره محلی كه با آرد برنج تهیه می‌شود، است. بهتر است این غذا را به مقدار یك قاشق چایخوری و یك بار در روز شروع و متناسب با اشتهای كودك بیشتر كنید.

یادآوری می‌گردد آب جوشیده سرد شده هم در این ماه برای كودك لازم است. همچنین در این ماه می‌توانید برای شیرخوار سوپ بدون حبوبات تهیه كنید.

ماه هشتم: شیر مادر + 4 وعده غذا

در این ماه علاوه بر فرنی و سوپ می‌توانید انواع پوره سیب زمینی، كدو و هویج را به شیرخوار بدهید. مقدار كمی نان هم می‌توان به كودك داد، اما به شرطی كه با نظارت مادر یا فرد مراقب شیرخوار باشد.

برای دادن تخم مرغ در این ماه باید ابتدا تخم مرغ را به صورت آبپز و كاملاً سفت تهیه كنید. سپس زرده آن را با كمی شیر مادر و یا آب جوشیده مخلوط نمایید و مانند همه غذاها از مقدار كم شروع كرده و به تدریج مقدار مصرف آن را بیشتر كنید، به‌طوری كه در مدت یك هفته تا ده روز به یك زرده كامل برسد. بهتر است كودك را به مصرف تخم مرغ در وعده صبحانه عادت دهید.

دادن ماست به كودك هم از این ماه شروع می‌شود. می‌توان ماست را بعد از غذا به كودك داد یا داخل سوپ یا آش او ریخت.

در این ماه می‌توان حبوباتی مانند عدس را كه هضم آنها آسان است به سوپ كودك اضافه كرد. همچنین می‌توان مقدار كمی آبمیوه تازه طبیعی مانند آب سیب را به عنوان میان وعده به كودك داد.

ماه نهم و دهم: شیر مادر + 4 تا 5 وعده غذا

مصرف حبوبات علاوه بر عدس در این دو ماه شروع می‌شود. مصرف حبوبات به دلیل ارزش غذایی آن بسیار مفید است، زیرا حبوبات منبع خوبی از پروتئین هستند. برای اینكه حبوبات ایجاد نفخ نكنند، بهتر است:

-‌ از قبل حبوبات را خیس كنید و آب آن را داخل غذای كودك نریزید.

- قبل از اضافه كردن حبوبات به غذا، ابتدا آنها را كاملاً بپزید.

- موقع خوردن، اول آنها را با ته قاشق له كنید.

به دلیل اینكه تا این زمان كودك با انواع مواد غذایی آشنا شده است، توانایی خوردن غذاهایی مانند كته نرم را پیدا می‌كند. به این ترتیب از این زمان به بعد غذاهایی مثل پلو با مرغ، كته ماهیچه و ماكارونی را می‌توان به او داد.

در این ماه‌ها می‌توان انواع میوه را به كودك داد. برای این كار اول میوه را تمیز بشویید و بعد پوست و هسته آن را گرفته، كاملاً له كنید و به كودك بدهید. یادآوری می‌شود میوه‌های مختلف را با هم مخلوط نكنید تا كودك با طعم هركدام از آنها آشنا شود. در این سن خرما هم می‌توان به كودك داد...

 

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- تغذیه تكمیلی چقدر و چگونه- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: کودک، اشتهای کودک، شیرخوار، غذای كمكی، تغذیه تكمیلی درنوزادان، غذای کمکی نوزادان تعداد بازديد: 669 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز