Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 04:35

23
آبان
حفظ سلامتی هنگام آلودگی هوا

حفظ سلامتی هنگام آلودگی هوا

بنابر تخمین سازمان بهداشتی جهان، سالانه، 7 میلیون نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند. همچنین این آلودگی روز به روز افزایش یافته و بیش از گذشته روی شما و عزیزان تان اثر منفی می گذارد.

مترجم: نادیا زکالوند

بنابر تخمین سازمان بهداشتی جهان، سالانه، 7 میلیون نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند. همچنین این آلودگی روز به روز افزایش یافته و بیش از گذشته روی شما و عزیزان تان اثر منفی می گذارد. زمانیT آلودگی هوا بیشتر کشورهای در حال توسعه را گرفتار خود کرده بود، اما اکنون این وضعیت به یک مشکل جهانی تبدیل شده و سلامتی بسیاری از مردم را به خطر انداخته است.

بیماری های ناشی از آلودگی هوا

زمانی که در هوای آلوده تنفس می کنید، ذرات و دیگر آلاینده ها وارد نای و شش هایتان شده و منجر به بیماری های تنفسی از جمله، برونشیت مزمن، آمفیزم، بیماری قلبی، سرطان ریه، آسم، خس خس، سرفه و اشکال در تنفس، می شود.

اگر فردی پیش از استنشاق هوای آلوده، مشکلات تنفسی و یا قلبی داشته باشد، آلودگی هوا وضعیت او را بدتر می کند. اگرچه امروز در داروخانه ها، ماسک هایی برای مراقبت وجود دارد، اما می توان با اقداماتی دیگر، خود را در برابر آلودگی هوا، ایمن نگهداشت.

به طور مثال می توان با مصرف غذاهای مناسب و همچنین درمان های گیاهی از بیماری های ناشی از آلودگی هوا، دور ماند.

خوراکی های مناسب هنگام آلودگی هوا

تحقیقات نشان داده است که خوراکی های حاوی ویتامین های C و E می توانند سیستم بدن، به ویژه راه های هوایی را، پاک نگهدارند. زیرا این خوراکی ها سرشار از آنتی اکسیدان بوده و خواص ضدالتهابی دارند. از این خوراکی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

روغن زیتون

آلفا-توکوفرول، که با نام ویتامین E، شناخته می شود در روغن زیتون به فراوانی یافت می شود و می تواند عملکرد شش ها را بهبود بخشد. اسیدهای چرب موجود در روغن زیتون نیز در کاهش التهاب موثر است. بهترین روش هضم روغن زیتون و استفاده حداکثری از فواید آن، مصرف روغن زیتون با سالاد است. اما حرارت دادن روغن زیتون باعث تغییرات شیمیایی در ترکیبات آن شده و برخی از خواص سلامتی اش از دست می رود.

تخم کتان

تخم کتان، سرشار از فیتواستروژن و اسیدهای چرب امگا3 است. فیتواستروژن ها، خواص آنتی اکسیدانی دارند و می توانند در کاهش علایم آسم و دیگر واکنش های حساسیتی موثر باشند. می توانید هر روز به اسموتی، سالاد و یا غذاهای پخته تان، تخم کتان بیفزایید.

آووکادو و اسفناج

محققان کینگز کالج لندن، در خصوص فواید ویتامین E در کاهش اثرات مضر آلودگی هوا، به این نتیجه رسیدند که مصرف این ویتامین می تواند به بیماران تنفسی از جمله افراد مبتلا به آسم، کمک کند. آووکادو و اسفناج سرشار از ویتامین E هستند و می توانند اثرات آلودگی هوا را خنثی کنند.

بروکلی

در یک تحقیق 12 هفته ای در دانشگاه جان هاپکینز، مشخص شد بدن افرادی که بروکلی مصرف می کنند، از سموم مربوط به ازن و همچنین ذرات معلق در هوا، پاک است. این دفع سموم، مدیون وجود نوعی ترکیب ضدسرطان به نام سولفورافان در بروکلی است. محققان برای رسیدن به این نتیجه، به گروهی از داوطلبان نوشیدنی حاوی آب، لیموترش، آناناس و پودر برگ های بروکلی و به گروهی دیگر از همین نوشیدنی اما بدون بروکلی دادند. بدن داوطلبانی که نوشیدنی شان حاوی بروکلی بود، بسیار بیش از گروه دیگر، آلاینده هایی چون بنزن و آکرولین را دفع کرده بود. همچنین علاوه بر مصرف بروکلی، دیگر سبزیجات برگدار نیز می توانند خطرات بیماری های مهلک، به ویژه سرطان ها، را کاهش دهند.

گوجه فرنگی

از آنجایی که گوجه فرنگی حاوی لیکوپن است، باید در رژیم غذایی قرار گیرد. لیکوپن، نوعی آنتی اکسیدان است که از ابتلا به بیماری های تنفسی پیشگیری می کند.

درمان های گیاهی در برابر آلودگی هوا

گیاهان می توانند به ما در مبارزه با اثرات منفی آلودگی هوا کمک کنند. گیاهان یا داروهایی که حاوی ترکیبات گیاهی هستند، فواید زیر را دارند:

* انسداد بینی را باز می کنند.

* راه های هوایی را آرام می کنند.

* علایم آزاردهنده مانند عطسه، سرفه و تورم غدد را درمان می کنند.

* سمومی که باعث مشکلات تنفسی می شوند را از بدن خارج می کنند.

از این گیاهان دارویی که در درمان بیماری های ناشی از آلودگی هوا موثرند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

لبلیا

این گیاه حاوی نوعی آلکالوئید، به نام لبلین است که گرفتگی را درمان می کند. این گیاه به دلیل ویژگی های ضد انقباضی اش، برای درمان برونشیت و تنفس راحت تر، در داروخانه ها تجویز می شود.

اوکالیپتوس

بومیان استرالیا از این گیاه برای درمان گرفتگی ، سرماخوردگی و تب ها استفاده می کردند. اوکالیپتوس، ویژگی های درمانی خود را به سینئول، ماده فعالی که سرفه ها را درمان کرده و با گرفتگی های بینی جنگیده و دردهای سینوسی را آرام می کند، مدیون است. در حقیقت بیشتر داروهای مربوط به درمان سرفه و گرفتگی های بینی، حاوی اوکالیپتوس هستند.

سینه دارو

سینه دارو که گیاه علفی همیشه سبز از تیره گاوزبانیان می باشد، برای درمان بیماری های تنفسی و پاکسازی راه های هوایی بدن، همیشه مورد استفاده بوده است. این گیاه، برونشیت مزمن را درمان می کند و وقتی به همراه گیاه پای کره اسبی، استفاده شود می تواند سرفه های مکرر و آسم را نیز درمان کند.

پونه کوهی

این گیاه در آشپزخانه به وفور استفاده می شود. پونه کوهی علاوه بر اینکه حاوی مواد مغذی است که می تواند سیستم ایمنی بدن را بهبود بخشد، حاوی دو ترکیب شیمیایی به نام کارواکرول و رزمارینیک نیز است که ویژگی های آنتی هیستامین و ضد گرفتگی بینی دارد. مالیدن ترکیبی از روغن پونه کوهی و روغن زیتون روی شقیقه ها و پیشانی، سردردهای سینوسی را می کاهد.

برگ بارهنگ

برگ بارهنگ می تواند بسیاری از بیماری های تنفسی، مشکلات قلبی-عروقی و روماتیسم را درمان کند. آزمایش های بالینی توسط محققان آلمانی، نشان داد که برگ بارهنگ از تحریک بافت های ریه و سرفه های مکرر می کاهد. به همین دلیل از این گیاه در داروهای مربوط به بیماری های تنفسی، استفاده می شود.

زنجبیل شامی

این گیاه از مدت ها پیش برای آرام کردن ماهیچه های مربوط به نای استفاده می شده است. این گیاه حاوی دو ماده به نام اینولین، که تسکین دهنده و آلانتولاکتون که خلط آور است، می باشد. وقتی لایه های نایژه ها متورم و قرمز می شوند، تنفس مشکل می شود. اینولین می تواند نایژه ها را تسکین داده و آلانتولاکتون گرفتگی را رفع می کند و اشکال در تنفس برطرف می شود.

نعناع

نعناع به دلیل وجود ماده ای به نام منتول می تواند، تنفس را راحت تر کند. همچنین نعناع حاوی مواد آنتی هیستامین و آنتی اکسیدان است و برای رفع گرفتگی ها بسیار مفید می باشد و با ذراتی که برای سیستم تنفسی مضر هستند، مبارزه می کند.

ریشه اوشا

این گیاه حاوی کافور، فیتواسترول و ساپونین و دیگر روغن هایی است که آن را برای درمان عفونت ریه، به بهترین درمان تبدیل می کند. این گیاه جریان هوا به درون شش ها را بهبود می بخشد و تنفس را بهتر و عمیق تر می کند. ویژگی های آنتی هیستامینی آن، مشکلات سینوسی و دیگر بیماری های تنفسی را درمان می کند.

 

برچسب ها: روغن زیتون، آلودگی، درمان گیاهی، آلودگی هوا تهران، تخم کتان، حاوی ویتامین C و E تعداد بازديد: 884 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز