Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 05:27

12
بهمن
پیشگیری از سرطان كولوركتال با تغذیه

پیشگیری از سرطان كولوركتال با تغذیه

رژیم غذایی مناسب كه سرشار از غذاهای حاوی فیبر بوده و چربی كمتری در خود داشته باشد، برای كسانی كه به این سرطان مبتلا هستند یا در معرض خطر ابتلا به آن قرار دارند، بسیار مفید است.

تحریریه ماهنامه دنیای تغذیه

 

به 25 سانتی متر آخر روده، به علاوه قسمت انتهایی كولون و راست روده، به اصطلاح كولوركتوم می‌گویند و سرطان این قسمت را سرطان كولوركتال می‌نامند. رژیم غذایی مناسب كه سرشار از غذاهای حاوی فیبر بوده و چربی كمتری در خود داشته باشد، برای كسانی كه به این سرطان مبتلا هستند یا در معرض خطر ابتلا به آن قرار دارند، بسیار مفید است، چرا كه می‌تواند تا اندازه‌ای از پیشروی بیماری یا بروز آن پیشگیری كند. برخلاف بسیاری از سرطان‌ها، این سرطان قبل از اینكه به طور كامل خود را نشان دهد، با هشدار‌هایی بیمار را خبر می‌كند.

یك پولیپ كه در شرایط پیش سرطانی قرار دارد و به وسیله یك كولونوسكوپی دوره‌ای مشخص می‌شود، هشدار می‌دهد كه بیش از قبل مراقب رژیم غذایی خود باشید و خوراكی‌هایی را در سفره روزانه خود بگنجانید كه خطر بروز این نوع سرطان را كاهش دهد. اگر در روده شما پولیپی مشاهده شده یا پزشك به شما گفته كه به سرطان كولوركتال مبتلا شده‌اید، قطعا می‌خواهید بدانید كه چطور می‌توانید از بروز آن پیشگیری یا سیر پیشرفت آن را كند‌تر كنید.

 

دكتر كولین دویل، متخصص تغذیه و مدیر مركز تغذیه و فعالیت‌های فیزیكی در انجمن سرطان آمریكا در این ‌باره می‌گوید: «درباره پیشگیری از بیماری، بیشتر از درمان یا كند كردن سیر پیشرفت آن تحقیق شده است، ولی با توجه به آنچه تا به حال مشاهده كرده‌ایم، توصیه ما به كسانی كه از این سرطان جان سالم به در برده‌اند این است كه روش‌های پیشگیری از بروز بیماری را همچنان دنبال كنند».

به طور كلی رعایت یك رژیم غذایی مناسب نه تنها می‌تواند از عود سرطان كولوركتال پیشگیری كند، بلكه در جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی در دیگر اعضای بدن هم موثر است. معمولا كسانی كه از یك سرطان جان سالم به در می‌برند، خطر ابتلا به سرطان‌های دیگر هم آنها را تهدید می‌كند. به همین خاطر دكتر دویل توصیه می‌كند كه چنین افرادی باید تا جای ممكن از نظر ابتلا به سرطان‌های دیگر هم بررسی شوند. او در ادامه می‌گوید: «به طور كلی احتمال بروز بسیاری از سرطان‌ها با رعایت رژیم غذایی سالم و فعالیت فیزیكی لازم و متعادل می‌تواند كاهش یابد».

اصولاً رژیمی كه بتواند در پیشگیری از بروز این سرطان موثر باشد، بر پایه غذاهای گیاهی استوار است؛ به این معنا كه فرد هر روز پنج سهم از میوه‌ها و سبزی‌های رنگارنگ بخورد، خوراكی‌های چرب را به‌طور متعادل مصرف كند و بیشتر چربی مورد نیاز بدنش را از ماهی یا منابع گیاهی تامین نماید.

شواهدی وجود دارد كه نشان می‌دهند مصرف مكمل‌های كلسیم می‌تواند تا اندازه‌ای از بروز مجدد پولیپ‌ها جلوگیری كند، ولی چون مقادیر زیاد كلسیم در بدن با بروز سرطان پروستات ارتباط دارد، پزشكان به مردان توصیه می‌كنند كه تنها مطابق دستور پزشك و با دوزی كه او تجویز می‌كند، مكمل كلسیم بخورند و ترجیحا كلسیم مورد نیاز‌ خود را با خوردن منابع گیاهی حاوی این ماده به بدن برسانند.

 

برچسب ها: تغذیه و سلامتی، تغذیه و سرطان، تغذیه و سرطان روده، تغذیه و بیماری ها، رژیم غذایی در سرطان، پیشگیری از سرطان كولوركتال با تغذیه تعداد بازديد: 751 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز