Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 11:22

10
اردیبهشت
آیا فعالیت ورزشی فعلی شما جهت کاهش وزن‌تان موثر است؟

آیا فعالیت ورزشی فعلی شما جهت کاهش وزن‌تان موثر است؟

ورزش نقش مهمی در مدیریت وزن دارد. شما می‌توانید با پاسخ دادن به پرسشنامه زیر، از میزان تاثیر فعالیت بدنی منظم و روزانه خود بر روی کاهش وزن‌تان آگاه شوید.

دکتر سید ضیاء‌الدین مظهری؛ متخصص تغذیه

 

با جواب دادن به پرسش‌های زیرمی توانید از میزان کفایت ورزشی خود در این زمینه مطمئن شوید:

1- آیا به طور مرتب فعالیت بدنی انجام می‌دهید:

خیر (صفر امتیاز)                   بلی (یك امتیاز)

2- در صورتی كه جواب شما مثبت باشد چه مدتی را صرف فعالیت بدنی مینمایید؟

15 دقیقه (یك امتیاز) 30 دقیقه (2 امتیاز) 45 دقیقه (3 امتیاز) یك ساعت (4 امتیاز) بیشتر از یك ساعت (5 امتیاز)

3- چند بار در هفته به فعالیت بدنی یا ورزش مورد علاقه خود میپردازید؟

یك بار در هفته (1 امتیاز ) دو بار در هفته (2 امتیاز) سه بار در هفته (3 امتیاز) چهار بار در هفته (4 امتیاز) پنج بار در هفته (5 امتیاز) شش بار در هفته (6 امتیاز) هر روز هفته (7 امتیاز)

4- آیا فعالیت‌های شما در خارج از محدوده شغلی شما یا خانه‌داری به انجام می‌رسد؟ در وقت جداگانه‌ای، زمان خاصی را برای آن اختصاص می‌دهید؟

خیر (صفر امتیاز)                   بلی (یك امتیاز)

در نهایت امتیازهای به دست آمده را جمع كنید و با توجه به نتایج اعلام شده خود را ارزیابی نمایید.

3-0 امتیاز: غیرفعال

5-4 امتیاز: فعالیت ناچیز

8-6 امتیاز: فعالیت متوسط

9 امتیاز یا بیشتر: خیلی فعال.

از آنجا كه حدود یك سوم انرژی مصرفی روزانه هر فردی صرف فعالیت عضلانی می‌شود، افزایش فعالیت عضلانی در افراد چاق می‌تواند باعث كاهش وزن شود كه این مقدار در افراد بسیار فعال مثل كارگران و ورزشكاران به دوسوم یا حتی سه‌چهارم می‌رسد و با توجه به این كه فعالیت عضلانی مهم‌ترین راه سوخت انرژی در بدن است، لذا افزایش فعالیت غالبا روشی موثر در كاهش ذخایر چربی بدن است.

نکته مهم

ماساژ، سونا، بانداژ، حمام پارافین و به طور كلی كلیه روش‌هایی كه به نحوی در دفع آب بدن چه به صورت تعریق و چه به صورت افزایش دفع ادرار یا مدفوع اثر داشته، نقشی در كاهش و به مصرف رسانیدن چربی‌های ذخیره شده در بدن نداشته و در مدت كوتاهی به علت نوشیدن مایعاتی كه ناشی از مكانیسم تشنگی است، كاهش وزن ایجاد شده جبران می‌شود.

چرا كه چربی‌های انباشته شده منبع متراكمی از انرژی‌های مازاد بر نیاز هستند كه باید با چاره‌جویی به موقع، كاهش مصرف غذا و افزایش تحركات بدنی این انرژی‌های انباشته شده به مصرف رسانده شوند (طبق قانون نیوتن انرژی از بین نمی‌رود ولی به صورت نور، حركت و حرارت تغییر فرم پیدا می‌كند).

 

برچسب ها: کنترل وزن، تناسب اندام، راه های کاهش وزن، فواید ورزش، ورزش و کاهش وزن، کاهش وزن سالم، فعالیت بدنی و کاهش وزن تعداد بازديد: 822 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز