Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 07:12

27
مهر
فشارخون از نگاه طب سنتی

فشارخون از نگاه طب سنتی

پرفشاری خون، علل زیادی دارد. گاهی بیماری زمینه‌ای مثل چاقی مفرط، مننژیت و یا اختلال در عملکرد غدد داخلی، مسبب آن هست. گاهی فردی بطوراتفاقی، گیاهانی چون جوانه گندم، زنجبیل، شیرین بیان، قهوه یا نمک سدیم (نمک تصفیه شده) مصرف می‌‌کند و بطور موقت دچار افزایش ف

دکترفرجاد عباسی، دکتری ومحقق طب سنتی

 

 دیگر وقت آن فرا رسیده که آژیر قرمز پرفشاری خون در سراسر ایران به صدا در آوریم. چرا که تعداد مبتلایان به پرفشاری خون در ایران به مرز ده میلیون نفر رسیده است.

پرفشاری خون، علل زیادی دارد. گاهی بیماری زمینه‌ای مثل چاقی مفرط، مننژیت و یا اختلال در عملکرد غدد داخلی، مسبب آن هست. گاهی فردی بطوراتفاقی، گیاهانی چون جوانه گندم، زنجبیل، شیرین بیان، قهوه یا نمک سدیم (نمک تصفیه شده) مصرف می‌‌کند و بطور موقت دچار افزایش فشار خون می‌‌شود که در صورت نداشتن بیماری پرفشاری خون، خطری متوجه فرد نمی شود.

اما اگر با پیروی از یک سبک زندگی غلط و غیرعالمانه مبتلا به بیماری آزارنده پرفشاری خون شویم، زندگی را برکام خود و اطرافیانمان تلخ کرده ایم. بنابراین باید تلاش خود را مصروف مبتلا نشدن به بیماری مزمن پرفشاری خون نماییم.

1-مصرف دراز مدت نمک‌‌های تصفیه شده و از حالت طبیعی خارج شده و همچنین کمبود برخی املاح همچون پتاسیم و منیزیم که در نمک‌‌های طبیعی مثل نمک سنگ و دریاچه به اندازه کافی وجود دارند.

2-مصرف غذاهای حاوی کافئین نظیر قهوه، چای، شکلات و نوشابه‌‌های کافئین‌دار. باید دانست که کافئین به تدریج در عروق رسوب کرده و در نتیجه موجب تنگی عروق و بدنبال آن پرفشاری خون می‌‌گردد.

3-پرخوری و مصرف بی‌رویه چربی‌‌های حیوانی و لبنیات. باید دانست که اگر عروق بدن دراثر رسوب چربی، کلسترول و کلسیم تنگ شوند و قابلیت ارتجاعی خودشان را از دست بدهند، پرفشاری خون پدید می‌‌آید. لذا نباید در حال سیری چیزی خورد و باید قبل از سیر شدن کامل، دست از خوردن کشید.

4-ممکن است در برخی افراد گرمای درونی بیش از حد یا حبس شده، سبب پرفشاری خون شود که بهترین درمان برای چنین افرادی انجام حجامت تر می‌‌باشد.

5-یکی از علل دیگر پر فشاری‌خون، استرس درازمدت، محیط‌‌های متشنج و ناراحتی‌‌های عصبی است. باید توجه کرد که پیاده روی با پای برهنه در حیاط منزل یا روی چمن، ساحل و زمین خاکی تمیز نقش بسزایی در کاهش استرس و ناراحتی‌‌های عصبی دارد. علاوه بر این، مصرف برخی دمنوش‌‌های گیاهی همچون ترکیب سنبل طیب، گل گاوزبان و پودرلیمو نقش مهمی در کاهش استرس و بدنبال آن کاهش فشارخون بازی می‌‌کند.

ازعلائم پرقشاری خون می‌‌توان به تنگی نفس، احساس گرمی غیرمتعارف، گلگونی صورت، کبود شدن لبها و صورت در مراحل پیشرفته، آسیب دیدن عروق کلیوی، کبدی ومغزی، افزایش احتمال ایجاد لخته در عروق خونی، اختلال در اکسیژن رسانی به سلول‌‌ها، بی حوصلگی، سنگینی سر، کندی حواس و پیدایش جوش‌‌های زیاد در بدن اشاره کرد.

کنترل فشارخون

1-مصرف دمنوش چای ترش، آلبالو، زرشک، آبغوره، آلو، سیر، پیاز، سیب، فلفل و ... به کاهش فشارخون کمک می‌‌کنند.

2-افراد مبتلا به پرفشاری خون باید مصرف گوشت را به یکبار در هفته کاهش داده و گوشت را همراه با سماق و یا گشنیز بخورند.

3-افراد مبتلا به پرفشاری خون می‌‌بایست یک قاشق تخم شنبلیله به برنج و سوپ در حال پخت خود اضافه کنند.

4-درمیان مرکبات نارنج و گریپ فروت تأثیر بسزایی در کاهش فشارخون دارند.

5-خرما و شیره آن بالا برنده فشار خون هستند در حالیکه انگور و شیره آن کاهنده فشارخون می‌‌باشند.

6-طالبی و گرمک هردو کاهنده فشار خون هستند ولی خربزه فشارخون را تا حدی بالا می‌‌برد.

7-باید دانست که اختلال در عملکرد کبد و چرب شدن آن نیز زمینه سازابتلا به پرفشاری خون می‌‌شود. در واقع کبد آشپزخانه و انبار بدن محسوب می‌‌شود و تولید کننده صفرا و سایر اخلاط بدن می‌‌باشد. اعمال کبد بسیار گسترده است و روی خون اثرمستقیم می‌‌گذارد اما درعین حال زودتر از اعضا دیگر آسیب می‌‌بیند.

لذا باید یک رژیم غذایی درپیش گرفت که سلامت کبد را تامین کند. مشروبات الکلی و اکثر قرص‌‌های مسکن و آرامبخش شیمیایی و طیف وسیعی از آنتی‌بیتیک‌‌ها، دشمن کبد هستند. اما خوشبختانه گیاهان زیادی وجود دارند که به طرز قابل توجهی امراض کبد را درمان می‌‌کنند.

از علائم ضعف کبد می‌‌توان به ناتوانی در هضم چربی، بی‌خوابی، کابوس شبانه، احساس تلخی در دهان بعد ازبیدارشدن و حالت تهوع نام برد. همچنین می‌‌توان در موقع درد شکم، شکم را با دو دست بالا نگهداشت و درصورت کمترشدن درد، کبد را دچار اختلال دانست.

در ضمن می‌‌بارگی و اعتیاد به الکل موجب نابودی تدریجی سلول‌‌های کبد می‌‌شود و فرد را دچار سیروز کبدی می‌‌کند.

7-کمبود دریافت ویتامین‌‌های گروه B و C موجب افزایش فشارخون می‌‌شود، بنابراین مصرف نان‌‌های بدون سبوس و برنج سفید و آرد سفید که از ویتامین‌‌های گروه B تهی شد‌ اند، در افزایش فشارخون دخیل هستند. در ضمن نباید با حرارت دادن سبزی‌ها و میوه‌ها، ویتامین C آنها را از بین ببریم.

در خاتمه متذکر می‌‌شوم که عدم رعایت تنوع در غذا و افراط در خوردن برخی مواد غذایی نظیر شکر سفید و برنج سفید و...، در بدن ایجاد مسمومیت می‌‌کند که باعث تضعیف کلیه‌‌ها می‌‌گردد و کلیه‌‌های ضعیف شده قادر نخواهند بود مواد وسموم را از بدن خارج کنند.

و این مواد اضافی و سموم در انساج و عروق بدن رسوب کرده و با کاستن از قابلیت ارتجاعی عروق، بیماری پرفشاری خون شکل می‌‌گیرد.

در ضمن نباید فراموش نمود که انجام حجامت عام به صورت اصولی و به موقع، با کاستن از غلظت خون و زالودرمانی به علت وجود آنزیم‌‌های ضد لخته و گشادکننده عروق در بزاق زالو، در درمان پرفشاری خون بیشترین تأثیررا دارند.

 

 

برچسب ها: فشار خون از نظر طب سنتی، کاهش فشار خون از نظر طب سنتی، فشار خون از دیدگاه طب سنتی، درمان فشار خون از نظر طب سنتی، فشارخون از نگاه طب سنتی تعداد بازديد: 1780 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز