Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 20 آذر 1396 - 04:00

1
مهر
توصیه های مفید برای سرماخوردگی و آنفلوانزا

توصیه های مفید برای سرماخوردگی و آنفلوانزا

افرادی كه پس از تماس با یك ویروس سرما نمی‌خورند ممكن است دستگاه ایمنی قوی‌تری داشته باشند. آسیب پذیری نسبت به بیماری تا حد زیادی به درجه استرس بستگی دارد.

­­متخصصان تغذیه انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی ایران، زیر نظر دکتر فروغ اعظم طالبان و دکتر تیرنگ‌رضا نیستانی

 

مخاط مملو از ویروس‌هایی است كه هنگام عطسه و سرفه هوای اطراف را آلوده می‌كند.

ویروس‌ها از چند ساعت تا چند روز خارج از بدن و روی اشیای بی‌جان می‌توانند زنده بمانند.

افرادی كه پس از تماس با یك ویروس سرما نمی‌خورند ممكن است دستگاه ایمنی قوی‌تری داشته باشند. آسیب پذیری نسبت به بیماری تا حد زیادی به درجه استرس بستگی دارد.

برای پر آب شدن غشای مخاطی مقدار زیادی مایعات بنوشید چرا كه ویروس‌ها محیط خشك را ترجیح میدهند و مایعات داغ برای كشتن ویروس‌ها بهترند.

از مصرف شیر بپرهیزید، زیرا شیر حاوی تركیباتی است كه ترشح رقیق كننده مخاط را متوقف می‌كند اما غذاهای داغ و تند اثر عكس دارند، حمام داغ بگیرید و استراحت كنید.

الف) مواد مغذی مفید برای سرماخوردگی

ویتامین سی- 1 تا 3 گرم، از شدت علائم می‌كاهد، خواص ضدویروسی و ضد باكتریایی دارد، و محرک دستگاه ایمنی است.

روی -15 تا 25 میلی‌گرم قرص مكیدنی برای چند روز به شكل گلوكونات.

ب) غذاهای مفید برای سرماخوردگی

میوه‌های تازه؛ مارچوبه؛

مركبات؛ خردل سبز؛

آناناس؛ پیاز؛

سبزی‌های تازه؛ ماست كم چرب؛

سبزی‌های برگی شكل؛ ریحان؛

فلفل دلمه ای؛ ترب كوهی؛

زنجبیل؛ فلفل قرمز؛

چغندر؛ توت؛

هویج؛ عسل همراه با آب جوش و لیمو برای گلو درد؛

خیار؛ گوجه فرنگی؛

اسفناج؛ چغندر؛

میوه‌ها؛ مارچوبه؛

هویج؛ برگ چغندر؛ 

سبزی‌های ریشه ای؛ سیب‌ترشی؛

كرفس؛ اسفناج؛

آرتیشو؛ موز؛

بامیه؛ خرمالو؛

گلابی؛ ریواس؛

آلو؛ بادام؛

میوه‌های خشك؛ میوه كاج؛

پسته؛ ماست كم چرب؛

دانة آفتابگردان؛ سیر.

ریحان؛   

دانه کنجد سیاه؛       

هلو، گلابی و انواع توت به عنوان منابع غنی از پكتین، تخم بزرك چرخ كرده، 1 تا 3 قاشق در روز با مقدار فراوان آب

آب سیب؛ آب هویج؛

آب كرفس؛ آب گلابی؛

آب آلو؛ آب ترب سیاه؛

آب گوجه فرنگی؛ آب اسفناج.

آب جعفری؛            

ج) گیاه درمانی مفید برای سرماخوردگی

اكیناسه -3 میلی‌لیتر تنتور سه بار در روز یا كپسول‌های 300 تا 600 میلی‌گرمی روزی 3 بار، هنگام بروز اولین علائم به مدت 10 تا 14 روز مصرف شود، دارای خواص ضدویروسی، از علائم بیماری می‌کاهد.

زنجبیل- چای، زنجبیل تازه را خرد كنید، بخیسانید و سپس آبگیری كنید، فلفل قرمز بزرگ و عسل بیفزایید.

هیدراستیس– تنتور یا 4 تا 6 گرم پودر سه بار در روز، غشاءهای مخاطی گلو را تسكین می‌بخشد، چای به التهاب گلو كمك می‌كند، دارای خواص ضدویروسی

سیر– دارای خواص ضد ویروسی، سیستم ایمنی را تقویت می‌كند.

شیرین بیان – دارای خواص ضدویروسی، تقویت كننده سیستم ایمنی

اقسطی– دارای خواص ضدویروسی

پوسته بید، عروس چمنزار– نشانه‌های سرماخوردگی و آنفلونزا را بهبود می‌بخشد، دارای تركیبات شبیه آسپرین هستند.

نارون هندی، گل ختمی- موسیلاژن هستند و غشاهای مخاطی را نرم می‌کنند.

مریم گلی، بومادران- برای گلودرد، یا التهاب گلو

د) سایر توصیه های مفید برای سرماخوردگی

- رایحه درمانی

درخت چای، سوسنبر، رزماری– صورت و گلو را ماساژ دهید.

اكالیپتوس، اسطوخودوس، درخت چای، سوسنبر – به صورت فرو بردن و استنشاق بخار، چندین قطره به آب شستشو در حمام بیفزاید.

سقیط یا سعدالحمار- یك قطره در زمان بروز علائم التهاب گلو (گلودرد)، در صورت بازگشت التهاب تكرار شود، یك آنتی بیوتیك است.

گیاه معطر لیمو- ضدعفونی كننده، دارای اثر آرام بخش

آویشن- دارای خواص ضدویروسی است.

- طب سوزنی

 عملكرد سیستم ایمنی را تقویت می‌كند.

- طب فیزیكی

طب فشاری – نقاط خاصی علائم را فرو می‌نشاند.

ماساژ درمانی شیاتسو؛

- درمان ذهنی- جسمی

یوگا- دستگاه ایمنی را تقویت می‌كند و تكرر سرماخوردگی را كاهش می‌دهد، تمرینات تنفسی دستگاه تنفسی را قوی‌تر می‌سازند.

 

برچسب ها: درمان سرماخوردگی، درمان آنفلوانزا، مواد مغذی مفید برای سرماخوردگی، غذاهای مفید برای سرماخوردگی، گیاه درمانی مفید برای سرماخوردگی، توصیه های مفید برای سرماخوردگی، رایحه درمانی در سرماخوردگی، طب سوزنی و سرماخوردگی، طب فیزیکی و سرماخوردگی تعداد بازديد: 405 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز