Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 01:21

13
تیر
زانودرد و طب سنتی (2)

زانودرد و طب سنتی (2)

زیاده‌روی در مصرف سبزیجاتی مانند شوید، خرفه، گوجه فرنگی، خیار و افراط در مصرف گوشت ماهی بدون مصلحاتش (یعنی یک قاشق عسل یا هفت عدد خرما) می‌‌تواند موجب زانودرد و ضعف ماهیچه‌‌های اطراف زانو شود.

اما طب سنتی- اسلامی نسخه‌ای مجرب برای درمان این بیماری به شرح ذیل دارد:

الف) پرهیز از غذاهای فراوری شده مثل کنسروها و خوراک‌‌های کارخانه‌ای حاوی نگهدارنده‌‌ها

ب) کمتر مصرف کردن غذاهای سرد خصوصا برنج سفید، مرغ کارخانه‌ای، سیب زمینی، گوشت گاو، لبنیات بدون مصلحات و فست فود‌‌ها

ج) پرهیز از استرس وعصبانیت

د) مصرف بیشتر غذاهای گرم همچون گوشت بره، بوقلمون، بلدرچین، نان گندم سبوس‌دار، روغن زیتون، ادویجات گرم، عدس قرمز به جای عدس معمولی

هـ) قرار ندادن پاها خصوصا زانوها در معرض هوای سرد زمستان یا وسایل سرمایشی و حتی‌الامکان مالش زانو با روغن زوفا و سپس بستن زانوبند برای گرم نگه داشتن زانو

نقرس

این بیماری در اثر ازدیاد اسیداوریک خون و رسوب آن در مفاصل به صورت کریستال پدید می‌‌آید. در بیماری نقرس مفاصل بدن از جمله مفصل زانو علاوه بر دردناک شدن، ملتهب، متورم و قرمز می‌‌شود.

بهترین راه تشخیص بیماری نقرس، اندازه‌گیری میزان اسید اوریک خون می‌‌باشد. باید دانست که افراد مبتلا به نقرس، می‌‌بایست مصرف غذاهای پروتئینی که حاوی اسیدآمینه پورین هستند را محدود کنند.

یا به عبارت ساده‌تر، حبوبات، گوشت و تخم مرغ کمتری مصرف کنند. در ضمن تا حصول بهبودی هر روز تعدادی برگ خام یا پخته انگور یا جوشانده برگ گردو میل شود و نباید فراموش شود که در جامعه ایرانی، یکی از مهمترین علل بالا رفتن اسید اوریک خون، عادت به نوشیدن هرروزه چای می‌‌باشد.

در ضمن باید توجه داشت که مصرف غذاهای سرخکرده، کاکائو، الکل، قهوه، جگر، قلوه مغز، کله پاچه و گوجه فرنگی نیز، اسید اوریک خون را زیاد کرده و زمینه‌ساز ابتلا به نقرس می‌‌باشند. علاوه بر این، توصیه می‌‌گردد که از غذاهای سرشار از پتاسیم نظیر سیب، سرکه سیب، پرتقال، نارنج، مویز، خربزه، پیاز، ترب، سویا، رازیانه، بادام و فندق بیشتر استفاده شود.

همچنین نباید فراموش نمود که کاهش وزن سریع و رژیم‌‌های غذایی سخت نیز می‌‌تواند اسید اوریک خون را بالا ببرد.

باید توجه کرد که درد، تورم و قرمزی زانو همراه با تب نشان دهنده عفونت در مایع مفصلی زانو می‌‌باشد که در این صورت تخلیه کردن مایع مفصلی و سپس استفاده از آنتی بیوتیک مناسب، تجویز می‌‌شود.

در خاتمه خاطر نشان می‌‌کنم که زیاده‌روی در مصرف سبزیجاتی مانند شوید، خرفه، گوجه فرنگی، خیار و افراط در مصرف گوشت ماهی بدون مصلحاتش (یعنی یک قاشق عسل یا هفت عدد خرما) می‌‌تواند موجب زانودرد و ضعف ماهیچه‌‌های اطراف زانو شود.

همچنین باید دانست که عادت به نوشیدن آب خیلی سرد و یخ موجب شکل‌گیری خلط‌‌های غلیظ و چسبنده‌ای در مفاصل می‌‌شود که به مرور سخت‌تر و منجمد شده و مانع حرکت طبیعی مفاصل از جمله مفصل زانو می‌‌گردد.

 

 

برای خواندن بخش اول -زانودرد و طب سنتی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: زانو درد، طب اسلامی، درمان زانو درد، زانودرد و طب سنتی، تغذیه و زانو درد، نقرس و زانو درد، افزایش اسید اوریک خون تعداد بازديد: 876 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز