Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 03:56

9
خرداد
تغذیه در طب سنتی (5)

تغذیه در طب سنتی (5)

نگاه داشتن دانه انار همراه قسمت سفید آن در دهان به ویژه اگر معده به سردی‌جات حساس باشد، برای کاهش تهوع و ویار مفید است.

 

 در صورتی كه فرد باردار به ویار شدید مبتلا می‌باشد، استفاده از برخی میوه‌ها با طعم ملس (نه شیرین و نه ترش) مانند انار ملس، سیب و به ملس به كاهش تهوع و استفراغ كمك می‌كند. توصیه می‌شود انار حتما با قسمت‌های سفید داخلی آن (اصطلاحا پیه انار) خورده شود، به ویژه در افرادی كه به ویار شدید مبتلا می‌باشند و یا تمایل به خوردن خاك، مهر و برنج خام دارند. نگاه داشتن دانه انار همراه قسمت سفید آن در دهان به ویژه اگر معده به سردی‌جات حساس باشد، برای کاهش تهوع و ویار مفید است.

 مصرف سنجد كمی نارس و یا خرمای كمی نارس، خرمالوی خیلی كامل نرسیده، ‌به یا سیب خوب نرسیده و كمی ترش نیز می توانند برای کاهش ویار مفید ‌باشند. توصیه می‌شود صبح ناشتا یك تکه كوچك از این موارد (سیب، به، انار، خرما یا سنجد) خورده شود.

در زمان‌های قدیم، این مواد را می‌كوبیدند و ضمادی خمیری شكل تهیه نموده و آن را روی پارچه‌ای پهن می‌كردند و چند دقیقه در بالا و سمت چپ شكم افراد باردار قرار می‌دادند. این ضماد حالت جمع كنندگی دارد و با ایجاد انقباض مختصر در معده و دریچه فوقانی آن می‌تواند به کاهش ترش کردن و تهوع کمک نماید.

 نوعی دیگر از تهیه مواد غذایی در این دوران، برشته كردن است. توصیه می‌شود میوه به را رنده كرده، تفت داده و شخص باردار چند دقیقه در دهان نگاه دارد یا بجود. همچنین می‌توان آن را دم کرد و به صورت چای (چای به) میل نمود.  استفاده از مربای گل قند (گل‌انگبین) كه از گل محمدی و قند تهیه شده نیز مفید می‌باشد.

 توصیه می‌شود در این دوران قدری از موادی كه رو به ترشی هستند استفاده شود (به ویژه افراد دارای مزاج گرم). مسلما این دستور برای افراد سرد مزاج یا با معده‌های سرد و رطوبتی مصداق ندارد.

 استفاده از رب برخی از میوه‌ها مانند انار یا غوره كه خیلی ترش نباشد (یا همراه با عسل) به ویژه برای كسانی كه به ویار مبتلا می‌باشند، مفید است.

 در افرادی كه مشكلات معده و نفخ دارند، می توانند از این دستور بهره ببرند. مقداری (حدود 1 قاشق غذاخوری) زیره سیاه یا سبز را بگذارند در یك لیوان سركه حدود یك شبانه روز بماند (خیس بخورد) و بعد زیره خارج و خشك شود.

سپس با مقدار كمی (به اندازه یك نخود) كندور همراه با سبزی‌های معطر مانند مرزه در هاون كوچك نیم‌كوب كرده و از این پودر 1 ربع تا 20 دقیقه بعد از وعده‌های غذایی به مقدار 1قاشق چایخوری تا 1 قاشق مرباخوری میل نمایند. رعایت این دستور به ویژه بعد از مصرف غذاهای سرد می تواند به كاهش نفخ و سنگینی معده كمك نماید.

  روش دیگر اینست که 2 قاشق غذاخوری زیره سبز را با 3 تا 4 قاشق غذاخوری شكر پودر نموده  (این پودر به اندازه مصرف چند روز می‌باشد) و 15 تا 20 دقیقه بعد از غذا، به میزان 1 قاشق چایخوری از این پودر را با آب دهان آرام آرام میل كنند. استفاده از این پودر در كاهش نفخ و مشكلات گوارشی مفید است.

همچنین می‌توان در تهیه آن از تخم گشنیز هم استفاده كرد. مصرف آن برای افرادی كه بعد از غذا خوردن احساس سنگینی و بخار و گاز و سنگینی در مغز و سرشان می‌كنند (حالت منگی بعد غذا)، مفید است.  توصیه می‌شود خانم‌های باردار از مصرف غذاهای چرب و سرخكرده اجتناب نمایند چون هضم آن ها سخت است.

 توصیه می‌شود خانم‌های باردار به هنگام تشنگی، آب را ناگهان و به مقدار زیاد سر نكشند، بلكه یك فنجان آب (سرد نباشد) را جرعه جرعه بنوشند.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- تغذیه در طب سنتی- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش دوم- تغذیه در طب سنتی- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش سوم- تغذیه در طب سنتی- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش چهارم- تغذیه در طب سنتی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: سنجد، خرمای نارس، ویار، راه های كاهش تهوع، ضماد، معده‌های سرد، مشكلات معده تعداد بازديد: 765 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز