Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 09:06

19
اردیبهشت
زردچوبه؛ ادویه‌ای پرخاصیت (2)

زردچوبه؛ ادویه‌ای پرخاصیت (2)

زردچوبه اثرات ضد التهابی قوی دارد. گزارش شده است كه اثرات ضدالتهابی تجویز خوراكی زردچوبه در كوتاه مدت مشابه هیدروكورتیزون می‌باشد.

 

آپوپتوز یا مرگ سلولی برنامه‌ریزی شده، در سلول‌های سرطانی غیر فعال شده است. در مطالعات مختلف نشان داده شده است که کورکومین باعث القاء آپوپتوز می‌شود. گونه‌های اکسیژن فعال (ROS)، رادیکال‌های آزاد بسیار واکنش پذیر هستند که باعث آسیب و مسمومیت سلول‌ها می‌شوند.

کورکومین باعث محافظت در مقابل آسیب اکسیداتیو توسط مهار رادیکال‌های آزاد می‌شود. همچنین به عنوان یک ضد التهاب باعث جلوگیری از تشکیل تومور، ارتقاء، پیشرفت و انتشار آن می‌شود.

دوز مصرفی: میزان مصرف زرد چوبه به عنوان دارو تا روزی 3 گرم برای اشخاص بالغ بلامانع می‌باشد. همچنین مصرف 8 الی 10گرم روزانه زردچوبه به مدت 3 ماه جهت پیشگیری سرطان اولیه بدون عوارض جانبی بوده است.  اگر چه کورکومین خالص در مسیر چندین بیماری مورد بررسی قرار گرفته است، اما شواهد در مورد اثرات رژیم غذایی زردچوبه محدود است.

 زردچوبه و بیماری‌های قلبی عروقی

زردچوبه اثرات ضد التهابی قوی دارد. گزارش شده است كه اثرات ضدالتهابی تجویز خوراكی زردچوبه در كوتاه مدت مشابه هیدروكورتیزون می‌باشد، ولی در طولانی مدت اثرات آن كمتر از این دارو است، اما مهم آنكه مصرف خوراكی آن جهت اثر ضد التهابی بدون هیچ گونه عوارض جانبی است.

گزارش‌های متعدد نشان داده‌اند که التهاب نقش مهمی ‌در بسیاری از بیماری‌های قلبی عروقی دارد. آترواسکلروز آسیب اکسیداتیو است که بر لیپوپروتئین‌ها و سلول‌های دیواره‌های رگ‌های خونی اثر می‌گذارد. اکسیداسیون لیپوپروتئین با چگالی کم (LDLs) نقش مهمی‌در آترواسکلروز دارد که این LDL اکسید شده یک محصول سمی ‌برای انواع مختلف سلول‌ها از جمله سلول‌های اندوتلیال می‌باشد.

تاثیر زردچوبه در مهار اكسیداسیون LDL، تکثیر سلول‌های عضلات صاف عروق و تجمع پلاكت‌ها كه از فاكتورهای موثر در تشكیل پلاك آترواسكلروز است احتمالا در پیشگیری و بهبود بیماری‌های قلبی و عروقی موثر می‌باشد. همچنین زردچوبه می‌تواند باعث تثبیت غشای سلولی شود.

 زردچوبه و بیماری دیابت

نشان داده شده التهاب نقش عمده‌ای در توسعه دیابت نوع 2 دارد. کورکومین می‌تواند باعث کاهش سطح قند خون و افزایش قابل توجهی در سطح انسولین پلاسما شود. همچنین کورکومین باعث کاهش قابل توجهی در سطوح سرمی‌ و کبدی کلسترول تام، تری‌گلیسیرید، اسیدهای چرب آزاد، فسفولیپیدها، فعالیت HMG کوآنزیم ردوکتاز، VLDL و LDL می‌شود. مکانیسم احتمالی کاهش قند خون توسط کورکومین، ماهیت آنتی‌اکسیدانی آن و مهار رادیکال‌های آزاد می‌باشد. 

 زردچوبه و بیماری‌های عصبی

مغز یک عضو بسیار اکسیداتیو است و با وجود اینکه تنها 2 درصد از وزن بدن را تشکیل می‌دهد، 20 درصد از اکسیژن بدن را مصرف می‌کند. با افزایش سن، یون‌های فلزی مانند آهن ، روی  و مس در مغز تجمع می‌یابد. در نتیجه، مغز در برابر بسیاری از اکسیدان‌ها قرار می‌گیرد.

بسیاری از بیماری‌های عصبی در نتیجه تجمع پروتئین‌ها، آسیب اکسیداتیو و التهاب می‌باشد. نشان داده شده کورکومین دارای ویژگی‌های متعدد و مطلوب برای پیشگیری از بیماری‌های عصبی می‌باشد، از جمله: آلزایمر، پارکینسون، مولتیپل اسکلروزیس(MS)، صرع، ضربه به سر، پیری، افسردگی و سکته مغزی.

عوارض جانبی

 زردچوبه یك ماده افزودنی به غذای روزانه انسان‌ها در اكثر جوامع است و تاكنون عوارض جانبی خطرناكی با مصرف آن گزارش نشده است، ولی عوارض جانبی این ماده در موارد خاصی مشاهده شده است كه باید مورد توجه قرار گیرد. در افراد مبتلا به سنگ کیسه صفرا یا اختلال مجاری صفراوی به دلیل عمل تحریکی کورکومین در انقباض ماهیچه صاف استفاده از زردچوبه منع شده است.همچنین تجویز آن به افراد مبتلا به سنگ صفرا، یرقان ناشی از انسداد مجاری صفرا و كولیك حاد مجاری صفرا پیشنهاد نمی‌شود.

 تداخل دارویی

 تجویز زردچوبه همزمان با لوواستاتین و آتورواستاتین و همچنین داروهای كاهنده قند خون و همچنین داروهای كاهنده فشار خون احتمالا موجب تشدید اثر آنها می‌شود. زردچوبه همچنین موجب مهار فعالیت پلاكت‌ها می‌شود؛ در نتیجه مصرف آن همزمان با داروهایی مانند آسپرین و ضدانعقادها مانند وارفارین و هپارین توصیه نمی‌شود. این را باید در نظر داشت كه مصرف زردچوبه به عنوان دارو جهت پیشگیری و درمان بیماری‌های متعدد نیاز به آزمایش‌های بالینی تكمیلی دارد.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- زردچوبه؛ ادویه‌ای پرخاصیت- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: هیدروكورتیزون، آپوپتوز، زردچوبه و بیماری‌های قلبی عروقی، مسمومیت سلولی، زردچوبه و بیماری دیابت، زردچوبه و بیماری‌های عصبی تعداد بازديد: 706 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز