Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 02:21

19
اردیبهشت
زردچوبه؛ ادویه‌ای پرخاصیت (1)

زردچوبه؛ ادویه‌ای پرخاصیت (1)

در طب سنتی زردچوبه به عنوان یك باد شكن شناخته شده است و مصرف آن با غذا موجب بهبود هضم غذا و كاهش نفخ معده می‌شود.

 مولود پیاب؛ کارشناس ارشد علوم بهداشتی در تغذیه

 

 

 

زردچوبه با نام علمی‌curcuma longa ادویه‌ای است هندی که متعلق به خانواده زنجبیل می‌باشد. این گیاه، بومی‌آسیای شرقی می‌باشد و در بخش‌های مختلف هند، چین، تایوان و ژاپن کشت می‌شود. قسمت‌های مورد استفاده این گیاه برای مصارف خوراکی و دارویی، ریزوم‌ها (ساقه زیرزمینی) آن می‌باشد. کورکومین (diferuloylmethane)، رنگدانه زرد استخراج شده از ریزوم است.

کورکومین به خاطر دارا بودن گروه فنولی خود، یک ضدالتهاب و آنتی‌اكسیدان قوی به شمار می‌آید. این خواص زردچوبه باعث شده است كه مصرف آن در بیماری‌های گوارشی، كبدی، سرطان، آرتریت روماتوئید، آلرژی، آسم، آترواسكلروز، بیماری‌های عصبی و دیابت مورد نظر قرار گیرد

زردچوبه و بیماری‌های گوارشی

در طب سنتی زردچوبه به عنوان یك باد شكن شناخته شده است و مصرف آن با غذا موجب بهبود هضم غذا و كاهش نفخ معده می‌شود. همچنین با تاثیر در تحریك و تولید صفرا و در نتیجه هضم چربی‌ها موجب بهبود هضم غذا می‌شود، لذا مصرف این ماده در افراد مبتلا به اختلالات گوارشی مزمن و افرادی كه بعد از مصرف غذا احساس خستگی و یا احساس نفخ می‌كنند، پیشنهاد شده است.

 تجویز 500 میلی گرم پودر زردچوبه به 166 بیمار مبتلا به سوء‌هاضمه به طور معنی داری موجب بهبود سوء‌هاضمه در این بیماران شده است. در یك مطالعه بالینی دیگر كه روی 10 بیمار مبتلا به زخم معده انجام شد، تجویز یك گرم زردچوبه در روز موجب تسریع در بهبود زخم و كاهش درد معده شد.

همچنین در مطالعه‌ای كه روی 89 بیمار مبتلا به كولیت زخمی ‌انجام شد تاثیر این ماده گیاهی با دوز 2 گرم در روز در درمان و پیشگیری از عود بیماری در مقایسه با دارونما به طور معنی‌داری بیشتر بوده است. زردچوبه به عنوان مهار كننده اسپاسم ماهیچه صاف موجب كاهش دردهای شكمی‌ ناشی از كولیت اولسراتیو در انسان می‌شود. به علاوه گزارش شده كه زردچوبه موجب مهار رشد هلیكوباكترپیلوری می‌شود.

این را باید در نظر داشت كه مصرف زردچوبه به عنوان دارو جهت پیشگیری و درمان بیماری‌های متعدد نیاز به آزمایش‌های بالینی تكمیلی دارد.

 زردچوبه و بیماری‌های التهابی

آسیب‌های التهابی از جمله عوامل ایجادكننده  درد مفاصل هستند، لذا زردچوبه با اثر آنتی‌اكسیدانی و ضد‌التهابی می‌تواند در كاهش درد مفاصل موثر باشد. در دو مطالعه كه تاثیر زردچوبه با دوز 1200میلی گرم روزانه بر بیماری آرتریت روماتوئید در مقایسه با فنیل بوتازون با دوز 30 میلی گرم روزانه انجام شده است، بهبود خشكی مفاصل صبحگاهی، مدت قدم زنی و كاهش ورم و درد مفاصل گزارش شده است.

 زردچوبه و ابتلا به سرطان

در تحقیقات متعدد نشان داده شده است كه مصرف بعضی از مواد غذایی و گیاهان دارویی می‌تواند موجب مهار رشد سلول‌های سرطانی شود. گزارش تحقیقات اپیدمیولوژیک حاكی از آن است كه در كشورهایی كه مصرف زردچوبه بالا است، سرطان‌های روده‌ای كمتر مشاهده شده است.

در مقالات متعددی اثرات آنتی‌اكسیدانی، ضدسمیت، ضدالتهاب و ضد سرطانی كوركومین گزارش شده است. اثرات ضد سرطانی زردچوبه از این نظر با اهمیت است كه زردچوبه به عنوان یك ماده افزودنی به غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد و مصرف این ماده با دوز بالا از تكثیر سلول‌های سرطانی پیشگیری نموده، ولی به سلول‌های سالم آسیبی وارد نمی‌كند.

زردچوبه به طور مستقیم موجب مهار تشكیل عروق جدید شده و به طور غیر مستقیم با مهار تولید عوامل محرك در تشكیل عروق جدید، هورمون‌های رشد فیبروبلاست و هورمون رشد اپیدرم، از رشد سلول‌های سرطانی پیشگیری می‌كند. اثرات ضدسرطانی كوركومین روی بسیاری از رده سلول‌های سرطانی از جمله: پانكراس، رحم انسان و دیگر رده‌های سلولی و سرطان كلیوی ناشی از تجویز مواد سرطان‌زا گزارش شده است. در مطالعات بالینی اثر درمانی زردچوبه در درمان بیماری سرطان گزارش شده است. 

در یك مطالعه با تجویز زردچوبه به بیماران مبتلا به لوسمی‌تاثیر مثبت این داروی گیاهی گزارش شد. همچنین در دو مطالعه تجویز زردچوبه با دوز 8 و 10 گرم در روز روی بیماران مبتلا به سرطان اولیه پروستات اثر درمانی قابل توجه بدون عوارض جانبی داشته است.

به علاوه گزارش شده است كه تجویز كوركومین به میزان 150 میلی گرم روزانه به بیماران مبتلا به سرطان لوزالمعده بدون هیچ گونه عوارض جانبی اثر درمانی قابل توجه داشته است. در مطالعات مکانیسم‌های عمل متعددی برای اثر ضد سرطانی کورکومین ذکر شده است. نشان داده شده است که کورکومین دارای اثرات آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و آپوپتوزیس می‌باشد...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- زردچوبه؛ ادویه‌ای پرخاصیت- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: خواص زردچوبه، زردچوبه، ادویه زردچوبه، گیاه زردچوبه، مصارف زردچوبه، کورکومین، زردچوبه و بیماری‌های گوارشی تعداد بازديد: 793 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز