Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 11:13

29
فروردین
ادويه‌ها دوستان رنگارنگ سلامتی (1)

ادويه‌ها دوستان رنگارنگ سلامتی (1)

سیستم ایمنی بسیار پیچیده است، ولی زمانی می‌تواند درست عمل كند كه به خوبی تغذیه و تقویت شده باشد. ادویه‌دار كردن غذاها یكی از ساده‌ترین راه‌ها برای تقویت سیستم ایمنی است.

تحریریه دنیای تغذیه

 

 

 

ادویه‌ها یكی از اجزای جدایی‌ناپذیر آشپزی هستند و تقریبا همه آشپزها برای بهتر كردن مزه غذاها از این مواد استفاده می‌كنند. شاید بیشتر ما فقط همین خاصیت طعم‌دهندگی ادویه‌ها را بدانیم، ولی این مواد غذایی دارای خواص بسیار مفیدی نیز هستند كه بر اهمیت مصرف آنها می‌افزاید. در اینجا چند خاصیت مفید ادویه‌ها را كه به حفظ سلامتی كمك می‌كنند، می‌خوانید: 

فعالیت آنتی اكسیدانی ادویه‌ها

آنتی اكسیدان‌ها موادی هستند كه با خنثی كردن اثر رادیكال‌های آزاد، از آسیب رسیدن به سلول‌ها جلوگیری می‌كنند. وقتی بدن از لحاظ این مواد دچار كمبود باشد، فعالیت اكسیدكنندگی رادیكال‌های آزاد باعث آسیب رسیدن به سلول‌ها می‌شود كه می‌تواند بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان را ایجاد كند.

فعالیت اكسیدكنندگی می‌تواند در اثر عفونت‌ها، سیگار كشیدن، آلودگی، پرتوگیری، ورزش بیش از اندازه، فشار روانی و چاقی به جریان بیفتد. آسیبی كه این فعالیت مخرب می‌تواند به بدن وارد كند در گستره وسیعی قرار می‌گیرد. بیماری‌های آلزایمر، پاركینسون، سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی- عروقی و دیابت از جمله این بیماری‌ها هستند.

برخی از آنتی اكسیدان‌ها توسط بدن تولید می‌شوند، ولی تعدادی دیگر از آنها باید از منابع خارجی و غذایی كه می‌خوریم تامین شوند. ادویه‌ها یكی از منابعی هستند كه خاصیت آنتی اكسیدانی دارند. می‌توان گفت ادویه‌ها به اندازه میوه‌ها و سبزی‌ها و در مواردی بیشتر از آنها دارای آنتی اكسیدان هستند. 

خاصیت ضدالتهابی ادویه‌ها

بسیاری از بیماری‌ها با التهاب سیستمیك در بدن همراهند و بسیاری از بیماری‌های مزمن در این گروه جای می‌گیرند كه می‌توانند به ارگان‌های حیاتی بدن آسیب برسانند. این نوع التهاب می‌تواند در اثر عوامل متعددی همچون چاقی، عفونت، بیماری‌های لثه، سموم و بیماری‌های خودایمنی ایجاد شود.

مواد مغذی گیاهی موجود در ادویه‌ها می‌توانند با عمل مستقیم علیه مكانیسم التهابی، اثر مخرب این عوامل را كاهش دهند. ادویه‌هایی كه بیش از بقیه این خاصیت را در خود دارند، عبارتند از: برگ بو، زنجفیل، اورگانو، رزماری، آویشن و زردچوبه. 

ادویه‌ها و تقویت سیستم ایمنی

وجود یك سیستم ایمنی برای پیشگیری از بروز سرطان، عفونت‌ها و دیگر بیماری‌ها ضروری است. با وجودی كه سیستم ایمنی با افزایش سن تضعیف می‌شود، ولی ما می‌توانیم با پیروی از یك رژیم غذایی سرشار از ادویه‌های تقویت‌كننده سیستم ایمنی، این اثر را خنثی یا كمرنگ كنیم.

با این كار بدن ما با عوامل بیماریزا و سرطانزا مبارزه می‌كند و به این ترتیب از ابتلا به بیماری‌های خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید، لوپوس و مانند اینها جلوگیری می‌شود.

سیستم ایمنی بسیار پیچیده است، ولی زمانی می‌تواند درست عمل كند كه به خوبی تغذیه و تقویت شده باشد. ادویه‌دار كردن غذاها یكی از ساده‌ترین راه‌ها برای تقویت سیستم ایمنی است. هزاران سال است كه انسان از ادویه‌ها در غذای خود استفاده می‌كند. اگر می‌خواهید سیستم ایمنی بدن خود را تقویت كنید و كمتر بیمار شوید، این چهار ادویه را به غذاهای خود اضافه كنید: 

خواص دارچین

 این ماده مانع مقاومت بدن نسبت به انسولین می‌شود، تمركز و توجه را بهبود می‌بخشد و می‌تواند جلوی فعالیت كاندیدا (نوعی قارچ كه باعث عفونت می‌شود) را هم بگیرد. دارچین سرشار از منگنز می‌باشد. این ماده معدنی برای استحكام استخوان‌ها مفید است و به فعالیت بهترغده تیروئید و اعصاب كمك می‌كند. 

خواص زیره

 این ماده همان طور كه به غذای شما طعم می‌دهد، به هضم غذا نیز كمك می‌كند. همچنین زیره برای درمان سرفه و بیماری‌های سینه به كار می‌رود. این ماده سرشار از آهن و منبع خوبی از منگنز است...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- ادويه‌ها دوستان رنگارنگ سلامتی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: خواص ادویه ها، ادویه ها، فعالیت آنتی اكسیدانی ادویه‌ها، ادویه ها و بیماری ها، ادویه ها و سلامتی، ادویه‌ها و تقویت سیستم ایمنی، خواص دارچین تعداد بازديد: 1091 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز