Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 17:42

29
فروردین
ادويه‌ها دوستان رنگارنگ سلامتی (2)

ادويه‌ها دوستان رنگارنگ سلامتی (2)

اورگانو خوشمزه‌ترین راه برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ، تسكین سرماخوردگی، آنفلوانزا و تب است و به هضم غذا هم كمك می‌كند.

 

خواص اورگانو

از این ماده برای پخت نان سیر، پیتزا و املت استفاده می‌شود. اورگانو خوشمزه‌ترین راه برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ، تسكین سرماخوردگی، آنفلوانزا و تب است و به هضم غذا هم كمك می‌كند. این ماده دارای آهن و منگنز زیادی است. 

خواص فلفل قرمز

اضافه كردن فلفل قرمز به غذاها به بهبود وضعیت قلب و عروق و جریان گردش خون كمك می‌كند. این ادویه منبع بسیار خوبی از ویتامین A‌ است و منگنز فراوانی هم در خود دارد. 

اثر خنثی‌كنندگی سموم 

ما پیوسته در معرض انواع و اقسام سموم هستیم؛ از آلاینده‌های محیطی گرفته تا مواد شیمیایی سرطانزا كه در برخی غذاها یافت می‌شوند. بدن ما می‌تواند با تعداد محدودی از این سموم مقابله كند و برای مقابله با بقیه نیاز به كمك دارد. مواد موجود در ادویه‌ها توانایی بدن را در مقابله با سموم افزایش می‌دهند.

ادویه‌هایی چون خردل، زیره كرمان، عصاره مركبات، سیر، رزماری و زردچوبه می‌توانند اثرات مخرب بسیاری از سموم و مواد سرطانزا را خنثی كنند.

خاصیت ضدسرطانی

 علت اصلی بروز سرطان، آسیب رسیدن به DNA‌ است كه در اثر افزایش سن، آمادگی ژنتیكی و یا قرار گرفتن در معرض مواد سرطانزا ایجاد می‌شود. بسیاری از مواد موجود در ادویه‌ها با محافظت از DNA‌ در برابر رادیكال‌های آزاد، نقش پیشگیری‌كننده از سرطان دارند. این مواد از تولید بیش از اندازه مواد سمی در بدن جلوگیری نموده، اثر فعالیت‌هایی را كه در بروز سرطان نقش دارند، خنثی می‌كنند.

همچنین برخی ادویه‌ها اثر درمانی برای سرطان دارند. تعدادی از آنها تاثیر شیمی‌درمانی و رادیوتراپی را تقویت می‌كنند و از سوی دیگر عوارض آنها را نیز كاهش می‌دهند. مهم‌ترین ادویه‌های ضدسرطان عبارتند از: ریحان، فلفل سیاه، زیره كرمان، سیر، زنجفیل، چای سبز، خردل، رزماری، زردچوبه، رازیانه و میخك.

اثر ضددیابت ادویه‌ها

مواد مغذی موجود در ادویه‌ها می‌توانند بسیاری از مكانیسم‌هایی را كه به سندرم متابولیك و دیابت می‌انجامند، كنترل كنند. همچنین آنتی‌اكسیدان‌های موجود در ادویه‌ها از بدن در برابر اثر اكسیدكنندگی شدیدی كه دیابتی‌ها به شدت در معرض‌ آن هستند، محافظت می‌كنند.

ادویه‌ها و مقابله با آلزایمر

 علت اصلی آلزایمر ناشناخته است، ولی عوامل متعددی مانند اثر اكسیدكنندگی، التهاب و تجمع سموم در مغز در بروز آن موثرند. شیوع آلزایمر در جوامعی كه مردمان آن از ادویه بیشتری استفاده می‌كنند، كمتر است. زردچوبه، رزماری، زنجفیل و سیر اثر محافظتی خوبی در مقابل این بیماری از خود نشان داده‌اند.

خواص آنتی‌اكسیدانی، ضدالتهابی و ضدسموم این مواد همگی به این خاصیت كمك می‌كند و یكی از مهم‌ترین گروه‌های غذایی موثر در پیشگیری از آلزایمر به شمار می‌آیند.

ادویه‌ها و مقابله با بیماری‌های قلبی

بیماری‌های قلبی عوامل بسیاری دارند؛ مانند كلسترول و تری‌گلیسیرید بالا، پرفشاری خون، چاقی، سیگار كشیدن و دیابت. ادویه‌ها در پیشگیری از بروز این بیماری‌ها مؤثرند، چرا كه بیشتر عوامل خطرساز و دیگر بیماری‌هایی را كه در بروز بیماری‌های قلبی نقش دارند، تعدیل می‌كنند.

دارچین، كیپر، گشنیز، سیر، زنجفیل، خردل، اورگانو، رزماری، آویشن و دیگر ادویه‌ها اثر پیشگیرانه قوی در برابر سكته قلبی و مغزی از خود نشان داده‌اند.

مقابله با تحلیل رفتن ماكولا

تحلیل رفتن ماكولای چشم كه به طور عمده با افزایش سن و در بین سالمندان مشاهده می‌شود، می‌تواند به نابینایی منجر شود. این بیماری را AMD‌ می‌گویند. تحقیقات بسیاری نشان داده‌اند كسانی كه در رژیم غذایی خود از ادویه‌‌های حاوی آنتی اكسیدان‌ها استفاده می‌‌كنند، كمتر به این بیماری مبتلا می‌شوند.

اثر ضدپیری ادویه‌ها

پیری فرایند پیچیده‌ای است كه چندین چهره دارد و هم تحت تاثیر عوامل ژنتیكی است و هم تحت تاثیر عوامل محیطی. فرایند‌هایی چون اثر اكسیدكنندگی و التهاب‌های سیستمیك با بسیاری از بیماری‌های ناشی از پیری در ارتباطند. بنابراین فرایند پیری می‌تواند با تغذیه صحیح، از جمله استفاده از ادویه‌ها كه حاوی تركیبات ضد التهاب و آنتی اكسیدان هستند، به تاخیر بیفتد.

نكته: مصرف ادویه‌ها نباید از حد معمول افزون‌تر شود؛ زیرا مصرف فراون آنها خود موجب بروز برخی عوارض گوارشی و عصبی خواهد شد.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- ادويه‌ها دوستان رنگارنگ سلامتی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: خواص فلفل قرمز، ادویه ها و قلب، گردش خون و ادویه ها، انواع سموم، مواد سرطانزا، خاصیت ضدسرطانی ادویه ها، اثر ضددیابت ادویه‌ها، ادویه‌ها و مقابله با آلزایمر، اثر ضدپیری ادویه‌ها تعداد بازديد: 675 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز