Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 28 فروردین 1403 - 13:13

30
اسفند
چگونه تعطیلات بهتری داشته باشید؟

چگونه تعطیلات بهتری داشته باشید؟

تعطیلات عید نوروز بهترین زمان برای رفع خستگی و بدست آوردن دوباره نیروی جسمی و روحی است. با رعایت یک سری نکات می‌توان از این روزهای تعطیل نهایت استفاده را برد.

ملیکه السادات عقیلی؛ کارشناس ارشد مشاوره بالینی

 

هر ساله مردم از اوایل اسفند ماه با اشتیاق و شور و نشاط فراوان به استقبال نوروز و فصل بهار می‌روند.

خانه تکانی، خریدهای مختلف، محیا کردن سفره هفت سین، برنامه ریزی برای تعطیلات و سفر از مهم‌ترین و شادترین اتفاقات این ماه است.

با تغییر فصل از زمستان به بهار، سال نو همراه با نیرو و انرژی بسیار و شور و شوق خاص خود زمان مناسبی برای تصمیم‌های جدید و شاید تغییرو تحول است.

همه‌ی ما به دنبال این هستیم که بهترین استفاده را از تعطیلات خود داشته باشیم؛ تا بعد از این دو هفته به استقبال سال جدید کاری و تحصیلی و زندگی جدید پیشرویمان برویم.

این تعطیلات بهترین زمان است که بتوانیم به کارهای عقب افتاده رسیدگی کنیم، خستگی‌های سال گذشته را از تن به در کنیم، زمان لذتبخش و شادی را کنار خانواده داشته باشیم و بتوانیم با نیروی مثبت به شروع فعالیت‌های روزمره خود بپردازیم.

ما به دنبال ارائه راهکارهایی به شما هستیم که بتوانید بیشترین لذت را از تعطیلات خود ببرید.

صبح زود بیدار شوید

اگر شاغل هستید و یا مجبورید هر روز صبح زودتر از خواب بیدار شوید، ساعت خواب خود را بهم نریزید. پیشنهاد ما به شما تغییر زمان خواب در حدود سی دقیقه است.

اگر ساعت خواب خود را عوض کنید باعث می‌شود تا بعد از تعطیلات در طول روز حالت رخوت داشته باشید و نتوانید از روز خود به خوبی استفاده کرده و مثل سابق سرحال و با انرژی باشید.

همچنین این‌کار باعث می‌شود شما بتوانید از روز خود به بهترین شکل استفاده کنید و در کنار دوستان و خانواده خود لذت ببرید.

زود از خواب بیدار شدن باعث می‌شود شما بتوانید از روز خود به بهترین شکل استفاده کنید و در کنار دوستان و خانواده خود لذت ببرید.

صبح زود بیدار شدن به حفظ شور و نشاط و شادابی کمک می‌کند و هم می‌تواند چرت بعد از ظهر را برای شما شیرین‌تر کند.

چرت زدن بیشتر از 30 دقیقه توصیه نمی‌شود. چرت زدن می‌تواند باعث بالابردن هوشیاری بهبود روحیه و کاهش تنش‌ها باشد.

غذای سالم بخورید

صبحانه را فراموش نکنید، آماده کردن صبحانه‌ ایرانی مثل پنیر، عسل، گردو، نان گرم و نیمرو، می‌تواند فرصت مناسبی برای کنار خانواده بودن و شروع یک روز خوب و با نشاط باشد.

در این فصل و در تعطیلات به دلیل مهمانی‌ها و مسافرت، رستوران رفتن و مصرف شیرینی‌ها، آجیل ممکن است شما از برنامه غذایی روزانه خود دور کند.

این مسئله در عین حال باعث چاقی شما می‌شود و ‌می‌تواند موجب مشکلات گوارشی شود و به تبع آن کج‌خلقی و گرفتگی و بی‌حوصلگی را همرا دارد.

پیشنهاد ما به شما اعتدال و ثبات غذایی است و سعی کنید به اندازه از هر گروه موادغذایی استفاده کنید.

می‌توانید از خوراکی‌های شادی‌بخش مثل میوه‌ها، لبنیات، بستنی و حبوبات استفاده کنید، این مواد سرشار از تریپتوفان هستند که می‌توانند به ایجاد هورمون شادی کمک کند.

فعالیت فیزیکی داشته باشید

اگر در طول سال به طور منظم ورزش می‌کنید در تعطیلات ورزش وفعالیت خود را قطع نکنید.

این‌ کار ممکن است باعث احساس افسردگی و کلافگی و دردهای عضلانی و بی حوصلگی می‌شود. فعالیت فیزیکی را روزانه جز الویت‌های خود در تعطیلات قرار دهید.

پیاده‌روی در روزهای ابتدای بهار، نرمش‌های ساده و حرکات کششی، کوهنوردی، دوچرخه‌سواری این‌کار در کنار اینکه فرصت مناسبی برای معاشرت با اعضای خانواده و دوستان است می‌تواند به خود شما نیز کمک کند.

برنامه‌ریزی کنید

زمانی را در طول سال به یاد آورید که بارها با گله و شکایت به دنبال زمان خالی برای انجام کارهای عقب افتاده، تفریحات و حتی استراحت کردن بودید؛ حالا زمانان است که برنامه‌ریزی کنید.

شما نمی‌توانید بشینید و فقط به گذر زمان نگاه کنید و منتظر معجزه‌ای برای خوش‌گذشتن در تعطیلات باشید. این خود شما هستید که باید زمان مناسب را با برنامه‌ریزی پیدا کنید.

برای سال جدید برنامه‌ریزی کنید. هدف‌ها و برنامه‌هایتان را روی کاغذ یاداشت کنید.

افرادی که از قبل برنامه مشخص دارند کمتر دچار اضطراب می‌شوند. شما به‌طور تقریبی می دانید برای هر ماه چه کارهایی دارید این امر باعث کنترل بیشتر بر کارها می‌شود.

سرگرمی

تعطیلات نوروز و کنار هم جمع شدن خانواده‌ها زمان مناسبی برای بازی و سرگرمی است.

هر فعالیتی که با هدف شادی و تفریح در تعطیلات باعث ایجاد شادی و نشاط و ایجاد حس لذت در شما شود سرگرمی است.

برای خوش‌گذراندن و تعطیلات خوب حتماً نیاز به برنامه‌های عجیب نیست، می‌توان از موضوع‌های ساده دوروبر خود شروع کنید و لذت ببرید.

در فرهنگ ما ایرانیان قوم‌های مختلف بازی‌‌ها و سرگرمی‌های مختلف و لذت‌بخش گوناگونی دارند.

در این ایام کنار هم جمع شدن خانواده‌ها زمان مناسبی برای بازی و سرگرمی است.

نباید اینطور فکر کنیم که بازی منحصراً مربوط به کودکان است. پیشنهاد ما به شما انتخاب بازی‌های دسته جمعی خانوادگی است.

سرگرمی‌های فردی می‌تواند کارهای بسیار ساده‌ای مثل بازی‌های فکری جدول حل کردن، فیلم دیدن، کتاب خواندن و خیلی از کارهای ساده باشد نیازی نیست به دنبال کارهای بزرگ برگردید.

کارهایی انجام دهید که قبلاً هرگز انجام نداده‌اید

ممکن است هر سال شرایط سفر برای شما پیش نیاید و این به معنی بد گذراندن نیست.

حالا که نمی‌توانید به سفر بروید برنامه‌های متنوع و مفرحی برای خانه ماندن طرح‌ریزی کنید. شما می‌توانید در منزل باشید و از آن لذت ببرید.

مطالعه کنید، فیلم ببینید ویا خارج خانه به طبیعت‌گردی بروید ویا جاهای دیدنی شهر خود را بشناسید.

زمان خود را در تعطیلات بدون هدف جلوی تلویزیون با تغییر کانال نگذرانید.

شما می‌توانید کارهای جدید را امتحان کنید. غذای جدید درست کنید، با دوستانتان به جاهای جدید بروید. در شهر به دنبال جاهای جدیدی بگردید، موزه‌ها را ببندید، از طبیعت و فضای سبز لذت ببرید.

سرگرمی‌هایی که برایتان هیجان‌آور است را امتحان کنید.

کتاب بخوانید

کتاب عیدی مناسبی برای هر سن و سالی است. همچنین کتاب خواندن می‌تواند به افزایش قدرت تخیل و فکر شما کمک کند.

می‌توانید برای کودکانتان برنامه تشویقی بگذارید تا به کتاب خواندن علاقه‌مند شوند، توصیه ما به شما تعیین زمان معینی برای مطالعه اعضای خانواده کنار همدیگر است.

می‌توانید کتاب‌های ساده داستانی، داستان‌های کوتاه، کتاب‌های روان‌شناسی، شعر و رمان انتخاب خوبی باشد.

دید و بازدید

امروزه دیدوبازدیدها و به قولی عید دیدنی‌ها بسیار کوتاه شده و بیشتر جنبه رفع تکلیف برای کوچک‌ترها نسبت بزرگ‌ترها را دارد.

این در حالی است که در گذشته دیدوبازدیدها طولانی‌تر و عمدتاً به صرف ناهار و یا شام بوده است.

سعی کنید وقتی مهمان به خانه‌تان می‌آید و یا به عید دیدنی می‌روید، خوشرو باشید، از صحبت و بحث راجع‌ به فراز و نشیب‌ها و سختی‌های زندگی پرهیز کنید، از تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی دوری کنید و لحظات باهم بودن را هدر ندهید.

صحبت‌های کوتاهی که طنز و شادی بخش است و یا بازی‌های خانوادگی انتخاب خوبی است.

دعواهای خانوادگی

تعطیلات طولانی عید و عوامل متعدد که باعث کج خلقی شده می‌تواند منجر به دعوا و بحث زن و شوهری شود.

این دعواها دلیلی جدی لازم ندارد و می‌تواند با هر بهانه کوچک شروع شود. بیشترین آسیب در این بین متوجه فرزندان می‌شود.

برای جلوگیری از دعواهای خانوادگی به این نکته توجه کنید که سالی یک‌بار عید است و خوشی تعطیلات نوروزی را تلخ نکنید.

تمامی موارد ذکر شده اگر دقیق و درست و باحوصله، برنامه‌ریزی و اجرا شود، می‌تواند نقش مهمی در کاهش اختلافات و منازعات خانوادگی داشته باشد.

رعایت نسبی تمامی نکات مذکور می‌تواند باعث جلوگیری از رخوت، خستگی، بی‌حوصلگی و سستی در تعطیلات شده و این توان را به شما می‌دهد که با انرژی مضاعف سال جدید را شروع کنید.

 

برچسب ها: عید نوروز، دید و بازدید نوروزی، تغذیه و نوروز، تعطیلات نوروز، فعالیت فیزیکی در نوروز، برنامه ریزی برای نوروز، سرگرمی های نوروزی تعداد بازديد: 861 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز