Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 09:42

17
آذر
آلودگی روان - بخش اول

آلودگی روان - بخش اول

این روزها همه از آلودگی هوا حرف می‌‌زنند. می‌‌گویند هوا پر از آلاینده‌هایی است که بر جسم و خصوصا بر تنفس ما اثر منفی می‌‌گذارند، ما را مسموم می‌‌کنند و گاه باعث خستگی، بی‌حوصلگی و انواع بیماری‌ها می‌‌شوند.

رکسانا خوشابی؛ کارشناس ارشد مشاوره

 

 

این روزها همه از آلودگی هوا حرف می‌‌زنند. می‌‌گویند هوا پر از آلاینده‌هایی است که بر جسم  و خصوصا بر تنفس ما اثر منفی می‌‌گذارند، ما را مسموم می‌‌کنند و گاه باعث خستگی، بی‌حوصلگی و انواع بیماری‌ها می‌‌شوند. اما آلودگی مختص هوا نیست. چون گاهی روان ما هم آلوده می‌‌شود و در واقع خود ما  باعث آلودگی روح و روان خود (و اطرافیان‌مان) می‌‌شویم. ‌‌این آلودگی نیز مضرات بسیار دارد که  تا فرصت هست باید خود را از تبعات منفی آن  خلاص کنیم. در‌ ‌اینجا اشاره‌‌ای  به برخی از انواع آلودگی خواهیم داشت.

  اعتیاد، برده‌ ارباب آلوده!

آلودگی‌های ناشی از اعتیاد نه تنها جسم انسان، که روان و روح را هم آلوده می‌‌کنند و متاسفانه خیلی زود، ‌‌این آلودگی به خانواده‌ فرد، شغل او، تحصیل، کارایی‌ها و دارایی‌های او نیز منتقل می‌‌شود. در واقع آلودگی ناشی از اعتیاد (چه به مواد مخدر، چه به سیگار) مانند آتش‌سوزی در جنگل است. آتش از هر جا که شروع شود اگر خیلی زود جلوی آن گرفته نشود، همه‌  جنگل را در بر می‌‌گیرد و خشک و تر را می‌‌سوزاند و در پایان نیز همه چیز از بین می‌‌رود.

دیگر نه محصول و میوه‌‌ای  باقی می‌‌ماند و نه حتی درخت سالمی‌‌که بتواند روزی دیگر ثمر بدهد. آلودگی ناشی از اعتیاد به مرور روح انسان را می‌‌خورد و نابود می‌‌کند و نه تنها  زمینه‌ساز بروز انواع بیماری‌های روانی می‌‌شود بلکه بر سلول‌های مغزی نیز اثر گذاشته و آسیب‌های فردی و اجتماعی، خودکشی و افسردگی‌های حاد را افزایش می‌‌دهد.

بسیاری از معتادان گزارشاتی مبنی بر توهم و هذیان‌های بیمارگونه می‌‌دهند، و گاهی دست به حرکات و اعمال خطرناکی می‌‌زنند که به مرگ خود آنها و اطرافیانشان منجر می‌‌شود. می‌‌گویند فرد معتاد مانند برده است. برده‌ چیزی که به آن معتاد است. چون مانند ‌یك برده عمل می‌‌کند و هر چه که ارباب ستمگر خود، که همان مواد مخدر و اعتیادآور است می‌‌گوید انجام می‌‌دهد و چون ارباب ستمگر او فقط به چیزها و کارهای بد توصیه می‌‌کند، برده نیز به ستم کردن، تنبلی و تن پروری، نابود کردن حق دیگران و حتی گاهی دزدی رو می‌‌آورد تا بتواند ارباب را راضی نگه دارد. او از حق همه کس و همه چیز می‌‌گذرد، همه چیز و همه کس را آلوده و نابود می‌‌کند تا خود و اربابش را زنده نگه دارد.

آلودگی ناشی از افراد سمی‌‌!

برخی از افراد، سمی‌‌، تخریب کننده و آلوده به انرژی منفی‌اند . تا آنها را می‌‌بینید می‌‌خواهند با کلمات و رفتارهای ناامید کننده شما را هم آلوده کنند.  وقتی با آنها معاشرت می‌‌کنید زود خسته و كسل یا ناامید می‌‌شوید. آنها در هر زمینه‌‌ای  منفی هستند. منفی فکر می‌‌کنند، بدگمان و شکاك یا کاملا بدبین هستند، شما و دیگران را تحقیر و مسخره می‌‌کنند. همه چیز را بد می‌‌بینند ‌یا تنها قسمت خالی لیوان را مشاهده می‌‌کنند. گویی چشم و گوششان فقط به دنبال بدی‌ها، سیاهی‌ها و تاریکی‌ها می‌‌گردد و همان را می‌‌بینند و از همان سخن می‌‌گویند. چنین افرادی هم آلودگی منفی دارند و هر جا پا می‌‌گذارند می‌‌خواهند ویروس آلودگی خود را به دیگران هم انتقال بدهند. از‌ ‌این افراد دوری کنید. اگر می‌‌توانید به آنها تذکر بدهید که مثبت‌اندیش‌تر شوند و منفی گرایی را کنار بگذارند و اگر نمی‌‌توانند، لا اقل خود را از دست آنها خلاص کنید.

ادامه مطلب

برچسب ها: سلامت روان، اختلالات روان، آلودگی اعصاب و روان، آلودگی کلامی، آلودگی روان تعداد بازديد: 732 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز