Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 00:15

15
دی
نه گفتن و نه شنيدن - بخش اول

نه گفتن و نه شنيدن - بخش اول

یكی از مشكلات زندگی بیشتر انسان‌ها، مشغول شدن به تعارفات بی‌حاصل است.

ركسانا خوشابی

 

 

یكی از مشكلات زندگی بیشتر انسان‌ها، مشغول شدن به تعارفات بی‌حاصل است. متاسفانه گاهی حجم این تعارفات آنقدر زیاد می‌شود كه افراد حاضرند تن به دروغ گفتن بدهند اما به دیگران «نه» نگویند! بدتر از این كه برخی افراد حاضرند دروغ بشنوند اما «نه» نشنوند. این موضوع تا بدان جا پیش رفته است كه برای خیلی از افراد «نه» گفتن تبدیل به كاربسیار سختی شده است و البته بدتر این كه  برای بیشتر مردم «نه» شنیدن، مبدل به كار سخت‌تری شده است. بسیاری از افرادی كه مدام می‌خواهند تایید دیگران را دریافت كنند از گفتن «نه» پرهیز می‌كنند. آنها می‌خواهند به میل همه رفتار كنند و بدیهی است كه به زودی از این كار خسته شده یا دچار اندوه و افسردگی می‌شوند.

راضی و خوشحال كردن دیگران

در واقع خیلی از ما طوری بزرگ شده‌ایم که دایما سعی می‌كنیم دیگران را راضی و خوشحال نگه داریم و با نگفتن این كلمه دو حرفی فداكارانه یا شاید كمی ساده‌لوحانه با تصور اینكه داریم دیگران را خوشحال می‌كنیم خود را گرفتارِ عواقب و پیامدهای سنگین نگفتن نه یا همان گفتن بله نابجا، می‌کنیم. در حالی كه راه‌های دیگری برای راضی نگه داشتن و خوشحال کردن دیگران وجود دارد.

محبت كردن، درك كردن، مشورت دادن، راهنمایی كردن، در سختی‌ها همدم و یاور بودن، حتی یك لبخند و بسیاری راه‌های دیگر برای خوشحال كردن افراد وجود دارد و هیچ نیازی نیست با بله گفتن‌های كاذب، علاقه و توجه دیگران را جلب كنیم. متاسفانه  بسیاری از ما می‌خواهیم از «نه» شنیدن فرار كنیم. ما با «نه» گفتن دیگران احساسی برخورد می‌كنیم نه منطقی. وقتی كسی نمی‌تواند یا نمی‌خواهد كاری را برایمان انجام دهد یا برایش سخت است كه به آنچه می‌خواهیم تن دهد، از او دلخور می‌شویم و گاهی كینه به دل می‌گیریم. معلوم نیست چرا حاضر نیستیم منطقی‌تر باشیم. چرا می‌خواهیم همه چیز مطابق میل ما باشد و همه كس به دل ما راه بیایند و بدتر این كه حاضریم دروغ بشنویم؟

اگر می‌خواهید یاد بگیرید نه بشنوید

اول، نه شنیدن آسان است: نه شنیدن هیچ معنایی غیر از نه شنیدن ندارد! یعنی وقتی كسی به ما نه می‌گوید دشمن ما نیست، قصد بدی ندارد، درحال انتقام گرفتن نیست، ما را تحقیر نكرده و توهین هم نمی‌كند. فقط می‌گوید نه. می‌گوید امكان انجام كاری را ندارد، همین. دوم، وقتی نه می‌شنوید نه را كاملا قبول كنید: یعنی به اطرافیانتان با گفتار و رفتارتان این پیام را بدهید كه از صداقت آنها در نه گفتن سپاسگزارید.

نرنجید و ناراحت نشوید. بلكه اجازه دهید در آینده هم بتوانند با شما صادق باشند. سوم، نه گفتن طرف مقابل تان  را تعمیم ندهید: یعنی اگر یك بار كسی به شما گفت «نه»، گمان نكنید در آینده امكان بله شنیدن از او وجود ندارد و نباید هرگز از او درخواستی كنید. بلكه هر انسانی ممكن است گاهی «نه» بگوید و فقط گاهی امكان انجام دادن كاری را نداشته باشد. توانایی «نه» گفتن و «نه»  شنیدن، هنرمندی می‌خواهد . این هنر را بیاموزید و به فرزندان واطرافیانتان هم بیاموزید.

اگر می‌خواهید «نه» بگویید  

 اگر از بله گفتن‌های نابجا و سطحی، خسته شده و به زبان ساده می‌خواهید نه گفتن را تجربه کنید، جا دارد، قبل از پاسخ دادن به درخواست‌های دیگران این موارد را در گوشه و كنار ذهنتان داشته باشید:

در حالیكه واقعا نیازی به این بهانه‌ها نیست

بعضی از روش‌های نه گفتن خیلی نامناسب هستند. نه گفتن‌هایی از قبیل: دیوانه شده‌ای، چه شوخی بی‌مزه‌ای، و... یا شكلی از نه گفتن که معمولا با نوعی حمله و تهاجم و گاهی اهانت به فرد درخواست کننده همراه است نظیر تو اصلا نمی‌فهمی، حتی شرایط را هم درک نمی‌کنی، اگه فقط کمی فکر می‌کردی هرگز چنین درخواستی را نمی‌کردی، خوب معلوم است که من هرگز وقتم را برای انجام کار بی اهمیتی مثل این هدر نمی‌دهم. یا باز هم مثل همیشه در خواست‌های نابجا، یک کم فکر کن جانم! و... بنابراین بهتر است از همان نه صادقانه استفاده كنیم، پس برای تمرین و در ابتدا توصیه می‌كنم از نه گفتن به چیزهای كوچك شروع كنید. ضمنا فقط نه بگویید لازم نیست طرف مقابل را زیر سوال ببرید یا تحقیر و تمسخر كنید...

 

برای خواندن بخش دوم - نه گفتن و نه شنيدن - اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: روانشناسی، نه گفتن، نه شنیدن، رفتار با مردم، معاشرت، آداب و رسوم و تعارف تعداد بازديد: 2808 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز