Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 19:58

11
بهمن
لوپوس؛ درد هزار چهره (2)

لوپوس؛ درد هزار چهره (2)

اگر مبتلا به لوپوس هستید و دچار غم و اندوه می‌شوید، اصلا تعجب نكنید، لوپوس حتی می‌تواند روابط شخصی شما را تحت الشعاع قرار دهید.

 

 مدیتیشن و حفظ تعادل

با انجام ورزش‌هایی همچون تای چی، یوگا و مدیتیشن، می‌توانید تعادل و هماهنگی را حفظ و از همه مهم‌تر با افسردگی مبارزه كنید و لوپوس را مدیریت نمایید. مطالعه‌ای كه سال 2008 در مجله پزشكی ورزشی بریتانیا به چاپ رسید، نشان می‌دهد كه تنها 20 دقیقه فعالیت جسمانی در هفته می‌تواند سلامت روان را تضمین كند.

افرادی كه ورزش می‌كنند، كمتر به افسردگی دچار می‌شوند. حتی فعالیت‌های ساده و روزمره‌ای همچون باغبانی، پیاده‌روی و ... با كاهش پریشانی مرتبط است.

خستگی

 خستگی یكی از شایع‌ترین علائم لوپوس است و بیش از 80 درصد بیماران اعتقاد دارند كه دچار تنبلی و خستگی می‌شوند. با اینكه به نظر می‌رسد ورزش بیمار را خسته‌تر می‌كند، ولی سطح انرژی را افزایش می‌دهد و در 90 درصد مطالعات مشخص شده است كه خستگی را بهبود می‌بخشد.

ورزش می‌تواند از عوارض جانبی برخی داروها پیشگیری كند. برخی از داروهای تجویز شده برای درمان لوپوس، به خصوص استروئیدها (مثل پردنیزون) می‌توانند موجب اضافه وزن، افزایش فشار خون، كلسترول و قند خون شوند. استروئیدها اشتها را افزایش می‌دهند.

مصرف كنندگان این داروها، با ورزش می‌توانند عوارض جانبی آنها را كنترل كنند. افراد مبتلا به لوپوس باید با توجه به توصیه‌های پزشكی، برنامه ورزشی خود را به دقت انجام دهند. اگر چه ورزش بسیار خوب است، اما ورزش غیر استاندارد و بیش از حد به سلامتی آسیب می‌زند.

تأثیر لوپوس در روابط شخصی

اگر مبتلا به لوپوس هستید و دچار غم و اندوه می‌شوید، اصلا تعجب نكنید، لوپوس حتی می‌تواند روابط شخصی شما را تحت الشعاع قرار دهید. اگر افسردگی و احساس غم و اندوه بیش از چند هفته ادامه یابد، باید ارزیابی و درمان شود. مطالعات نشان می‌دهند كه بیش از 60 درصد افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن، به افسردگی نیز مبتلا می‌شوند و از آنجا كه لوپوس نیز یك بیماری مزمن است، مبتلایان به آن در معرض افسردگی، مشكلات خواب، خستگی و از دست دادن انرژی قرار دارند.  پزشك با ارزیابی و تشخیص به شما در انتخاب نوع درمان كمك می‌كند.

در برخی موارد، هم‌زمان روان درمانی و داروهای ضد افسردگی تجویز می‌شود؛ بنابراین با پزشك در مورد احساسات و افسردگی خود صحبت كنید.  بیماری خود را بپذیرید. كاملا طبیعی است وقتی كه برای اولین بار متوجه می‌شوید به این بیماری دچار هستید، به غم و اندوه و خشم و انكار و افسردگی مبتلا شوید و تمامی این احساسات طبیعی هستند؛ اما كم‌كم سع كنید بیماری خود را بپذیرید و این حس را تغییر دهید.

چیزهای جدید یاد بگیرید و هدف جدید داشته باشید و از زندگی لذت ببرید.  از منفی بافی بپرهیزید و مثبت باشید. آنچه با خود می‌گویید، اثر بزرگی در روحیه شما دارد و برای تفكر مثبت از لغزش به افكار منفی دوری كنید.  هنگامی كه به هر نوع بیماری مزمنی مبتلا می‌شوید، حمایت اطرافیان در بهبودی شما بسیار موثر است. مهم است كه اطرافیان شما مثبت باشند. حتی اگر لازم است، دوستان جدید پیدا كنید. 

دكتر دبرا، روانشناس بالینی در لس‌آنجلس می‌گوید: سعی كنید همدل داشته باشید. مراجعه به یك درمانگر و صحبت با یك مشاور حرفه‌ای به بهبود وضعیت روحی شما كمك بسیاری می‌كند. او می‌تواند روابط شما را با خانواده و دوستانتان بهبود ببخشد.  برای كارهای خود اهمیت قائل شوید و آنها را زمان‌بندی و در طی روز روی انجام آنها تمركز كنید. اگر در پایان روز موفق به انجام آنها نشدید، اصلا ناراحت نشوید و به خود بگویید كه در نهایت موفق می‌شوید.   اگر چه مبتلا به لوپوس هستید، ولی عادات خوب خود را فراموش نكنید.

باید خوب غذا بخورید و استراحت كافی داشته باشید. با این كار هم به لحاظ جسمی و هم روحی قوی‌تر می‌شوید. رژیم غذایی متعادل داشته باشید و حداقل هفت ساعت در شبانه‌روز بخوابید. از استعمال دخانیات و نوشیدن الكل بپرهیزید. مراقب خودتان باشید و روح و جسم خود را پرورش دهید تا احساس بهتری داشته باشید.  اگر چه در مبتلایان به لوپوس ممكن است خستگی و درد مفاصل مانع از تحرك و ورزش كردن آنها شود، ولی تحقیقات نشان می‌دهد كه ورزش می‌تواند عضلات آنها را قدرتمند و از خشكی مفاصل و خستگی جلوگیری كرده و افزایش وزن را كنترل كند. فقط اگر به تورم و یا درد مفاصل مبتلا هستید، حتما در مورد مقدار ساعت ورزش مناسب با پزشك مشورت كنید و از او بپرسید كه چقدر ورزش برای شما سودمند است.

به تمامی مبتلایان توصیه شود كه ورزش كنند؛ زیرا با ورزش علاوه بر تقویت عضلات، گرفتگی عضلات بهبود و دامنه حركتی فرد مبتلا افزایش می‌یابد. افراد مبتلا به لوپوس می‌توانند ورزش‌های هوازی، كششی و انعطاف‌پذیری انجام دهند كه به درمان آنها كمك می‌كند. تمرینات انعطاف‌پذیری همچون حركات كششی سختی و گرفتگی عضلات را كاهش می‌دهد و موجب سرحالی می‌شود. با انجام تمرینات تقویتی، مانند بلند كردن وزنه و ... شور و نشاط خواهید یافت. ورزش‌های هوازی همچون رقص، شنا، دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی و ایروبیك، عملكرد قلب و ریه را بهبود می‌بخشند.

 

 

برای خواندن بخش اول- لوپوس؛ درد هزار چهره- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: تأثیر لوپوس در روابط شخصی، عوارض دارو بر لوپوس، درمان لوپوس، تاثیر ورزش در لوپوس، تغذیه مفید در بیماری لوپوس تعداد بازديد: 1013 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز