Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 13:01

20
دی
بالش ‌مناسب، خواب خوب و سلامت (بخش دوم)

بالش ‌مناسب، خواب خوب و سلامت (بخش دوم)

تشكی را انتخاب كنید كه از منحنی‌های طبیعی بدن شما محافظت كند و موجب همترازی ستون فقرات شما شود؛ در غیر این صورت موجب گرفتگی عضلات هنگام صبح می‌گردد.

 

 خرید بالش مناسب

هنگام خرید یك بالش مناسب از اینكه به فكر قیمت باشید، خود بالش را ارزیابی كنید و البته تصور هم نكنید كه هر چقدر قیمت بالش گران‌تر باشد، بالش بهتری خریده‌اید. گاهی برای خرید یك بالش خوب به جای صرف هزینه زیاد فقط به كمی توجه و دقت نیاز دارید.

 برچسب روی بالش را بخوانید تا متوجه شوید جنس آن از چیست و اگر به ماده خاصی آلرژی دارید، نوع بدون آلرژی و ضد حساسیت آن‌را خریداری كنید. بعدا می‌توانید یك رویه زیپ‌دار برای آن تهیه كنید و دقت داشته باشید كه هیچ درزی از بالش باز نباشد و پارچه روی آن كاملا نرم و دارای منافذ باز باشد.

اگر در فروشگاهی كه بالش را از آن خریداری می‌كنید، امكان خوابیدن و تست بالش وجود دارد، حتما بدون خجالت این‌كار را انجام دهید و اگر این امكان وجود ندارد، كنار یك دیوار قرار گرفته، بالش را روی آن قرار دهید و صورتان را به طور عمودی روی بالش بگذارید و از فرد دیگری بخواهید وضعیت گردن شما را بررسی كند تا متوجه شود آیا بالش كاملا در راستای ستون فقرات شما قرار گرفته است یا خیر.

اگر این شرایط وجود داشت، می‌توانید آن بالش را بخرید. یك بالش خوب هنگام خوابیدن سر را همتراز با شانه‌ها قرار می‌دهد؛ بدین معنی كه سر نباید به عقب یا جلو خم شود.هر چقدر مواد داخل بالش بیشتر باشد، بالش سفت‌تر خواهد بود.

 بالش برای افراد خاص

بالش‌های بسیاری برای نیازهای خاص افراد طراحی شده‌اند؛ از جمله گر گرفتگی، سردرد، گردن درد و ... در اینجا نگاهی گذرا به برخی از آنها خواهیم داشت.

 بالش‌های گردن: به شكل‌های مختلف و با مواد متفاوتی موجودند و با مواد اضافی كه در قسمت پایینی بالش وجود دارد، بهتر می‌توانند از گردن مراقبت كنند؛ اگر چه با توجه به تحقیقات انجام شده تاثیر این بالش‌ها در تسكین درد، ثابت نشده است.

 بالش‌های آبی: این بالش‌ها مورد علاقه برخی از درمانگرها و پزشكان هستند و آب موجود در آنها با تغییر شكل از سر و گردن محافظت بیشتری می‌كند.

 بالش‌های سرد: این بالش‌ها به عنوان پاد زهری برای گر گرفتگی و تعریق شبانه عمل می‌كنند؛ زیرا حاوی مواد ریزی هستند كه گرما را جذب و با حركت سریع آن‌را دفع می‌كنند و موجب خنكی بالش می‌شوند.

 بالش‌های اكسیژن‌زا: فن‌آوری این بالش‌ها به گونه‌ای است كه با استفاده از آنها، به خصوص در مبتلایان به دیابت، گردش خون بیشتر می‌شود و اكسیژن موجود در رگ‌های خونی تا 29 درصد افزایش می‌یابد. اگر چه حتی پژوهشگران دلیل واقعی آن را نمی‌دانند؛ ولی افرادی كه از این بالش‌ها استفاده می‌كنند، معتقدند در كاهش درد آنها موثر است.
 بالش ضد خر و پف: مطالعاتی كه در سال 2005 بر روی این نوع بالش انجام شد، نشان داد كه می‌تواند تا حدودی خر و پف را درمان كند.

 بالش‌های موضعی: این بالش‌ها برای كمر، گردن، پا و ... طراحی شده‌اند و برای حمایت از این اندام‌ها مناسبند.

 تشك خواب

خوابیدن بر روی تشك نامناسب می‌تواند باعث ایجاد و یا تشدید درد كمر شود. یك تشك نامناسب موجب عدم‌ تراز ستون فقرات می‌شود كه منجر به كمر درد می‌شوند. ولی یك تشك خوب، علاوه بر ایجاد آسایش و خواب خوب، كمر درد را كاهش می‌دهد و موجب استراحت ستون فقرات در طول شب می‌شود. با تنوع گسترده تشك‌ها در بازار، دستورالعمل‌های زیر به بیماران مبتلا به كمر درد كمك می‌كند، بهترین انتخاب را داشته باشند:

هیچ نوع تشكی وجود ندارد كه استفاده از آن برای تمامی افراد مناسب به نظر برسد و به كمر درد آنها كمك كند. در نهایت سلیقه و راحتی افراد در انتخاب تشك تعیین كننده مناسب بودن و یا نبودن تشك است. هر تشكی كه به فرد كمك كند بدون درد بخوابد، بهترین انتخاب برای آن فرد خواهد بود. در واقع انتخاب تشك مناسب مطابق با استانداردهای فردی اشخاص صورت می‌گیرد. حتی انتخاب نوع و جنس تشك و ضخامت آن نیز به سلیقه فردی و راحتی افراد بستگی دارد، ولی معمولا تشك‌ها بین 5/17 - 45 سانتی‌متر عمق، متغیر هستند.

 تشكی را انتخاب كنید كه از منحنی‌های طبیعی بدن شما محافظت كند و موجب همترازی ستون فقرات شما شود؛ در غیر این صورت موجب گرفتگی عضلات هنگام صبح می‌گردد.  در حالی كه هیچ استانداردی برای سفتی یا نرمی تشك وجود ندارد، ولی تشك‌های متوسط (نه خیلی نرم و نه سفت) به درمان كمر درد كمك می‌كنند.

سعی كنید تشك‌هایی را خریداری كنید كه به طور طبیعی از منحنی كمر محافظت می‌كنند و پیشنهاد می‌كند كه خجالت نكشید و قبل از خرید تشك حداقل 15-20 دقیقه روی آن دراز بكشید و در صورتی كه هیچ دردی در كمر خود احساس نكردید، آن‌را بخرید. مدیر مركز تحقیقات خواب دانشگاه استنفورد كالیفرنیا می‌گوید: اگر هنگام خوابیدن بر روی تشك، شانه‌ها و باسن در یك ردیف قرار نگرفت و درون تشك فرو رفت، آن تشك بیش از حد نرم است و ممكن است موثر واقع نشود و اگر در این مناطق احساس درد كردید نیز این تشك بیش از حد سفت است.

گران‌ترین‌ها همیشه و لزوما بهترین نیستند. سعی كنید از فروشنده بخواهید كه در صورت عدم رضایت تا سی روز اجازه دهد آن را پس دهید. به تبلیغات فروشگاه و محصولات آن توجه نكنید؛ آنچه بیش از سایر اینها دارد، كیفیت تشك است.

در مورد دوام و مواد داخل آن حتما از كارشناس فروش سوال كنید و اگر قرار است با همسرتان روی آن بخوابید، حتما به این موضوع توجه داشته باشید كه باید دارای فضای كافی باشد و به اندازه دو نفر بزرگ باشد. برای استفاده صحیح از تشك هر شش ماه یكبار آن را 180 درجه بچرخانید. شاید حتی لازم باشد آن‌را پشت و رو كنید. در صورت خرید اینترنتی حتما به خدمات، گارانتی و تعویض تشك دقت كنید و حداقل چند هفته تا یك ماه امكان برگشت جنس را از فروشنده بخواهید.

 

 

برای خواندن بخش اول- بالش مناسب، خواب خوب و سلامت- اینجا كلیك كنید.

برچسب ها: بالش مناسب برای افراد خاص، خرید بالش مناسب، تشك خواب، انتخاب بالش مناسب، عوارض بالش نامناسب تعداد بازديد: 872 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز